2026-04-04, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Den store Sherlock ...

Nej, jag har släppt all information av värde. Saker som den till Bosse förändrar ingenting. Läs min användarsignatur igen.
Släppt all information av värde...? Gud så jävla dum du är! 🙈🙈
Så då sitter du inne med info som du inte släppt bara för att DU inte tycker att det är av värde? Ser du inte idiotin i det du skriver??

Känns otroligt bra att så många, snudd på ALLA här i tråden genomskådat både dig, din fjant, och din totalt blåsta kompis IB.
Hur kommunicerar ni förresten? Sitter ni inne på samma avdelning?
Citera
2026-04-04, 14:43
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred
Släppt all information av värde...? Gud så jävla dum du är! 🙈🙈
Så då sitter du inne med info som du inte släppt bara för att DU inte tycker att det är av värde? Ser du inte idiotin i det du skriver??

Känns otroligt bra att så många, snudd på ALLA här i tråden genomskådat både dig, din fjant, och din totalt blåsta kompis IB.
Hur kommunicerar ni förresten? Sitter ni inne på samma avdelning?

Det förändrar väl ingenting i sak för er andra om det som jag har skrivit här i tråden om den information som "Hanna" har gett mig har kommit till mig genom bara telefonsamtal eller kombinerat med på på-plats-samtal? Det som "Hanna" har sagt, har jag förmedlat. Men du kanske vill veta om det var soligt eller molnigt den där dagen som vi träffades? Du kanske tycker att det kan ha påverkat vad "Hanna" sa och visade? Kan det rent av vara så att du tycker att jag har undanhållit viktig information eftersom jag inte har sagt vilken månad det var som mötet ägde rum?
Senast redigerad av Ugglan. 2026-04-04 kl. 14:53.
Citera
2026-04-04, 14:48
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Varför ska någon läsa din signatur?

Din posthistorik visar ju på totala motsatsen till den. Det kan alla läsare i tråden se, jag förstår verkligen inte vem du tror att du lurar?

Har du träffat "Hanna", eller endast pratat på telefon med sagda?

All hänvisning till RDY, kan du sluta med. En trådskribent som alla oss andra, varken mer eller mindre.

Du är så söt när du spelar dryg!

Angående "Hanna" så finns svaret i tråden.

Om du läser inläggen av Reimer en gång till och ger det lite tid, så ser du att Reimer har varit med om både polisförhör och domstolsförhandling. Det är väl ganska korkat att inte ta till vara på den gedigna erfarenhet som Reimer delar med sig av. Sedan förstår jag att Reimers uppbackning av min seriositet angående mina källor sved lika bra i dig som den gjorde i några andra.
Citera
2026-04-04, 15:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Klas märkliga uttalanden och hans konstiga och ändrade uttalade i förhör beror på minneslucka. Så enkelt är det. Vissa minnesbilder kommer efterhand men om man är tankad varje utgång så är det svårt att pussla ihop saker när och var det hände.

Och du tycker inte att det är märkligt att just den minnesluckan råkade inträffa mellan just 02:00 och 03:30 just den natten som Helena försvann - men att Kl*s kommer ihåg många saker både före och efter? Kl*s minns ju att gick och ringde sin sambo på torget efter det att Stadt hade stängt. Men hux flux efter det får Kl*s en "minneslucka" ... Och inte kan den där "minnesluckan" ha varit alltför svår eftersom Kl*s ju "vet" att han inte var på bron. Ja, han "vet" till och med att han inte var på bron med just Helena. Och lika märkligt är det att också PU har en "minneslucka" för i stort sett samma tidsfönster, plus att PU inte kan förklara vad han gjorde mellan cirka 03:40 och bortåt 06:00.
Citera
2026-04-04, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Att stigen existerat är ingen som förnekar. Problemet är tvärtom att det har funnits för många stigar. I mark där det växer gott om gräs kan stigar komma och gå relativt fort. Den gamla stigen finns inte alls idag. Den centrala frågan är vilka stigar som fanns 1992.

Orienteringskartan visar en stig som fanns någon gång före 1982. Att kartan är minst tio år gammal när Helena försvinner vet vi eftersom Norra Kolarestigen inte är bebyggd på kartan. Där har folk bott sedan minst 1982 enligt mrkoll.se

https://ibb.co/prwH00MK

Det finns med andra ord sedan minst tio år tillbaka en asfalterad gång inom 10-15 meter från den gamla stigen. Möjligheten att gå på asfalt lite regniga dagar gör att en ny stig lätt uppkommer.

Via filminslag vet vi att legan ligger precis intill lekplatsens sydöstra hörn. På detta foto ser vi ungefär den plats (till vänster) som Jenvén pekade ut, jag tror det var filmen om hur polisen jagat KlMa.

https://ibb.co/gFZpcNJH

Fotot ovan visar alltså en av de asfalterade gångarna som leder från stigen där skorna återfanns och ned till lekplatsen där legan, ringarna och bilspåren fanns.

I fotot nedan pekar Jenvén ut legan tillsammans med journalisten, som skymmer det röda trästaketet och som har Runstensvägen bakom sig.

https://ibb.co/Y7BtP5vm

Strax bakom journalisten finns den plats där polisen tog bort en bit av asfalten för att säkra bilspår:

https://ibb.co/gL83zr3b

Oavsett var stigen gick är det helt oomtvistat att några av de mest intressanta fynden upphittats i lekplatsens södra del. I media är det även vanligt att stigen tecknas som att ha gått just dit:

https://ibb.co/3mryMmZP

Ugglan å andra sidan tycks ha uppgifter om att stigen slutade mer mitt på lekplatsen. Denna karta, som jag tror är hans, visar den uppfattningen om stigen.

https://ibb.co/XrBWHS6W

Ajnoshort har dock i något inlägg uppmärksammat asfaltslingorna och utesluter inte själv att det går att nå lekplatsen på flera olika sätt.

Varför är då stigens dragning av intresse?

Skälet till att stigen är av intresse är att Helena enligt flera källor "alltid tog den vägen hem". Om hon gick den väg som leder till legan och bilspåret så kan hon ha överfallits när som helst på sin normala väg hem. Om hon däremot gick den gamla stigen enligt orienteringskartan kan man tänka sig att hon blivit körd till platsen i den vita bilen som lämnat spåren strax intill legan.

Jag avstår här från att spekulera om vad som kan ha hänt och vill bara påpeka att stigens faktiska dragning påverkar vilka scenarier man kan tänka sig.

Ajnoshort menar dock att Helena gått en annan väg hem och öppnar för att hon till och med kan ha kommit hem innan hon försvann. Hans argument är att fynden är utplacerade. En grundbult i det resonemanget är att hon skulle ha tagit orienteringskartans stig hem. Det är dock ett mycket svagt resonemang. Om Helena gick den normala vägen hem så skall vi minnas att ingen förnekar att stigen passerar där skorna återfanns. Om vi antar att hon överfölls ungefär där skorna återfanns så kan vi lätt tänka oss att hon försökte fly genaste vägen ut ur dungen till öppen mark där någon förhoppningsvis kan se henne. Det vill säga: om överfallet skedde där skorna återfanns är det naturligt att hon rörde sig mot den plats där lega, ringar och bilspår senare påträffades.

Var hon "egentligen" brukade gå säger därför inte särskilt mycket. Det är lite "en strid om påvens skägg".

Som självutnämnd expert på stigens dragning vid den tiden så kan jag bekräfta att orienteringskartan stämmer. Stigen touchade lekparkens linbana som inte är utsatt på orienteringskartan, och den ovane vandraren som är på väg till villaområdet, eller den som är på väg mot någon av vägarna söder om Hällristningsvägen viker då av in på lekplatsen vid linbanan och följer någon av lekplatsens asfalterade banor ut till cykelbanan.

Men den som skall till Hällristningsvägen (ex Helena) och som kan stigarna viker inte av stigen utan följer den hela vägen fram till Hällristningsvägen. Helena, som hundrastare, kunde garanterat vartenda steg av den stigen utantill. En normal kväll skulle hon följt stigen hela vägen och inte vikt ut på lekplatsen.
Citera
2026-04-04, 19:10
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det förändrar väl ingenting i sak för er andra om det som jag har skrivit här i tråden om den information som "Hanna" har gett mig har kommit till mig genom bara telefonsamtal eller kombinerat med på på-plats-samtal? Det som "Hanna" har sagt, har jag förmedlat. Men du kanske vill veta om det var soligt eller molnigt den där dagen som vi träffades? Du kanske tycker att det kan ha påverkat vad "Hanna" sa och visade? Kan det rent av vara så att du tycker att jag har undanhållit viktig information eftersom jag inte har sagt vilken månad det var som mötet ägde rum?

Du skriver: "...den där dagen som vi träffades" och "...som mötet ägde rum".

Det betyder att du alltså träffade henne. Visade hon dig hur långt hon ska ha gått den aktuella natten och visade hon från vilken riktning hon skulle ha hört skurken/rösterna?

När det gäller vegetationen, såg det ut på samma sätt i skogsdungen när du träffade henne som det gjorde -92, när Helena försvann? Skogsdungen gallrades väl på träd och buskar senare?

Om du även träffade "Lockerudsvittnet" och kvinnan på Norra Kolarestigen, visade de dig var de befann sig vid sina observationer och uppgifter runt dem?
Citera
2026-04-04, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
Som självutnämnd expert på stigens dragning vid den tiden så kan jag bekräfta att orienteringskartan stämmer. Stigen touchade lekparkens linbana som inte är utsatt på orienteringskartan, och den ovane vandraren som är på väg till villaområdet, eller den som är på väg mot någon av vägarna söder om Hällristningsvägen viker då av in på lekplatsen vid linbanan och följer någon av lekplatsens asfalterade banor ut till cykelbanan.

Men den som skall till Hällristningsvägen (ex Helena) och som kan stigarna viker inte av stigen utan följer den hela vägen fram till Hällristningsvägen. Helena, som hundrastare, kunde garanterat vartenda steg av den stigen utantill. En normal kväll skulle hon följt stigen hela vägen och inte vikt ut på lekplatsen.

har du möjlighet att markera exakt på google maps vart stigen började på Ekuddenvägen?
Citera
2026-04-05, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen
har du möjlighet att markera exakt på google maps vart stigen började på Ekuddenvägen?

Den är lite lurigare då det inte fanns/finns någonting utmärkande vare sig i naturen eller vägen att hänga upp positionen på, men orienteringskartan stämmer bra.
Om du förlänger Hällristningsvägen ända till Ekuddenvägen så träffar man ganska bra. Där finns stigens mynning fortfarande kvar i nästan samma position som då. Kan ses med google maps streetview.
På den tiden var det förstås inget staket.
Citera
2026-04-05, 11:35
Medlem
Citat:

Ja, det var inte stängslat 1992 och det är därför sannolikheten är hög att stigen "folkets val" fanns kvar. Det är närmaste sättet att gena om man ska in till stan från Hällristningsvägen. Det fanns på den tiden även stigar längre söderut för dem som bodde på de andra gatorna.

Asfaltslingorna öster om lekplatsen var till för cykellek och skateboard.

Kan du ge någon referens till varför du vet att stigen fortfarande fanns 1992?
Senast redigerad av ajnoshort 2026-04-05 kl. 11:39.
Citera
2026-04-05, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Ja, det var inte stängslat 1992 och det är därför sannolikheten är hög att stigen "folkets val" fanns kvar. Det är närmaste sättet att gena om man ska in till stan från Hällristningsvägen. Det fanns på den tiden även stigar längre söderut för dem som bodde på de andra gatorna.

Asfaltslingorna öster om lekplatsen var till för cykellek och skateboard.

Kan du ge någon referens till varför du vet att stigen fortfarande fanns 1992?
Jag använde den själv vid den tiden.
Citera
2026-04-05, 13:34
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Så stigen delade sig i två, och man kunde gå vänster (genom lekplatsen och där ringar m.m. hittades) eller fortsätta stigen rakt fram (eller höger?) mot Hällristningsvägen?

I så fall, var delade sig stigen på ett ungefär? Nära "kringelkrokarna" på kartan (de asfalterade cykel-/skateboard-slingorna?) eller närmare den större stenen, eller var? Kan du beskriva närmare?

Syns det i dag var den stig, som kom fram vid Hällristningsvägen, mynnade ut?
Citera
2026-04-05, 15:10
Medlem
Citat:
Den är lite lurigare då det inte fanns/finns någonting utmärkande vare sig i naturen eller vägen att hänga upp positionen på, men orienteringskartan stämmer bra.
Om du förlänger Hällristningsvägen ända till Ekuddenvägen så träffar man ganska bra. Där finns stigens mynning fortfarande kvar i nästan samma position som då. Kan ses med google maps streetview.
På den tiden var det förstås inget staket.

Ok tack. då är det alltså där den där trägrejen / övergången är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in