2026-04-05, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Vill man vara med i leken får man lekens regler tåla.
Det gäller även bordsskick.

I din egen håla kan du hålla på med vilka avarter som helst.
Men ska du exponera konstigheter publikt får du räkna med mothugg.

Inga problem alls med att få mothugg. Hur man håller gaffel och dylikt är mest trams. Fokusera på det som är viktigt i livet.
Citera
2026-04-05, 03:07
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Inga problem alls med att få mothugg. Hur man håller gaffel och dylikt är mest trams. Fokusera på det som är viktigt i livet.
Och bland detta är att kunna föra sig i möblerade rum.
Vilken konst en allt större del av befolkningen tappat.

För att ge ett skräckexempel:
Greta Tintin Eleonora Ernman Thunberg
Senast redigerad av LA8PV 2026-04-05 kl. 03:11.
Citera
2026-04-05, 05:27
Medlem
Helt utan att veta gissar jag att brister i etikett är en del av generell förbistring i finess. De som tycker att bordskick är trams är välkomna att grymta och äta med händerna bäst de vill. Det problematiska uppstår när de ociviliserade inte ser vitsen med det civiliserade och vi kollektivt ska ge upp civiliserade traditioner till förmån för de vulgära massornas uppfattningar om vad som spelar roll.

Men så är nämnda tv-program knapppast bastioner av sofistikering direkt, att de haltar i föredömlighet i uppvisande av t.ex bordsskick är i linje med förväntning.
Citera
2026-04-05, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus

Det ena utesluter inte det andra. Att du inte förstår det eller vitsen med etikett tydliggör just vitsen med etikett.
Citera
2026-04-05, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveOnUp
Käkar mycket med sked endast, pyttipanna, vissa pastarätter. Beror på, många rätter som enligt vissa bör ätas med kniv och gaffel är lättare med sked. Vissa rätter, som pyttipanna är verkligen jobbiga med gaffel med sked slipper du balansakten och kan slafsa i dig på bråkdelen av tiden som var avsikten.
Fattar inte dessa märkliga "regler" hur äta, är själv endast intresserad av den praktiska nyttoeffekten, hur snabbt få i mig käket.

Men ser du skillnad i att trycka i dig en tallrik pytt lite snabbt och sitta på finmiddag?
Citera
2026-04-05, 05:36
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Man kan hålla gaffeln i vilken hand man vill. Svagbegåvade hjon som blivit itutade att man är lite "finare" om man håller den i en viss hand kan man totalt ignorera.
Du är ett perfekt exempel på precis det TS talar om. Tack, vi behövde ditt inlägg för att demonstrera att det finns sådana som du.
Citera
2026-04-05, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Som så ofta är kunskapen en lätt börda att bära. Vi kan dela in bordskick i en skala från 1-5, där 5 innebär att kunna ha ett perfekt bordskick på en kungamiddag och 1 innebär att äta själv framför tvn med en sked eller med händerna.

Om jag har kunskapen för att ha ett bordskick på nivå 5 så betyder inte det att jag behöver äta på nivå 5 hela tiden.

Jag kan äta på nivå 4,3,2 eller 1 också, beroende på vad som är passande.

Men den som har ett bordskick upp till nivå 1 eller 2, kan inte över en natt klara 3, 4 eller 5.

Vem som helst kan då förstå att det är en fördel att ha kunskapen jämfört med att sakna kunskapen, eftersom det ger större utrymme att kunna föra sig i fler situationer.

Men istället brukar den som har en lägre nivå av bordsskick ifrågasätta själva seden med bordsskick, och tycka att "deras metod" är minst lika bra som någon annan. Det här påminner mycket om de som inte kan uttrycka sig på korrekt svenska, och som försöker vifta bort sina tillkortakommanden med att det inte finns någon anledning att vara noga med grammatik och stavning eftersom det är "onödigt" eller "töntigt".

Du lyckades göra tydligt vad jag försökte förmedla med "allmän förbistring". "Äh, folk fattar ju ändå".
Citera
2026-04-05, 07:01
Medlem
GertBennys avatar
Ja gud det är helt fruktansvärt. Det var bättre förr banne mig! På min tid så åt vi vår morgongröt med 8 olika bestick och far bar topphatt, monokel och frack!
Citera
2026-04-05, 07:10
Medlem
glockenreins avatar
Är det svenskar som äter med gaffeln i höger? För annars kan bordsetikett skilja sig mycket mellan olika länder. Ta tex Kina där det inte är oförskämt eller äckligt att rapa högt vid matbordet.
Citera
2026-04-05, 07:23
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Flikar in här också med den anmärkningen på att miljoner människor fortfarande sitter och slevar i sig med med sina fingrar.

Fan att äta med en sked borde ju väl ändå vara ganska basic att ta till sig genom århundraden, eller?

I usa har ju bordsskicket samma nivå som för grottfolket. Snabbmat gör folk äter mestadels med fingrarna. Skulle en måltid avnjutas med bestick så skärs maten först i bitar, för sedan skyfflas in med gaffeln i högernäven.

Att sedan Coca-Cola och ketchup används till i princip allt gör man ryser av obehag.

Matkultur i usa är fet mat, mycket mat, och frosseri.
Citera
2026-04-05, 07:26
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Som allt annat som sågs som självklart för bara tjugo år sedan, så förfaller enkla kunskaper och färdigheter, såsom bordsskick.
Men vilken hand man ska hålla ett visst bestick i är ju bara en löjlig regel. Visst är högerhänta, vissa är vänsterhänta. Viss mat förväntas man äta endast med bestick, andra med sked och hand. Och viss mat med händerna. Det finns en så stor variation i hur mat serveras att köra med hårda regler inte fungerar. Istället handlar det om mer grundläggande hyfs i fråga om ljudnivå, hur mycket mat man tar, att man inte breder ut sig på bordet etc.
Citera
2026-04-05, 07:39
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Jag skulle aldrig gå någonstans där jag är tvungen att bete mig som ett spån. Det är urlöjligt.
Du kommer inte ha det bekymret eftersom du aldrig kommer bli bjuden till tillställningar med civiliserade människor som äter med bestick.

Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Jag är helt öppen med att jag inte ens kan äta med gaffel och kniv utan att det ser ut som ett jävla projekt.
Har aldrig kunnat den konsten.

Däremot tuggar jag med stängd mun i alla lägen, det däremot är såpass ovanligt nuförtiden att man kan kalla det sofistikerat.
En fråga i all välmening - hur blev det så? Är det uppfostran eller skolan?
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Nej det är idiotiska opraktiska regler.

Exempelvis: Att ha gaffeln i vänster hand för att det anses vara bordsskick även fast det är helt opraktisk. Varför? Jo för att det finns några gamla regler som säger att det är så man ska göra.
Att ha gaffeln i vänster hand är för att man ska ha bättre kontroll att skära med kniven i höger hand. Förstår inte folk det?

Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Det är gropar i bordet efter mina armbågar, stor kuk har jag också. Frågor på det?
Ja en fråga - växte du upp i en husvagn?

Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Jag har liknande erfarenhet. Årsmodell 1958.
Barnuppfostran på den tiden var hot och smisk. Man fick helt enkelt stryk. För typ ingenting.
De få föräldrar som finns kvar i livet idag skäms som hundar.
Och bordsskicket på den tiden var: Ät upp maten och håll käften.
Tur att man hade ett psyke som tålde detta och inte fortplantade det till nästa generation.
Heder till dig. Det är sinnesjukt hur illa det var förr i tiden. Hur ofostrade människor var och fortfarande är. Sitter i sina backstugor och slår sina barn och äter med slev ur en bunke. Fy fan!

Citat:
Ursprungligen postat av beeblebrox12345
Men ser du skillnad i att trycka i dig en tallrik pytt lite snabbt och sitta på finmiddag?
Hur äter du pytt? Kan du beskriva? Som en liten nöffegris - slafs slafs?.
Kan man äta på något annat sätt - än på ett och samma sätt? Om inte - vad är det som skiljer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in