2026-04-05, 07:46
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Du kommer inte ha det bekymret eftersom du aldrig kommer bli bjuden till tillställningar med civiliserade människor som äter med bestick.

Det blir jag visst. Jag blev bjuden på buffé förra veckan och det var ingen som hade några klagomål. Jag tuggade med stängd mun och använde bestick på ett sätt som är praktiskt och bekvämt.
Citera
2026-04-05, 07:52
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Särskilt norrlänningar har ett erbarmligt dåligt bordsskick.
Gaffel infördes generellt i byskolorna där först 1975.

Förutom medierna som TV4 skyfflar in maten lite hur som helst är nog att sitta ner ordentligt med alla barnen på vardagar vid köksbordet något de stressade föräldrarna inte prioriterar.
Citera
2026-04-05, 07:58
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Det finns femtielva olika program på TV som handlar om mat.
"Här är ditt kylskåp", "Halv åtta hos mig" etc.

Det man förundras över är att vuxna människor inte kan hantera kniv och gaffel.
Använder gaffeln i fel hand.
Använder gaffeln som sked.
Stoppar kniven i munnen.

Oaptitligt att se vuxna baxa in grejor i matluckan utan någon som helst stil.

Bordsskick fick man lära sig i folkskolan på 1960-talet.
Om man nu inte redan hade lärt sig det hemma.

Och folk kan inte äta med pinar!!! Blir lika chockad varje gång jag kommer utanför vår filterbubbla och ser Ronny, Sonny och Connys barnbarn sita där och sleva i sig thaien med gaflar som de använder som skedar.
Citera
2026-04-05, 08:02
Medlem
Galejans avatar
Citat:

Stoppar kniven i munnen.

Det är positivt att så kallat bordsskick är på tillbakagång. När du sitter och äter med andra ska ditt fokus vara på att baxa in mat i din egen foderlucka. Inte sitta och skärskåda andra. Om du sitter och tittar andra in i munnen och tappar aptiten på grund av detta så är det ditt eget problem. Beskyll inte andra för sånt som du själv kan påverka.

För yngre generationer handlar livet i mångt och mycket om bekvämlighet idag. Det är därför man ser unga människor med hoodie och pyjamasbyxor på sig ute i butikerna. Man vill vara bekväm och ser inte att eget lidande i stela kläder och höga klackar motiveras av att det blir ”trevligt” för främlingar i omgivningen. Samma sak när man äter. Det är bekvämare att äta med exempelvis sked. Därför gör man det. Vad som sedan är ”trevligt” att titta på för de andra runt bordet är ovidkommande. Passar det inte så byt bord. Eller titta ner i telefonen istället. Om du stör dig är det ditt problem.

Jag applåderar detta. Samhället har alltid haft en massa onödiga sociala kotymer som inte fyller någon annan funktion än att signalera grupptillhörighet. Att bete sig på ett visst sätt skvallrar om bakgrund, träning, familjeband och social status. Om vi slutar upp med sånt blir livet lite mer laidback för alla.
Citera
2026-04-05, 08:03
Avslutad
White Trash beteende.
Citera
2026-04-05, 08:21
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Det blir jag visst. Jag blev bjuden på buffé förra veckan och det var ingen som hade några klagomål. Jag tuggade med stängd mun
Duktigt

Citat:
och använde bestick på ett sätt som är praktiskt och bekvämt.
Hur är det? Kan du beskriva?
Citera
2026-04-05, 08:27
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det är positivt att så kallat bordsskick är på tillbakagång. När du sitter och äter med andra ska ditt fokus vara på att baxa in mat i din egen foderlucka. Inte sitta och skärskåda andra. Om du sitter och tittar andra in i munnen och tappar aptiten på grund av detta så är det ditt eget problem. Beskyll inte andra för sånt som du själv kan påverka.

För yngre generationer handlar livet i mångt och mycket om bekvämlighet idag. Det är därför man ser unga människor med hoodie och pyjamasbyxor på sig ute i butikerna. Man vill vara bekväm och ser inte att eget lidande i stela kläder och höga klackar motiveras av att det blir ”trevligt” för främlingar i omgivningen. Samma sak när man äter. Det är bekvämare att äta med exempelvis sked. Därför gör man det. Vad som sedan är ”trevligt” att titta på för de andra runt bordet är ovidkommande. Passar det inte så byt bord. Eller titta ner i telefonen istället. Om du stör dig är det ditt problem.

Jag applåderar detta. Samhället har alltid haft en massa onödiga sociala kotymer som inte fyller någon annan funktion än att signalera grupptillhörighet. Att bete sig på ett visst sätt skvallrar om bakgrund, träning, familjeband och social status. Om vi slutar upp med sånt blir livet lite mer laidback för alla.
Kineser är bra på det där . . att "baxa in i sin egen foderlucka". Det har en glitch i koden.

Google förklarar:
Det som i västvärlden ibland uppfattas som "dåligt bordsskick" i Kina är ofta kulturellt accepterade beteenden som signalerar uppskattning av maten eller är praktiskt betingade. Här är några exempel:

Sörplande: Att sörpla ljudligt när man äter nudlar eller soppa är inte oförskämt, utan ses ofta som ett tecken på att maten är god och att man njuter av den.

Smackande: Att smacka eller äta med öppen mun kan förekomma och är inte nödvändigtvis illa menat, även om det kan uppfattas som störande av västerlänningar.

Rapa: Att rapa efter maten kan i vissa sammanhang ses som ett tecken på att man är mätt och nöjd med måltiden.

Spotta: Att spotta på marken (även inomhus i vissa fall) har historiskt sett varit mer accepterat, men det är en vana som minskar, särskilt i storstäder och finare sammanhang.

Ljudlig måltid: Det är ofta en ganska ljudlig och social tillställning att äta i Kina, till skillnad från den mer tysta måltidskultur som är vanlig i Sverige.

Viktiga skillnader i etikettet är viktigt att skilja på vad som är "dåligt bordsskick" och vad som faktiskt är tabu. Att till exempel sätta sina ätpinnar rakt upp i en risskål är en stor kränkning eftersom det liknar rökelse vid begravningar
Citera
2026-04-05, 08:34
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Men vilken hand man ska hålla ett visst bestick i är ju bara en löjlig regel. Visst är högerhänta, vissa är vänsterhänta. Viss mat förväntas man äta endast med bestick, andra med sked och hand. Och viss mat med händerna. Det finns en så stor variation i hur mat serveras att köra med hårda regler inte fungerar. Istället handlar det om mer grundläggande hyfs i fråga om ljudnivå, hur mycket mat man tar, att man inte breder ut sig på bordet etc.
Nu hoppar du väl ändå på fel person.

Jag har inte yppat ett ord om höger/vänster hand.
Citera
2026-04-05, 08:40
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Kineser är bra på det där . . att "baxa in i sin egen foderlucka". Det har en glitch i koden.

Google förklarar:
Det som i västvärlden ibland uppfattas som "dåligt bordsskick" i Kina är ofta kulturellt accepterade beteenden som signalerar uppskattning av maten eller är praktiskt betingade. Här är några exempel:

Sörplande: Att sörpla ljudligt när man äter nudlar eller soppa är inte oförskämt, utan ses ofta som ett tecken på att maten är god och att man njuter av den.

Smackande: Att smacka eller äta med öppen mun kan förekomma och är inte nödvändigtvis illa menat, även om det kan uppfattas som störande av västerlänningar.

Rapa: Att rapa efter maten kan i vissa sammanhang ses som ett tecken på att man är mätt och nöjd med måltiden.

Spotta: Att spotta på marken (även inomhus i vissa fall) har historiskt sett varit mer accepterat, men det är en vana som minskar, särskilt i storstäder och finare sammanhang.

Ljudlig måltid: Det är ofta en ganska ljudlig och social tillställning att äta i Kina, till skillnad från den mer tysta måltidskultur som är vanlig i Sverige.

Viktiga skillnader i etikettet är viktigt att skilja på vad som är "dåligt bordsskick" och vad som faktiskt är tabu. Att till exempel sätta sina ätpinnar rakt upp i en risskål är en stor kränkning eftersom det liknar rökelse vid begravningar
Rent praktiskt är dessutom sånt som sörplande positivt för den egna upplevelsen. Liksom vin mår bra av att luftas gör mat, exempelvis varm soppa, detsamma. Att dra in en liten mängd luft med vätskan kyler av en alltför varm vätska och förhöjer smakupplevelsen.

Samma sak med att rapa. Om man äter för fort eller sväljer för mycket luft i samband med måltiden kan det leda till att man får den så kallade ”knutan”, dvs kramp i nedre delen av matstrupen där den förbinder med magsäcken. Det är ett tillstånd av obehag som kan vara smärtsamt och som lindras av att rapa för att lätta på trycket. Vi har väl alla varit med om att vi plötsligt har känt oss mätta och sedan rapat och insett att känslan av uppfylldhet bara var luft.

Sedan kanske man inte ska spotta på golvet, sånt kan sprida smittor, men att exempelvis titta ner i mobilen eller ha hörlurar på sig vid matbordet har jag inga problem med. Alla vill inte interagera med folk runtomkring och det är deras val. Man sitter vid matbordet eftersom det är den fördelaktigaste platsen att sitta med tallriken, inte för att man prompt måste interagera med andra som också sitter vid samma bord.

Mycket sånt gammalt trams är på väg ut med boomergenerationen och i viss mån också med Gen X.
Citera
2026-04-05, 08:47
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:

Stoppar kniven i munnen.

Får jag fråga vad du har för erbarmlig åkomma som gör att du bryr dig? Får du bånge när du ser någon äta dessert med "rätt" sked?
Citera
2026-04-05, 08:51
Bannlyst
Citat:
Jag tror mer på att det är utbildning som har fallerat.
Ingen läroplan för grundskolan lär innehålla instruktioner för hur man intar en måltid.
Tidigare var sånt underförstått/självklart.

Man kan komma från de mest primitiva förhållande och ändå äta stilrent.
Men från övre klasser är det vanligt att bete sig som grisar.

Jag tror snarare att det har att göra med att folk har varit utomlands mer dom senaste typ 30 åren.

Inte ens på dom allra finaste restaurangerna i Sverige (och världen) äter man alla rätter med traditionella bestick.
Senast redigerad av Chillcami 2026-04-05 kl. 08:53.
Citera
2026-04-05, 08:53
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
En fråga i all välmening - hur blev det så? Är det uppfostran eller skolan?
Att ha gaffeln i vänster hand är för att man ska ha bättre kontroll att skära med kniven i höger hand. Förstår inte folk det.

Får jag fråga hur dina bestick är utformade för att du skall erhålla "bättre kontroll", när du skär med kniven i höger hand och inte vänster?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in