Citat:
Ursprungligen postat av
LA8PV
Det finns femtielva olika program på TV som handlar om mat.
"Här är ditt kylskåp", "Halv åtta hos mig" etc.
Det man förundras över är att vuxna människor inte kan hantera kniv och gaffel.
Använder gaffeln i fel hand.
Använder gaffeln som sked.
Stoppar kniven i munnen.
Oaptitligt att se vuxna baxa in grejor i matluckan utan någon som helst stil.
Bordsskick fick man lära sig i folkskolan på 1960-talet.
Om man nu inte redan hade lärt sig det hemma.
Använder gaffeln i fel hand.
På "den gamla goda tiden" så ansågs man ju som en typ onaturlig varelse om man var vänsterhänt (nästan startklar för frontal lobotomi). Minns att en fd arbetsledare berättade om när lärarna på den tiden tvingade honom att skriva med höger hand - disciplinen framför allt inkl sunt förnuft. Han återgick ju till vänster direkt efter skolan å höll oxå gaffeln i "fel hand" alltid. En annan klassiker från den riktigt gamla goda tiden på 30-talet var en historia som min morfar alltid återberättade med jämna mellanrum. Grabbarna hade haft för sig ett harmlöst litet hyss i gymnastiksalen - det blev 5 piskrapp var på händerna med linjalen. När morfar kom hem å hans mamma fick höra att han fått stryk av läraren så blev det 10 piskrapp med skärpet som straff för att han överhuvudtaget fick straff å hade hittat på hyss i stil med Anderssonskans Kalle (som "bonus" fick han oxå sig en lusing av sin alkoholiserade pappa)! Men ändock - allt var väl trots allt bättre förr????
Saker som jag själv stör mig på ang folks bordsskick. NÄR VISSA PRATAR HÖGT MEDAN DESSA ÄTER (om allt möjligt jävla blajj men speciellt irriterad blir jag när viktiga saker tas upp under en måltid - håll käften å ät liksom - folk som smaskar ovanligt högt kan jag störa mig på också - farsan t ex - den evige rebellen). Sen finns det såklart alltid seriösa undantag som vissa bortskämda ungdomar som rapar å fiser i lunchrummet. (undrar om sånt går hem hos flickvännens föräldrar numera? man får minsann se upp så man inte blir en gammal grinig gubbe en dag utan ist hänger mä i tiden sas)
Jag avskyr i övrigt matprogram. Med få undantag om det händelsevis involverar någon som tex faktiskt kan laga mat utan att prata på som en kokain-påverkad influencer.