2026-04-05, 00:49
Avslutad
Grannen mittemot har ett "designer" köksbord i ek för 30k men hela familjen äter vid TV:n i vardagsrummet/soffan ja han verkade rätt nöjd när vi småprata och köksbord kom på tal och mitt endast kostade 6k (inflyttningspresent från familjen). Jag undrar hur vanligt är det att man köper ett så dyrt bord och aldrig använder det? Är detta det normala i "vanliga" familjer? Jag är medveten om att min är rätt strikt, ja ingen bordsbön strikt - men definitivt inga armbågar osv.
Citera
2026-04-05, 01:06
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveOnUp
Käkar mycket med sked endast, pyttipanna, vissa pastarätter. Beror på, många rätter som enligt vissa bör ätas med kniv och gaffel är lättare med sked. Vissa rätter, som pyttipanna är verkligen jobbiga med gaffel med sked slipper du balansakten och kan slafsa i dig på bråkdelen av tiden som var avsikten.
Fattar inte dessa märkliga "regler" hur äta, är själv endast intresserad av den praktiska nyttoeffekten, hur snabbt få i mig käket.
Skulle du låta dig filmas av TV med din taktik?
Citera
2026-04-05, 01:08
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Som så ofta är kunskapen en lätt börda att bära. Vi kan dela in bordskick i en skala från 1-5, där 5 innebär att kunna ha ett perfekt bordskick på en kungamiddag och 1 innebär att äta själv framför tvn med en sked eller med händerna.

Om jag har kunskapen för att ha ett bordskick på nivå 5 så betyder inte det att jag behöver äta på nivå 5 hela tiden.

Jag kan äta på nivå 4,3,2 eller 1 också, beroende på vad som är passande.

Men den som har ett bordskick upp till nivå 1 eller 2, kan inte över en natt klara 3, 4 eller 5.

Vem som helst kan då förstå att det är en fördel att ha kunskapen jämfört med att sakna kunskapen, eftersom det ger större utrymme att kunna föra sig i fler situationer.

Men istället brukar den som har en lägre nivå av bordsskick ifrågasätta själva seden med bordsskick, och tycka att "deras metod" är minst lika bra som någon annan. Det här påminner mycket om de som inte kan uttrycka sig på korrekt svenska, och som försöker vifta bort sina tillkortakommanden med att det inte finns någon anledning att vara noga med grammatik och stavning eftersom det är "onödigt" eller "töntigt".
Lite så. Jag kan, om jag vill eller behöver - men eftersom jag bara i undantagsfall faktiskt behöver - så vardagsäter jag oftast som det slödder jag är. Men jag vet vilka bestick som är vilka och så vidare.
Citera
2026-04-05, 01:14
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Som så ofta är kunskapen en lätt börda att bära. Vi kan dela in bordskick i en skala från 1-5, där 5 innebär att kunna ha ett perfekt bordskick på en kungamiddag och 1 innebär att äta själv framför tvn med en sked eller med händerna.

Om jag har kunskapen för att ha ett bordskick på nivå 5 så betyder inte det att jag behöver äta på nivå 5 hela tiden.

Jag kan äta på nivå 4,3,2 eller 1 också, beroende på vad som är passande.

Men den som har ett bordskick upp till nivå 1 eller 2, kan inte över en natt klara 3, 4 eller 5.

Vem som helst kan då förstå att det är en fördel att ha kunskapen jämfört med att sakna kunskapen, eftersom det ger större utrymme att kunna föra sig i fler situationer.

Men istället brukar den som har en lägre nivå av bordsskick ifrågasätta själva seden med bordsskick, och tycka att "deras metod" är minst lika bra som någon annan. Det här påminner mycket om de som inte kan uttrycka sig på korrekt svenska, och som försöker vifta bort sina tillkortakommanden med att det inte finns någon anledning att vara noga med grammatik och stavning eftersom det är "onödigt" eller "töntigt".
Bra kommentar.

Det som saknas är kommentar om människorna som säger "jag gör som jag vill".
Och förväntar sig att andra ska rätta sig därefter.
Citera
2026-04-05, 01:21
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MamBaa
Exakt, sånna här petitesser är viktiga för knegare och mellanklass samt nya pengar. En person med huvudet på skaft och som är säker i sig själv äter hur fan han än behagar. Slicka knivar och tallrik om det var så pass gott. Att göra sig märkvärdig över andra människors bordsskick är typ mäklare och key account managers största hobby. Alltså töntar och ”fina” människor.
Så du smaskar högt och lägger av brakare också när du äter bara för du kan!
Citera
2026-04-05, 01:27
Medlem
Något av det vidrigaste jag ser ofta är svenskar som snyter sig vid matbordet.

Det är endast svenskar som jag har sett göra detta och förstår verkligen inte hur man inte förstår att ingen vill höra dig snortrumpeta när man sitter och äter.
Citera
2026-04-05, 01:46
Avstängd
EgoistNs avatar
Har länge försökt lära mina barn att hålla gaffeln i vänster hand..

Det har dock misslyckats fullständigt. De gör ofta tvärtemot mina önskemål, de obstinata rackarna..
Citera
2026-04-05, 01:58
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Det finns femtielva olika program på TV som handlar om mat.
"Här är ditt kylskåp", "Halv åtta hos mig" etc.

Det man förundras över är att vuxna människor inte kan hantera kniv och gaffel.
Använder gaffeln i fel hand.
Använder gaffeln som sked.
Stoppar kniven i munnen.

Oaptitligt att se vuxna baxa in grejor i matluckan utan någon som helst stil.

Bordsskick fick man lära sig i folkskolan på 1960-talet.
Om man nu inte redan hade lärt sig det hemma.

På "den gamla goda tiden" så ansågs man ju som en typ onaturlig varelse om man var vänsterhänt (nästan startklar för frontal lobotomi). Minns att en fd arbetsledare berättade om när lärarna på den tiden tvingade honom att skriva med höger hand - disciplinen framför allt inkl sunt förnuft. Han återgick ju till vänster direkt efter skolan å höll oxå gaffeln i "fel hand" alltid. En annan klassiker från den riktigt gamla goda tiden på 30-talet var en historia som min morfar alltid återberättade med jämna mellanrum. Grabbarna hade haft för sig ett harmlöst litet hyss i gymnastiksalen - det blev 5 piskrapp var på händerna med linjalen. När morfar kom hem å hans mamma fick höra att han fått stryk av läraren så blev det 10 piskrapp med skärpet som straff för att han överhuvudtaget fick straff å hade hittat på hyss i stil med Anderssonskans Kalle (som "bonus" fick han oxå sig en lusing av sin alkoholiserade pappa)! Men ändock - allt var väl trots allt bättre förr????

Saker som jag själv stör mig på ang folks bordsskick. NÄR VISSA PRATAR HÖGT MEDAN DESSA ÄTER (om allt möjligt jävla blajj men speciellt irriterad blir jag när viktiga saker tas upp under en måltid - håll käften å ät liksom - folk som smaskar ovanligt högt kan jag störa mig på också - farsan t ex - den evige rebellen). Sen finns det såklart alltid seriösa undantag som vissa bortskämda ungdomar som rapar å fiser i lunchrummet. (undrar om sånt går hem hos flickvännens föräldrar numera? man får minsann se upp så man inte blir en gammal grinig gubbe en dag utan ist hänger mä i tiden sas)

Jag avskyr i övrigt matprogram. Med få undantag om det händelsevis involverar någon som tex faktiskt kan laga mat utan att prata på som en kokain-påverkad influencer.
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-04-05 kl. 02:02.
Citera
2026-04-05, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Det finns femtielva olika program på TV som handlar om mat.
"Här är ditt kylskåp", "Halv åtta hos mig" etc.

Det man förundras över är att vuxna människor inte kan hantera kniv och gaffel.
Använder gaffeln som sked.
Stoppar kniven i munnen.

Oaptitligt att se vuxna baxa in grejor i matluckan utan någon som helst stil.

Bordsskick fick man lära sig i folkskolan på 1960-talet.
Om man nu inte redan hade lärt sig det hemma.

Egentligen är detta något positivt. Så oerhört fånigt att döma människor baserat på hur de håller kniv och gaffel.

Det borskick som fortfarande är viktigt är att inte göra det oaptitligt för andra. Dvs tigga med stängd mun och prata inte med mat i munnen.
Citera
2026-04-05, 02:18
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall

På "den gamla goda tiden" så ansågs man ju som en typ onaturlig varelse om man var vänsterhänt (nästan startklar för frontal lobotomi). Minns att en fd arbetsledare berättade om när lärarna på den tiden tvingade honom att skriva med höger hand - disciplinen framför allt inkl sunt förnuft. Han återgick ju till vänster direkt efter skolan å höll oxå gaffeln i "fel hand" alltid. En annan klassiker från den riktigt gamla goda tiden på 30-talet var en historia som min morfar alltid återberättade med jämna mellanrum. Grabbarna hade haft för sig ett harmlöst litet hyss i gymnastiksalen - det blev 5 piskrapp var på händerna med linjalen. När morfar kom hem å hans mamma fick höra att han fått stryk av läraren så blev det 10 piskrapp med skärpet som straff för att han överhuvudtaget fick straff å hade hittat på hyss i stil med Anderssonskans Kalle (som "bonus" fick han oxå sig en lusing av sin alkoholiserade pappa)! Men ändock - allt var väl trots allt bättre förr????

Saker som jag själv stör mig på ang folks bordsskick. NÄR VISSA PRATAR HÖGT MEDAN DESSA ÄTER (om allt möjligt jävla blajj men speciellt irriterad blir jag när viktiga saker tas upp under en måltid - håll käften å ät liksom - folk som smaskar ovanligt högt kan jag störa mig på också - farsan t ex - den evige rebellen). Sen finns det såklart alltid seriösa undantag som vissa bortskämda ungdomar som rapar å fiser i lunchrummet. (undrar om sånt går hem hos flickvännens föräldrar numera? man får minsann se upp så man inte blir en gammal grinig gubbe en dag utan ist hänger mä i tiden sas)

Jag avskyr i övrigt matprogram. Med få undantag om det händelsevis involverar någon som tex faktiskt kan laga mat utan att prata på som en kokain-påverkad influencer.
Jag har liknande erfarenhet. Årsmodell 1958.
Barnuppfostran på den tiden var hot och smisk. Man fick helt enkelt stryk. För typ ingenting.
De få föräldrar som finns kvar i livet idag skäms som hundar.
Och bordsskicket på den tiden var: Ät upp maten och håll käften.
Tur att man hade ett psyke som tålde detta och inte fortplantade det till nästa generation.
Citera
2026-04-05, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Helt klart påverkar den klass du tillhörde då du växte upp vilket bordsskick du har i vuxen ålder. Det skämtas i sketcher om ostronknivar, snigeltänger och druvsaxar - men det är just sådant som skiljer hög klass från låg klass.

Du tänker att man skulle kunna ersätta högskoleprovet med ett test om man kan hantera en snigeltång?
Citera
2026-04-05, 02:25
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Egentligen är detta något positivt. Så oerhört fånigt att döma människor baserat på hur de håller kniv och gaffel.

Det bordsskick som fortfarande är viktigt är att inte göra det oaptitligt för andra. Dvs tigga med stängd mun och prata inte med mat i munnen.
Vill man vara med i leken får man lekens regler tåla.
Det gäller även bordsskick.

I din egen håla kan du hålla på med vilka avarter som helst.
Men ska du exponera konstigheter publikt får du räkna med mothugg.
Senast redigerad av LA8PV 2026-04-05 kl. 02:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in