2026-04-04, 22:59
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Stil och uppträdande har alltid varit viktigt.
Bortsett för dom som tycker det är egalt att uppträda som en byfåne.
Det är lite kul att följa tråden, där vissa inte ens klarar de simplaste saker, som bordsskick.

Dessutom är dom stolta över sina tillkortakommanden.
Citera
2026-04-04, 23:02
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Ingen tvingar dig, det är lika lätt som att cyckla eller simma, eller är det också svårt? Titta på hur de äter mat i mena länder. Inden, Afrika... De är som djur som ligger hundratals år bak i tiden. Det är inte svårt att bete sig vid matbordet. Okej om du sitter själv i din lägenhet men offentligt? Alla kommer tro du går på samhall.

Flikar in här också med den anmärkningen på att miljoner människor fortfarande sitter och slevar i sig med med sina fingrar.

Fan att äta med en sked borde ju väl ändå vara ganska basic att ta till sig genom århundraden, eller?
Citera
2026-04-04, 23:03
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det är lite kul att följa tråden, där vissa inte ens klarar de simplaste saker, som bordsskick.

Dessutom är dom stolta över sina tillkortakommanden.
Ja - hur kan det ha blivit så här?

Slapphet från:
Samhälle
Auktoritet
Skola
Föräldrar
Omgivning
Grupptryck
Citera
2026-04-04, 23:06
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ja - hur kan det ha blivit så här?

Slapphet från:
Samhälle
Auktoritet
Skola
Föräldrar
Omgivning
Grupptryck
Ja, det kan man fråga sig, och det gäller tyvärr mer än bordsskicket som förfaller.
Citera
2026-04-04, 23:12
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Det är fascinerande att se vuxna människor som lyckats ta sig genom livet, skaffat jobb och betalar skatt, men som fortfarande hanterar en gaffel som om det vore ett mordvapen.

Man upphör aldrig att förvånas över dessa ”naturbegåvningar” som lyckas med konststycket att både prata, tugga och projicera halvtuggad oxfilé över bordet samtidigt. Det är nästan imponerande hur man kan genomgå en hel skolgång utan att en enda gång snappa upp att kniven faktiskt inte är en spade.

Grattis till er som lyckas förvandla en trevlig middag till en anatomilektion i realtid. Det krävs verkligen en speciell sorts ”utbildning” för att helt ignorera att det sitter andra människor runt bordet.
Lysande beskrivning.
Citera
2026-04-04, 23:16
Avslutad
Jag är högerhänt, så jag håller kniven i vänster hand. Historiskt sett höll man kniven i höger hand eftersom det var ens främsta hand, och därför lämpade sig till knivhuggningar vid middagar där allt ballade ur.

Jag, som högerhänt, är lyckligtvis begåvad med en kniv i vänster hand, så jag äter med gaffeln i höger. Vill någon testa mig så kommer det förnedra dem ytterligare när de torskar till min svagare hand. Haha. Skojar bara, åtminstone lite.

Men jag kör kniven i vänster, då det för mig känns naturligt. Gillar du inte det? Du hade ändå inte sagt något åt mig ute i verkligheten, så jag bryr mig inte alls vad som tillskrivs oss sluskar som bortser från förlegat bordsskick.
Citera
2026-04-04, 23:18
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Det försvann med hela bordet för min del. Vem behöver ett bord för att äta mat liksom, urlöjligt.

Vad ska ni hitta på härnäst, slavar som matar er?
O Btw, vem fasen använder mat kniv idag? Har ni inte tänder eller? Måste vara samma typ av folk som använder smörkniv.. Vem använder smörkniv alltså, baksidan av matskedar är ju som gjorda för att bre mackor med!
Senast redigerad av LostinDarkness 2026-04-04 kl. 23:33.
Citera
2026-04-04, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Bordsskicket visar till viss del klass och bildning.

Folk har rätt dåligt skick överallt, inte bara vid matbordet
Citera
2026-04-04, 23:32
Medlem
sommarlovs avatar
Bordskick har en osynlig uppgift.
Att få olika grupperingar och klasser att känna igen varandra.
Om jag har gaffeln i vänster hand och du också gör det, så vet vi att vi tillhör samma gäng.

Jag äter bara med höger hand, och kollar gärna i mobilen medans jag äter.
Det är inte för att jag är ohövlig eller ouppfostrad, utan för att jag inte tillhör dig grupp!
Citera
2026-04-04, 23:42
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Stil och uppträdande har alltid varit viktigt.
Bortsett för dom som tycker det är egalt att uppträda som en byfåne.

Och ifall du är en byfåne, gör det då den människan mer olycklig?

Inget emot din åsikt. Undra bara vidare om den?
Citera
2026-04-04, 23:58
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcim2
Man kan ha gaffeln i vilken hand som helst. Så länge du klarar av att använda alla bestick på ett bra sätt är det ingen som kommer bry sig. Ingen som på riktigt är överklass iaf.

Från början fanns bara kniv och typ sked. Gaffel introducerades senare. Då var det naturligt man hade just kniven i höger. Var mkt man behövde skära. De kanske hade segt kött? Redan här från början var placeringen alltså vad du behövde mest styrka och precision i, och vilket du använde mest, vilket ju är logiskt. Sedan kom gaffeln. Istället för att byta till gaffeln till höger efter du skärt så som de gör i Amerika så tyckte folk i Europa det var mer sofistikerat att ha kvar den i vänster. Men om det idag är så att du känner det finns inte så mkt på tallriken som kräver både precision och styrka att skära så är det helt okay att byta över och ha gaffeln i höger, som högerhänt. Det är bara både logiskt och naturligt. Bara superskitnödigt folk som kommer ha en åsikt om det.
Skära är ett starkt verb och böjs skurit i imperfekt/preteritum.
Citera
2026-04-05, 00:04
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Och ifall du är en byfåne, gör det då den människan mer olycklig?

Inget emot din åsikt. Undra bara vidare om den?
Envar har rätt att vara byfåne. Och kan mycket väl vara lycklig i sitt gebit.
Men i ett socialt umgänge är detta inte gångbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in