2026-04-03, 21:10
  #19129
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
USAs luftburna enheter har tydligen mycket dålig materiell kvalité att manövrera i då de kraschar så många i MÖ-området nuförtiden
A-10 är ett gammalt plan. Det är tänkt att de ska fasas ut i år.
Citera
2026-04-03, 21:13
  #19130
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Att de har för avsikt att klassificera världens länder i olika grader av fientlighet, gör dem inte till någon viktig partner. Det gör dem bara löjliga, i mina öron. Ditt citat var dock märkligt. Som om de funderade på i vilken kategori USA och Israel skulle hamna.
Jag tycker inte heller att det känns moget, men en helt naturlig följd av att den amerikanska presidenten senaste året har börjat utdela tariffer baserat på precis samma system samt attackerat landet som kontrollerar planetens viktigaste sund.

Saker slår tillbaka. Inte alltid direkt, inte alltid mot rätt person. Men en motreaktion kommer alltid.
Citera
2026-04-03, 21:16
  #19131
Medlem
Iran har många Ryska manpads de börjat använda , kan tänka mig det väller in sådana här och det är dessa som skjuter ner planen.

Finns några st som max når 6,5km.

Detta kommer bli ett stort problem för USA/Israel.
Citera
2026-04-03, 21:24
  #19132
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekony
Iran har många Ryska manpads de börjat använda , kan tänka mig det väller in sådana här och det är dessa som skjuter ner planen.
---
Planen? Enligt färska tämligen trovärdiga uppgifter har de idag skjutit ner sitt första plan - om det inte bara kraschade ändå.
__________________
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2026-04-03 kl. 21:26.
Citera
2026-04-03, 21:26
  #19133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 555-553
En A-10 ska ha kraschat i närheten av Hormuzsundet. Piloten räddad.
https://news.sky.com/story/iran-war-latest-trump-tehran-us-israel-kharg-island-netanyahu-lebanon-strikes-drone-live-sky-news-13 509565?postid=11457330#liveblog-body

Påstås det iaf:
Citat:
According to The New York Times, citing two U.S. officials who spoke on condition of anonymity to discuss operational matters, in addition to the F-15E Strike Eagle shot down earlier today over Southern Iran, a U.S. Air Force A-10C Thunderbolt II went down near the Strait of Hormuz about the same time that the F-15E was downed over Iran. The A-10C’s lone pilot was safely rescued and is receiving medical attention in a Gulf Nation.
https://t.me/DefenderDome/19997

Kan vara den tredje idag, fortfarande oklart med helikoptern. Newsmax trycker hårt på att dom kan bekräfta att en helikopter träffats men lyckat ta sig till Irak för landning.
Citera
2026-04-03, 21:29
  #19134
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Planen? Enligt färska tämligen trovärdiga uppgifter har de idag skjutit ner sitt första plan - om det inte bara kraschade ändå.
Planen är troligen att försöka skjuta ner fler plan. Det är vad jag skulle gissa på med en pistol mot huvudet.

Vi får följa det här och se. Tror att det är en tämligen tröstlös kamp för iranierna, men samtidigt har dom inget annat för sig direkt om en markinvasion uteblir. Så dom kan lika bra försöka.
Citera
2026-04-03, 21:42
  #19135
Avstängd
Förlåt men detta var kul.. Iran har ju humor minst sagt..

”Det iranska parlamentets talman Mohammad Bagher Ghalibaf hånar Trumpadministrationen efter att ett amerikanskt stridsflygplan skjutits ner över landet, skriver The Telegraph.
– Efter att ha besegrat Iran 37 gånger i rad har det här briljanta kriget utan strategi som de inledde nu nedgraderats från “regimskifte” till “Hallå! Kan någon hitta våra piloter? Snälla?”.
– Wow. Vilka otroliga framsteg. Fullständiga genier.” 😂 https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=00cc43f4-3341-4df3-af7f-382442f7e49d
Citera
2026-04-03, 21:45
  #19136
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Planen? Enligt färska tämligen trovärdiga uppgifter har de idag skjutit ner sitt första plan - om det inte bara kraschade ändå.
Ja planen, det är två nu.
Ryssarna vill nog hämnas lite för allt stöd Ukraina fått.
Om det blir nån koalition för att hålla Hormuz öppet kommer det bli en masslakt, vilket såklart NATO allierade fattar, men kanske inte Trump.
__________________
Senast redigerad av Norrbagg79 2026-04-03 kl. 21:47.
Citera
2026-04-03, 21:46
  #19137
Medlem
Madagascars avatar
Vad menar Fanta Führer?

Donald J. Trump
@realDonaldTrump 24m

KEEP THE OIL, ANYONE?
Citera
2026-04-03, 21:51
  #19138
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Ja planen, det är två nu.
---
Vilka två plan menar du är bekräftat "nedskjutna" av Iran? Vi har kunnat läsa att ett plan tidigare har blivit träffat men lyckades landa safe.
Citera
2026-04-03, 21:54
  #19139
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Förlåt men detta var kul.. Iran har ju humor minst sagt..

”Det iranska parlamentets talman Mohammad Bagher Ghalibaf hånar Trumpadministrationen efter att ett amerikanskt stridsflygplan skjutits ner över landet, skriver The Telegraph.
– Efter att ha besegrat Iran 37 gånger i rad har det här briljanta kriget utan strategi som de inledde nu nedgraderats från “regimskifte” till “Hallå! Kan någon hitta våra piloter? Snälla?”.
– Wow. Vilka otroliga framsteg. Fullständiga genier.” 😂 https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=00cc43f4-3341-4df3-af7f-382442f7e49d

Ja, och det är så här hela världen ser på USA. Det är ingen som har några villfarelser om att Iran är några fina grabbar, men det är svårt att bry sig om deras interna hemskheter när Failarmy samtidigt brassar ut sina Best Of i alla kanaler dagligen.

Inkompetens stjäl fokus. Trumps försök att under senaste veckorna successivt ändra grundrationalen för deras anfall är löjeväckande.
Citera
2026-04-03, 21:55
  #19140
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad menar Fanta Führer?

Donald J. Trump
@realDonaldTrump 24m

KEEP THE OIL, ANYONE?

Att de får visa lite vilja, de som behöver oljan, tänker jag mig. Annars tar USA över den, alternativt spränger bort Kharg, Bander Abbas och hela Irans oljeindustri. Något sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in