2026-04-03, 20:40
  #19117
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är det rimligt att anta att den andre F-15-piloten har omkommit?

Jag tänker att om han överlevt så skulle han ha räddats också.
Regel 1, tänker jag mig, måste väl vara att de delar på sig, om deras katapultstolar nu skulle råka landa nära varann.

Intressant att iransk media uppger, att amerikanska helikoptrar och flyg söker efter piloten (det sades på Rapport ikväll) . Som någon sa, Iran kan inte ha mycket av luftförsvar. En och annan lyckträff kan de förstås få, om det nu ens rör sig om en nedskjutning. Plan kan haverera av andra orsaker. I.o.m. tusentals uppdrag, borde rimligen någon promille plan störta. De hann tydligen skjuta ut sig iaf.
Citera
2026-04-03, 20:40
  #19118
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Ja helt klart verkar du köra med call of duty taktiker. Du menar att några helikoptrar och ett tankplan skulle dra så mycket av US resurser så dom får dra sig tillbaka till sina baser och slicka såren och ladda inför en ny kampanj om några år? Är det framförallt bränsleåtgången som skulle svida extra hårt för US eller vad exakt är det du menar skulle suga ut musten ur världens största krigsmakt genom detta pilotsök?
Många bäckar små....och inte fan missar Iran att just suga så mycket must som möjligt ur sin fiende genom denna "incident". Så länge inte den andre piloten är funnen så kammar Iran hem vinster medan USA kammar 0 efter ditt sätt att se men i realiteten många minus
Citera
2026-04-03, 20:43
  #19119
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
..men om det är så.., så kan man fråga sig om jänkarna har gjort rätt ?

För nu har de aviserat att det finns en kvar (levande eller död). Skulle det inte ha vart fiffigare med att ljuga ? Säga att man fick bägge, med den förhoppningen att iran "tar ett steg tillbaka" i letandet.
Jag tänkte på det också, klantigt så sett. Samtidigt kanske trycket på att rapportera en succé blev för stort.

Hört rykten om att CIA kroknat på ledarskapet, och detta är ju precis en sån här grej dom skulle kunna släppa för att sätta käppar i hjulet för administrationen. En tillfångatagen pilot gör det svårare för Trump att jobba feeling, då finns det något konkret att nåla dit honom för.

"But what about the pilot, sir?"
Citera
2026-04-03, 20:50
  #19120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Det handlar om vilket mål Trump har och hur mycket han vill satsa för att nå det
Just nu vacklar han och vill göra en TACO, dra sig ur
Trots att Hormuzsundet ej är säkert och blockad riskerar att höja oljepriset rejält
Dessutom skjuter Iran fortfarande både missiler och skickar drönare
Så uppenbart är landet inte direkt lamslaget ännu
Iran snackar om tullar framöver för olja genom Sundet på 2 US-dollar per fat, men detta är väl inte där skon klämmer.
Utan det handlar om diskussioner att Iran tänker förbjuda transit genom Sundet för olja betald med USAs valuta.
Detta skulle vara något som skadar USA oerhört, att US-dollarns ställning bara brakar ihop, vilket skulle våldsamt skada både USAs ekonomi och USAs globala maktställning i allmänhet!
Citera
2026-04-03, 20:52
  #19121
Avslutad
En A-10 ska ha kraschat i närheten av Hormuzsundet. Piloten räddad.
https://news.sky.com/story/iran-war-latest-trump-tehran-us-israel-kharg-island-netanyahu-lebanon-strikes-drone-live-sky-news-13 509565?postid=11457330#liveblog-body
__________________
Senast redigerad av 555-553 2026-04-03 kl. 20:59.
Citera
2026-04-03, 20:52
  #19122
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Många bäckar små....och inte fan missar Iran att just suga så mycket must som möjligt ur sin fiende genom denna "incident". Så länge inte den andre piloten är funnen så kammar Iran hem vinster medan USA kammar 0 efter ditt sätt att se men i realiteten många minus

Okej, jag måste nog säga att jag inte riktigt kan hålla med dig om att det skulle vara tyst från Irans håll om de på något sätt skulle få tag i piloten först. Eller någon annan amerikansk medborgare för den delen heller, senaste för några dagar sedan kidnappa dom en amerikansk journalist i Irak med pompa och ståt.

Det skulle antagligen bli den största mediala händelsen i Irans historia.
Citera
2026-04-03, 20:52
  #19123
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Många bäckar små....och inte fan missar Iran att just suga så mycket must som möjligt ur sin fiende genom denna "incident". Så länge inte den andre piloten är funnen så kammar Iran hem vinster medan USA kammar 0 efter ditt sätt att se men i realiteten många minus
Narrativet (ursäkta det befläckade ordvalet) från Iran tycks vara att de faktiskt lyckats skjuta ned ett plan. Det är vad som nämns och upprepas i statlig media. Det gäller för dem att suga ut så mycket som möjligt av denna "stora framgång" förstås. Kanske finns ingen pilot ens längre att leta efter? Så länge varken det ena eller andra är bekräftat, kan de suga på den karamellen. De får inte så många karameller.
Citera
2026-04-03, 20:56
  #19124
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555-553
En A-10 ska ha kraschat i närheten av Hormuzsundet.
https://news.sky.com/story/iran-war-latest-trump-tehran-us-israel-kharg-island-netanyahu-lebanon-strikes-drone-live-sky-news-13 509565?postid=11457330#liveblog-body
"Kraschat" var det, sa Bull. Piloten är dock safe.
Citera
2026-04-03, 21:00
  #19125
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Narrativet (ursäkta det befläckade ordvalet) från Iran tycks vara att de faktiskt lyckats skjuta ned ett plan. Det är vad som nämns och upprepas i statlig media. Det gäller för dem att suga ut så mycket som möjligt av denna "stora framgång" förstås. Kanske finns ingen pilot ens längre att leta efter? Så länge varken det ena eller andra är bekräftat, kan de suga på den karamellen. De får inte så många karameller.
Nej, dom har just inga strategiska övertag iranierna. Denna karamell som Al Jazeera rapporterade precis:

Citat:
Iran intends to classify countries as hostile, neutral or friendly. Hostile countries will not be allowed passage through the Strait of Hormuz. Neutral countries will need to pay a fee. This represents a change in the status.

The position of the United States and other hostile countries, predominantly Western nations, is a key consideration.

More importantly, what about the GCC?
I en handvändning har dom gjort sig själva till den enskilt viktigaste partnern man kan ha i mellanöstern. Narrativet (otroligt ord) att iranierna på något sätt är dumma måste upphöra. Ingen vinner något på det.
Citera
2026-04-03, 21:06
  #19126
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
"Kraschat" var det, sa Bull. Piloten är dock safe.
USAs luftburna enheter har tydligen mycket dålig materiell kvalité att manövrera i då de kraschar så många i MÖ-området nuförtiden
Citera
2026-04-03, 21:07
  #19127
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
2 helikoptrar och ett flygplan flyger lågt över Iran och letar efter piloterna.
Irans luftförsvar måste iprincip vara obefintligt eftersom dessa helikoptrar som oftast är lättare mål bara kan flyga runt och runt såpass lågt.

Iran kan fan omöjligt klara sig länge till i detta kriget då hela landet är ett öppet mål för luftanfall.

Iran kan fortsätta så här några år... till. De som styr Iran välkomnar civila dödsoffer eftersom det kommer öka det folkliga stödet till regimen. Shia muslimers högsta önskan är att bli dödade och bli martyrer.

De kommer aldrig kapitulera. USA måste invadera Iran för att säkra Hormuz sundet.
Citera
2026-04-03, 21:08
  #19128
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Nej, dom har just inga strategiska övertag iranierna. Denna karamell som Al Jazeera rapporterade precis:


I en handvändning har dom gjort sig själva till den enskilt viktigaste partnern man kan ha i mellanöstern. Narrativet (otroligt ord) att iranierna på något sätt är dumma måste upphöra. Ingen vinner något på det.
Att de har för avsikt att klassificera världens länder i olika grader av fientlighet, gör dem inte till någon viktig partner. Det gör dem bara löjliga, i mina öron. Ditt citat var dock märkligt. Som om de funderade på i vilken kategori USA och Israel skulle hamna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in