2026-04-03, 20:15
  #19105
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Nej, det är nog inte sådär oerhört imponerande ställt mot den amerikanska motsvarigheten. Amerikanerna är kända för att gå apeshit när man ska rädda piloter också, så dom har nog inte sparat på understödskrutet.

Tror inte vi ska använda denna insats som en rimlig benchmark för deras försvarsförmåga. Ett USA i full kraft kör över alla i den enskilda situationen.

Strider vinner inga krig längre dock. Det avgörs på andra sätt.

Jo jo. men dom där farkosterna borde kunna skjutas ned med någon form handjagare.
Citera
2026-04-03, 20:22
  #19106
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Jo jo. men dom där farkosterna borde kunna skjutas ned med någon form handjagare.
Haha en modifierad gräsklippare a la MacGyver! Nej men jag hör dig, det känns Kalle Anka när man hör det. Samtidigt är ju Iran så OERHÖRT stort, så det är nog inte helt sällsynt med platser som är helt tomma på all typ av civilisation i tiotals kilometer.
Citera
2026-04-03, 20:23
  #19107
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är det rimligt att anta att den andre F-15-piloten har omkommit?

Jag tänker att om han överlevt så skulle han ha räddats också.

Osvuret är bäst tänker jag.

Möjligt att den andra piloten var skadad, tex benbrott. Så lite onödigt att bägge är fast på samma plats om iranierna dyker upp. Så den första kuta iväg för glatta livet.., medans den andra sitter och trycker.., och väntar på nästa försök (o denna gång vet jänkarna var han är exakt).

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jo, men de var ju iofs puckade som påstod att det var ett F-35.

Mjo nå, här är jag förlåtande för iranierna. Det är krig trots allt, med all stress. F-35`an är väl mer känd. Var ju lite så under ww2 också, när allierade rapporterade om tyska tanks som kom.., så var det ofta tiger-tanks de rapporterade om. Fast det var annat..
Citera
2026-04-03, 20:27
  #19108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Jo jo. men dom där farkosterna borde kunna skjutas ned med någon form handjagare.


Radarsystem ser sämre nära marken
Helikoptrar opererar dessutom naturligt på låg höjd, vilket gör dem ännu svårare att spåra
Berg kan skymma sikten. De håller sig kanske utom räckvidd
Flares och elektronisk störning kan vilseleda missiler
Börjar iranier skjuta Så avslöjar de även sin egen position på marken
Citera
2026-04-03, 20:28
  #19109
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Osvuret är bäst tänker jag.

Möjligt att den andra piloten var skadad, tex benbrott. Så lite onödigt att bägge är fast på samma plats om iranierna dyker upp. Så den första kuta iväg för glatta livet.., medans den andra sitter och trycker.., och väntar på nästa försök (o denna gång vet jänkarna var han är exakt).



Mjo nå, här är jag förlåtande för iranierna. Det är krig trots allt, med all stress. F-35`an är väl mer känd. Var ju lite så under ww2 också, när allierade rapporterade om tyska tanks som kom.., så var det ofta tiger-tanks de rapporterade om. Fast det var annat..
Jovisst, han kan sitta och trycka skadad någonstans. Det är möjligt.
Citera
2026-04-03, 20:30
  #19110
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Hörde det precis att de letar efter den andra piloten. Det kommer gynna de sökande efter att mörkret har inträffat tydligen.
Om iranierna hittat piloten så kommer de naturligtvis att hålla det hemligt just för att få USA att slösa resurser på letandet och därigenom också utsätta sig för sårbarhet i samband med det. Så länge inte USA hittar den andre besättningsmannen så vinner Iran mycket på det bara rent psykologiskt.
Citera
2026-04-03, 20:31
  #19111
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
2 helikoptrar och ett flygplan flyger lågt över Iran och letar efter piloterna.
Irans luftförsvar måste iprincip vara obefintligt eftersom dessa helikoptrar som oftast är lättare mål bara kan flyga runt och runt såpass lågt.

Iran kan fan omöjligt klara sig länge till i detta kriget då hela landet är ett öppet mål för luftanfall.

De verkar klara sig oerhört bra tycker jag.
USA verkar däremot efterblivna när Trumpeten pratar om att deras militär är utslagen....

USA kommer inte klara detta :-)
När skall den efterblivna Trumpeten börja bomba Hahaha :-) :-)

USA kommer få åka hem med svansen mellan benen, de har inte styrka!!!
Citera
2026-04-03, 20:32
  #19112
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Radarsystem ser sämre nära marken
Helikoptrar opererar dessutom naturligt på låg höjd, vilket gör dem ännu svårare att spåra
Berg kan skymma sikten. De håller sig kanske utom räckvidd
Flares och elektronisk störning kan vilseleda missiler
Börjar iranier skjuta Så avslöjar de även sin egen position på marken

Men alltså, jag medger att jag inte är någon expert på vapensystem eller krigsföring generellt. Men på den där höjden, med den där sikten borde man kunna skjuta ner helikoptrarna + planet med någon form av enklare handburen billig antiluftvärns "bazooka".

Den typen av vapen borde finnas tillgängligt lite överallt.
Citera
2026-04-03, 20:33
  #19113
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Om iranierna hittat piloten så kommer de naturligtvis att hålla det hemligt just för att få USA att slösa resurser på letandet och därigenom också utsätta sig för sårbarhet i samband med det. Så länge inte USA hittar den andre besättningsmannen så vinner Iran mycket på det bara rent psykologiskt.

Ja helt klart verkar du köra med call of duty taktiker. Du menar att några helikoptrar och ett tankplan skulle dra så mycket av US resurser så dom får dra sig tillbaka till sina baser och slicka såren och ladda inför en ny kampanj om några år? Är det framförallt bränsleåtgången som skulle svida extra hårt för US eller vad exakt är det du menar skulle suga ut musten ur världens största krigsmakt genom detta pilotsök?
Citera
2026-04-03, 20:36
  #19114
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jovisst, han kan sitta och trycka skadad någonstans. Det är möjligt.

..men om det är så.., så kan man fråga sig om jänkarna har gjort rätt ?

För nu har de aviserat att det finns en kvar (levande eller död). Skulle det inte ha vart fiffigare med att ljuga ? Säga att man fick bägge, med den förhoppningen att iran "tar ett steg tillbaka" i letandet.
Citera
2026-04-03, 20:36
  #19115
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Ja exakt så är det och det har de deklarerat tidigt - något som inte Trump fattat och tydligen fortfarande inte förstår eller vill förstå då han nu lovar att förstöra än mer och det kommer såklart Iran att svara på med förstörelse. Ja fy fan herregud vilken förstörelse världen kommer att få se och uppleva om inte vansinnet stoppas NU.
Prestige och ignorans är både en stark drivare och en dödlig cocktail.

Vet att många här inne vill ha det till att Trump är någon figure head och att det finns en briljant plan i grunden, men jag kan inte se den. Har heller inte hört någon utanför den amerikanska administrationen och Flashback överhuvudtaget närma sig en tillfredställande förklaringsmodell på uppsidorna.

Till och med de konservativa forumen på amerikanska motsvarigheter är fullständigt frågande till manövern. Evangeliskt kristna fundamentalister är väl dom enda som tycker det är rimligt, eftersom att spridningen av kristi bomber i muslimskt territorium är något värt att offra ganska mycket för.

Sen en del israel-anhängare också då, men utifrån en israelisk agenda och inte en amerikansk.
Citera
2026-04-03, 20:39
  #19116
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Ja helt klart verkar du köra med call of duty taktiker. Du menar att några helikoptrar och ett tankplan skulle dra så mycket av US resurser så dom får dra sig tillbaka till sina baser och slicka såren och ladda inför en ny kampanj om några år? Är det framförallt bränsleåtgången som skulle svida extra hårt för US eller vad exakt är det du menar skulle suga ut musten ur världens största krigsmakt genom detta pilotsök?
Ackumulerat eldratta, ackumulerat!

Tillslut når dom "the straw that break the camels back". Men det är inte idag mest troöigt, det kan vi enas om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in