2026-04-03, 19:56
  #19093
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
2 helikoptrar och ett flygplan flyger lågt över Iran och letar efter piloterna.
Irans luftförsvar måste iprincip vara obefintligt eftersom dessa helikoptrar som oftast är lättare mål bara kan flyga runt och runt såpass lågt.

Iran kan fan omöjligt klara sig länge till i detta kriget då hela landet är ett öppet mål för luftanfall.

Ryktas ju om att en Black hawk helikopter är nedskjutet… Agenda free delade uppgiften.
Citera
2026-04-03, 19:58
  #19094
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jaså minsann, vad med Trumps tal om hur stukat Iran är, ja tillintetgjort vad det gäller luftkrig och så visar det sig att de har halva arsenalen kvar. https://www.expressen.se/nyheter/varlden/underrattelseuppgifter-iran-har-halva-kapaciteten-kvar/
---
Ja men för bara någon dag sedan kom uppgifter som sade att USA hade bombat bort en tredjedel av Irans arsenal, en tredjedel var osäker och en tredjedel var intakt. Så om hälften är utraderat idag, är det ett fall framåt.
Även om hälften är "intakt" kan det vara låst i sönderbombade missilstäder. Det vet vi inget om. Däremot vet vi, att vissa uppgiftslämnare är anti-Trump. Så jag drar inga stora växlar på vare sig den ena eller andra "läckan".
Visst är Trump själv för det mesta ingen säker källa, men innan CENTCOM har bekräftat något håller jag det för osäkert.
Citera
2026-04-03, 19:58
  #19095
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
2 helikoptrar och ett flygplan flyger lågt över Iran och letar efter piloterna.
Irans luftförsvar måste iprincip vara obefintligt eftersom dessa helikoptrar som oftast är lättare mål bara kan flyga runt och runt såpass lågt.

Iran kan fan omöjligt klara sig länge till i detta kriget då hela landet är ett öppet mål för luftanfall.
Återigen, Irans game är inte att vinna detta militärt utan via det internationella narrativet, ekonomiska följdverkningar och intern politisk press på Trump. Militärt behöver dom bara hålla sig övet vattenytan tillräckligt för att avskräcka från en markinvasion, då vinner dom per default över tid.
Citera
2026-04-03, 20:02
  #19096
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Wow… enligt Agenda Free och en källa han följer ska en Black Hawk ha blivit nedskjuten i Iran när de försökte ta sig in för att rädda den andra piloten.
Flera timmar gammalt rykte :-/

Finns det något som styrker att det är sant förutom att Iranska regimen påstår det? Foton?
Citera
2026-04-03, 20:04
  #19097
Medlem
Madagascars avatar
Är det rimligt att anta att den andre F-15-piloten har omkommit?

Jag tänker att om han överlevt så skulle han ha räddats också.
Citera
2026-04-03, 20:05
  #19098
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
försvarsoperationen? USA anföll iran den 28 februari, bombade en skola och dödade deras påve.
japan anföll som bekant USA, så liknelsen haltar.
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Krig är inte heller statiska. Kolla bara på hur Ukrainakriget evolverat under 4 år. Mest troligt har Kina/Ryssland tillfört mer kapabla vapen till Iran som kommer medföra sådana här nyheter på daglig basis framöver.
Ena dagen säger Trump till sina allierade angående Irans blockad av Sundet, ni får väl åka dit och hämta er olja själva.
Nästa dag kan Trump fixa Sundet själv, bara han får lite tid.
Begriper Iran precis, som endast går med på förhandlingar och diskussioner med USA och Trump via en mellanhand.
https://www.euronews.com/2026/04/03/trump-says-us-can-open-hormuz-with-a-little-more-time-and-asks-congress-for-15tr-for-defen
__________________
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-04-03 kl. 20:07.
Citera
2026-04-03, 20:05
  #19099
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
2 helikoptrar och ett flygplan flyger lågt över Iran och letar efter piloterna.
Irans luftförsvar måste iprincip vara obefintligt eftersom dessa helikoptrar som oftast är lättare mål bara kan flyga runt och runt såpass lågt.

Iran kan fan omöjligt klara sig länge till i detta kriget då hela landet är ett öppet mål för luftanfall.


Det handlar om vilket mål Trump har och hur mycket han vill satsa för att nå det
Just nu vacklar han och vill göra en TACO, dra sig ur
Trots att Hormuzsundet ej är säkert och blockad riskerar att höja oljepriset rejält
Dessutom skjuter Iran fortfarande både missiler och skickar drönare
Så uppenbart är landet inte direkt lamslaget ännu
Citera
2026-04-03, 20:07
  #19100
Medlem
Hardstekts avatar
Irans försvar måste i princip vara obefintligt. Hur kan 2 helikoptrar luft-tankas av ett stor flygplan på så låg höjd utan att bli nedskjutet?
Citera
2026-04-03, 20:09
  #19101
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Flera timmar gammalt rykte :-/

Finns det något som styrker att det är sant förutom att Iranska regimen påstår det? Foton?

Ingen aning men iranska regimen hade ju rätt om nedskjutet Amerikanskt stridsflygplan iallafall. Så de kanske även har rätt insetts fall. Vi får se..
Citera
2026-04-03, 20:11
  #19102
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ingen aning men iranska regimen hade ju rätt om nedskjutet Amerikanskt stridsflygplan iallafall. Så de kanske även har rätt insetts fall. Vi får se..
Jo, men de var ju iofs puckade som påstod att det var ett F-35.
Citera
2026-04-03, 20:13
  #19103
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Irans försvar måste i princip vara obefintligt. Hur kan 2 helikoptrar luft-tankas av ett stor flygplan på så låg höjd utan att bli nedskjutet?
Nej, det är nog inte sådär oerhört imponerande ställt mot den amerikanska motsvarigheten. Amerikanerna är kända för att gå apeshit när man ska rädda piloter också, så dom har nog inte sparat på understödskrutet.

Tror inte vi ska använda denna insats som en rimlig benchmark för deras försvarsförmåga. Ett USA i full kraft kör över alla i den enskilda situationen.

Strider vinner inga krig längre dock. Det avgörs på andra sätt.
Citera
2026-04-03, 20:14
  #19104
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Återigen, Irans game är inte att vinna detta militärt utan via det internationella narrativet, ekonomiska följdverkningar och intern politisk press på Trump. Militärt behöver dom bara hålla sig övet vattenytan tillräckligt för att avskräcka från en markinvasion, då vinner dom per default över tid.
Ja exakt så är det och det har de deklarerat tidigt - något som inte Trump fattat och tydligen fortfarande inte förstår eller vill förstå då han nu lovar att förstöra än mer och det kommer såklart Iran att svara på med förstörelse. Ja fy fan herregud vilken förstörelse världen kommer att få se och uppleva om inte vansinnet stoppas NU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in