2026-04-03, 19:29
  #19081
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Som tur är så är du inte i den positionen. Du har inte tänkt åt andra hållet? Hur skulle det uppfattas på hemmafronten om man börjar köra med moslemstaktiker och fabricera upp sådant här?!
Att vilseleda fienden har alltid hört till i krig som viktig ingrediens. Kostar i stort ingenting men i alla avseenden dyrt för fienden.
Citera
2026-04-03, 19:32
  #19082
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Att vilseleda fienden har alltid hört till i krig som viktig ingrediens. Kostar i stort ingenting men i alla avseenden dyrt för fienden.

Ja men det finns ju vissa saker och gränser i det hela. Ett annat vanligt exempel som ingår i moslemstaktiker är att tex säga att ett hotell har sprängts och det är 500 civila döda när det egentligen handlade om något som fick ett litet plåster på sin höjd. Sådant sysslar inte västvärlden med.

Sedan kan to.m dessa skäggråttor räkna ut att om de hittar två utskjutna stolar, ja då är det antagligen två piloter. Dom tar säkert en del av sin "intel" från nyhetssändningar fast de är nog ändå kapabla till att dra lite egna slutsatser får man allt tro.
__________________
Senast redigerad av eldrattan 2026-04-03 kl. 19:37.
Citera
2026-04-03, 19:32
  #19083
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Hörde det precis att de letar efter den andra piloten. Det kommer gynna de sökande efter att mörkret har inträffat tydligen.
Okej då. Det kommer också att gynna Hollywoodfilmen som någon pratade om tidigare idag.
Citera
2026-04-03, 19:33
  #19084
Medlem
Vad lugnt det har blivit?
Citera
2026-04-03, 19:36
  #19085
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Hur tusan lyckas Iran skjuta ner ett F-15-plan? Min spontana tanke är att det måste va dåliga piloter som låter sig skjutas ner när dom sitter i ett av världens mest avancerade plan.

Iran är täckt av berg och flygplanet måste ha flugit på lägre höjd för att kanske kolla upp platsen i dalen som man precis bombat och uppe i berget fanns en iranier med en stinger och sköt flygplanet från nära håll så att piloten inte hann reagera.

Det var två piloter, en styr flygplanet och den andre sköter vapensystem, navigation och kommunikation.

Piloter har inbyggd GPS tracker i sin flygdräkt som sänder kodad GPS signal. Iran har lovat prispengar till den som fångar piloten, så att både soldater och lokalbefolkningen letar efter honom. Om han överlevt...
Citera
2026-04-03, 19:38
  #19086
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Behöver inte vara. Det beror på den militära skadan i förhållande till sjukhuset. Ex om el går till system som ska fyra av kärnvapen samtidigt som elen går till sjukhuset. Ett extremt ex men även stänga av ström till ett sjukhus kan följa lagarna.

Nja bron om den ska användas för framtida bruk för flytta militära enheter. Nu kan det vara ett sätt för USA att eskalera genom att skrämmas. Dvs fortsätter ni så spränger vi era hela broar.

PS Iran har dagligen begått krigsbrott genom bomba civila. Nu kommer säkert någon bröla om att man inte får stänga av ström till ett sjukhus, men det korrekta svaret är det beror på.

Jag försvarar inte Iran på något sätt, utan diskuterar enbart det enskilda fallet, oavsett vem som sprängt bron.
Citera
2026-04-03, 19:42
  #19087
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Hur tusan lyckas Iran skjuta ner ett F-15-plan? Min spontana tanke är att det måste va dåliga piloter som låter sig skjutas ner när dom sitter i ett av världens mest avancerade plan.

Går inte att dra några sådana slutsatser om man inte vet omständigheterna kring nedskjutningen
Citera
2026-04-03, 19:43
  #19088
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Ja men det finns ju vissa saker och gränser i det hela. Ett annat vanligt exempel som ingår i moslemstaktiker är att tex säga att ett hotell har sprängts och det är 500 civila döda när det egentligen handlade om något som fick ett litet plåster på sin höjd. Sådant sysslar inte västvärlden med.
Jaså minsann, vad med Trumps tal om hur stukat Iran är, ja tillintetgjort vad det gäller luftkrig och så visar det sig att de har halva arsenalen kvar. https://www.expressen.se/nyheter/varlden/underrattelseuppgifter-iran-har-halva-kapaciteten-kvar/
Det var bara ett exempel på den mannens överdrifter ett annat är att han vunnit kriget och så i andra andetaget gnäller han över att inte européerna kommer till hans undsättning. Finns ingen större lögnhals en den gubben.

Här finns mer och de är inte de enda som checkat upp honom:
30 573 falska eller vilseledande påståenden under hans första mandatperiod (2017–2021)
https://www.washingtonpost.com/politics/2021/01/24/trumps-false-or-misleading-claims-total-30573-over-four-years/?utm_source=chatgpt.com
__________________
Senast redigerad av kubun 2026-04-03 kl. 19:45.
Citera
2026-04-03, 19:46
  #19089
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Iran är täckt av berg och flygplanet måste ha flugit på lägre höjd för att kanske kolla upp platsen i dalen som man precis bombat och uppe i berget fanns en iranier med en stinger och sköt flygplanet från nära håll så att piloten inte hann reagera.

Det var två piloter, en styr flygplanet och den andre sköter vapensystem, navigation och kommunikation.

Piloter har inbyggd GPS tracker i sin flygdräkt som sänder kodad GPS signal. Iran har lovat prispengar till den som fångar piloten, så att både soldater och lokalbefolkningen letar efter honom. Om han överlevt...

Reuters rapporterar att en av piloterna ska ha räddats, enligt "un-named US official". Vanskligt innan offentliga kanaler bekräftar såklart, men tydligen tillräckligt trovärdigt för att Reuters ska våga publicera iaf.
Citera
2026-04-03, 19:49
  #19090
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jaså minsann, vad med Trumps tal om hur stukat Iran är, ja tillintetgjort vad det gäller luftkrig och så visar det sig att de har halva arsenalen kvar. Det var bara ett exempel på den mannens överdrifter ett annat är att han vunnit kriget och så i andra andetaget gnäller han över att inte européerna kommer till hans undsättning. Finns ingen större lögnhals en den gubben.

Här finns mer och de är inte de enda som checkat upp honom:
30 573 falska eller vilseledande påståenden under hans första mandatperiod (2017–2021)
https://www.washingtonpost.com/politics/2021/01/24/trumps-false-or-misleading-claims-total-30573-over-four-years/?utm_source=chatgpt.com

Oj nu braka det loss hos dig totalt. Du får skilja på retorik på högsta nivå i krigstider och en räddningsaktion på en pilot.

Du måste förstå att "den där Trump" har nog ytterst lite att säga till om hur kriget ska föras och vilka militära mål och taktiker som ska genomföras. Det finns garanterat erfarna generaler och annat kompetent folk som sitter och sköter sådant. Trump bara förmedlar ut vad som händer kryddat med sin egna retorik och tar några enklare beslut som redan är så gott som färdigställda innan han säger formellt "ja" till det.
Citera
2026-04-03, 19:49
  #19091
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Iran är täckt av berg och flygplanet måste ha flugit på lägre höjd för att kanske kolla upp platsen i dalen som man precis bombat och uppe i berget fanns en iranier med en stinger och sköt flygplanet från nära håll så att piloten inte hann reagera.

Det var två piloter, en styr flygplanet och den andre sköter vapensystem, navigation och kommunikation.

Piloter har inbyggd GPS tracker i sin flygdräkt som sänder kodad GPS signal. Iran har lovat prispengar till den som fångar piloten, så att både soldater och lokalbefolkningen letar efter honom. Om han överlevt...


Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Går inte att dra några sådana slutsatser om man inte vet omständigheterna kring nedskjutningen
Ni har helt rätt och det va enbart min spontana tanke jag luftade.
Citera
2026-04-03, 19:53
  #19092
Medlem
tram123s avatar
2 helikoptrar och ett flygplan flyger lågt över Iran och letar efter piloterna.
Irans luftförsvar måste iprincip vara obefintligt eftersom dessa helikoptrar som oftast är lättare mål bara kan flyga runt och runt såpass lågt.

Iran kan fan omöjligt klara sig länge till i detta kriget då hela landet är ett öppet mål för luftanfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in