Citat:
Ursprungligen postat av
Berraperra1975
Hur tusan lyckas Iran skjuta ner ett F-15-plan? Min spontana tanke är att det måste va dåliga piloter som låter sig skjutas ner när dom sitter i ett av världens mest avancerade plan.
Iran är täckt av berg och flygplanet måste ha flugit på lägre höjd för att kanske kolla upp platsen i dalen som man precis bombat och uppe i berget fanns en iranier med en stinger och sköt flygplanet från nära håll så att piloten inte hann reagera.
Det var två piloter, en styr flygplanet och den andre sköter vapensystem, navigation och kommunikation.
Piloter har inbyggd GPS tracker i sin flygdräkt som sänder kodad GPS signal. Iran har lovat prispengar till den som fångar piloten, så att både soldater och lokalbefolkningen letar efter honom. Om han överlevt...