2026-04-03, 17:54
  #19057
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Al Jazeera är ungefär lika seriöst som Aftonbladet, man går på rena rykten.

Andra rykten:

https://t.me/DefenderDome/19984

Jag tänker som så att om Iran lyckas skjuta ner ett stridsflygplan (bekräftat från amerikanskt håll) så är det inte helt otänkbart att man även har kapaciteten att skjuta ner en helikopter.
Citera
2026-04-03, 17:56
  #19058
Medlem
Dax att asfaltera hela Iran och lägga ut det på PS auktion. USA måste sluta leka och avsluta det dom påbörjat.
Citera
2026-04-03, 18:04
  #19059
Avstängd
En av två av piloterna har räddats av USA…

” En av de två piloter vars stridsflygplan ska ha kraschat i sydvästra Iran har räddats. Det uppger två källor för CBS News.”
https://omni.se/a/rrraKm
Citera
2026-04-03, 18:06
  #19060
Medlem
Snapcounts avatar
Tja, det är ju närmare den irakiska gränsen det hela skall ha skett, likaså mer kuperad terräng med mycket berg. Rapporterades tidigare i veckan att iran har dragit styrkor närmare sina gränser.

Samtidigt, kriget har hållit på i en månad, så någongång blir ju något nerskjutet.
Citera
2026-04-03, 18:06
  #19061
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Jag tänker som så att om Iran lyckas skjuta ner ett stridsflygplan (bekräftat från amerikanskt håll) så är det inte helt otänkbart att man även har kapaciteten att skjuta ner en helikopter.

Ja men det är fortfarande bara ett flera timmar gammalt rykte som snappats upp av Al Jazeera. Man jobbar på samma sätt som svensk kvällspress.

Fö rapporterar nu även Kan News om att en i besättningen räddats, men det är ju lika obekräftat det.
Citera
2026-04-03, 18:21
  #19062
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hypotetiskt nu..säg om iran lägger vantarna på piloten/piloterna. Vad väntar då ?

Rättegång, och bli dömd typ för terrorism ?

"Spioneri/samröre för Israel" är en rätt standard om fantasin tryter hos skäggråttorna. Det går tydligen applicera på vad som helst när det ska bli något medeltidastraff där borta.
Citera
2026-04-03, 18:27
  #19063
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Du har rätt i att USA har baser i bl.a. Kuwait. Ungefär som det finns amerikanska baser och militär personal i vartenda västerland. Fast det ger ju inte Iran rätt enligt internationell lag att attackera civila mål i dessa länder. Ungefär som Liseberg i Sverige är ett legitimt för Iran's missiler.

Hoppas du förstår skillnaden mellan de olika legitima målen?
Det var du själv som skrev ” När något "civilt" används främst för militära ändamål så anses det inte längre vara "civilt".”

Sedan har ju Norge bl.a. sedan länge konstaterat att Israels och USAs anfallskrig mot Iran bryter mot internationell rätt. Så jag menar det verkar vara olika måttstockar och krav beroende på vilken sida man ”hejar på”. Det blir lite bisarrt att som du hänvisa till ”internationell rätt”.
Citera
2026-04-03, 18:31
  #19064
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Det var du själv som skrev ” När något "civilt" används främst för militära ändamål så anses det inte längre vara "civilt".”

Sedan har ju Norge bl.a. sedan länge konstaterat att Israels och USAs anfallskrig mot Iran bryter mot internationell rätt. Så jag menar det verkar vara olika måttstockar och krav beroende på vilken sida man ”hejar på”. Det blir lite bisarrt att som du hänvisa till ”internationell rätt”.

Ta du det med norrbaggarna så kan ni gemensamt skicka in en motion till FN (arabiska rådet) så får dom rösta runt om saken där.

Verkar som ena piloten har återfunnits. One more to go!
Citera
2026-04-03, 18:39
  #19065
Medlem
Madagascars avatar
Enligt "US Officials"/CBS har en pilot räddats.

Om det är sant så är det imponerande.
Citera
2026-04-03, 18:40
  #19066
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Den andra piloten kanske har deserterat? Med tanke på den stora splittring det påstås finnas inom såväl USA som dess officerskår, vore det ju inte omöjligt.
Hur som helst, ""De letar efter den andre" sa en israelisk källa till Axios. I så fall är han varken bekräftat avliden eller tillfångatagen.
Citera
2026-04-03, 18:44
  #19067
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tja, det är ju närmare den irakiska gränsen det hela skall ha skett, likaså mer kuperad terräng med mycket berg. Rapporterades tidigare i veckan att iran har dragit styrkor närmare sina gränser.

Samtidigt, kriget har hållit på i en månad, så någongång blir ju något nerskjutet.

1991 kuwait kriget så sköt ju iraq ner ca 30 flyg (+ några helikoptrar ) de första 30 dagarna... iran är kanske mycket mer inavlat än iraq? det skulle kunna förklara skillnaden?
Citera
2026-04-03, 18:46
  #19068
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Finns det risk att USA kärnvapenbombar Iran? Dom har gjort det förr, i Japan alltså men skulle fan inte bli förvånad om dom gör det i Iran den här gången om försvarsoperationen fortsätter gå mindre planerat

försvarsoperationen? USA anföll iran den 28 februari, bombade en skola och dödade deras påve.

japan anföll som bekant USA, så liknelsen haltar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in