Men du menar alltså att du inte förstår att det finns goda skäl att skydda barn från bristfälliga föräldrar? För det är ju det som blir konsekvensen av det du skriver här nedan?
Det är klart att föräldrarna får reda på vad som läggs dem till last! Varför påstår du något annat?
Höga kostnader antar jag att du menar kopieringstaxa? Likabehandlingsprincipen gör att man antingen tar betalt av alla eller ingen. Att det allmänna ska stå för att någon vill ha ut handlingar tycker jag verkar orättvist.
Du får så klart tycka att vem som helst (för kammarrätten och förvaltningen är nämligen en enskild politiker vem som helst) ska få ut alla handlingar om en individ. Jag tycker att det är ett rimligt skydd av integriteten att han inte får ut handlingar.
Hade en nämnd genom majoritetsbeslut begärt att få ut handlingar i ett ärende blir det en annan sak. Men nämnden såg, får man väl anta, inget skäl att få se hela underlaget.
Det verkar som att en del, inte du dock efter som fritidspolitiker i socialnämnden är de enda som är sämre på sitt jobb än socionomer, tror att socialnämnden har en granskande funktion. Så är det givetvis inte.
Socialnämndens (och andra nämnders) beslutanderätt kommer sig av regler i kommunallagen där hela den kommunala kompetensen (beslutanderätten) ligger hos fullmäktige. Sedan brukar fullmäktige genom reglementen dela ut frågor (ansvarsområden) till nämnder och i vissa fall är dessa nämnder också obligatoriska.
Nämnderna har vanligen en förvaltning knuten till sig men det kan se ut på lite olika sätt organisatoriskt. Nämnden kan välja att fatta alla beslut själva och egentligen att inte ha någon förvaltning heller, men eftersom vi har just fritidspolitiker så blir det svårt att klara detta på ett tillräckligt bra sätt.
Man anställer därför tjänstepersoner som jobbar i förvaltningen vars jobb är att sakligt och objektivt utreda och ta fram beslutsunderlag åt politiken. Sen finns dessutom en möjlighet att i vissa frågor delegera beslutanderätten till del av nämnd eller till en tjänsteperson. Formellt sett det dock alltid nämndens beslut och beslutet ska anmälas till nämnden varefter överklagande tiden börjar löpa när protokollet där beslutet anmälts anslås på kommunen (nuförtiden digitala) anslagstavla. I viss speciallagstiftning finns dessutom begränsningar om vilka frågor som får delegeras dels till tjänsteperson men också till del av nämnd.
Ett biståndsbeslut fattas av handläggare på delegation men det är ändå nämndens beslut.
Varför skriver jag allt det här? För det verkar som ingen av er förstår beslutsgången och ansvarsfördelningen.
Socialtjänsten är de som har kompetensen (även om ni tre i denna tråd tycker annat) att utreda och föreslå beslut. Nämnden kan gå emot förslaget till beslut men väljer nog inom socialtjänstens område att vanligen lita på sin förvaltning. För hur skulle det bli annars? Någon har lagt flera månader på att utreda och lära känna en situation kring ett barn och sen kommer några politiker in och läser en massa handlingar (de har ju rätt att se allt) och kommer till en helt annan slutsats. Till slut skulle ju förvaltningens roll tagits över av politikerna igen. Så vill nog ingen ha det.
Min tolkning av det som framkommit i media är att det finns saker som inte framkommit i media. Vad det är och hur det påverkar ärendet har jag ingen som helst aning om och vill inte spekulera i.
Hade jag varit tjänsteperson eller politiker i Örebro hade jag agerat precis som de gör just nu. Låt någon extern granska handläggningen för att se om det skett några fel och lär av detta. I övrigt får man inte låta ett partiskt media- och SoMedrev påverka besluten i och handläggningen av ärendet. När omständigheterna som föranledde vården på ett varaktigt sätt har förändrats ska vården upphöra. Inte på grund av hat och hot och osakliga resonemang i media och på Internetz.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Nej föräldrarna får aldrig veta vad som är fel. Försöker de få ut sin dokumentation är det i princip alltid samma krångel: Fördröjning, hot om höga kostnader, socialtjänsten "missförstår" och lämnar ut det som inte frågas om, och förstås stora pappershögar vilket gör granskningen riktigt jobbig. Berättelsen ska skyddas till varje pris, inte bara för föräldrarna, utan också för domstol och nämnd.
"Sekretess" säger socialtjänsten om det ställs frågor om underlaget som utredningen bygger på. Ja även till nämndens ledamöter visade det sig i Örebro. De får med andra ord inte veta bakgrunden till vad det var de beslutade om och kontrollera att uppgifterna stämmer i efterhand.
https://www.sverigesradio.se/artikel/politiker-i-orebro-nekas-handlingar-i-fallet-elsa
Alltså det här är ju ett helt sjukt system. Det betyder indirekt att det är helt och hållet soc som styr showen från början till slut och nämnder bara godkänner i princip allt, utan att ställa några frågor.
Otroligt! I Sverige år 2026. Det låter som DDR 1987 snarare.