Citat:
Ursprungligen postat av
trustmeiamadoctor
Mitt kunskapsläge ligger inom vården. Någon annan kan säkert ge dig ett bättre svar baserat på den evidens som finns. Jag har dock förtroende för systemet i sin helhet. Även om det (precis som i vården) blir fel ibland pga den mänsliga faktorn så betyder det inte att systemet som helhet inte fungerar väl och överlag har en positiv effekt.
Det är för att du inte råkat ut för systemet själv. För när du gör det eller känner någon som gjort och du kanske får se spelet bakom kulisserna, så är jag inte lika säker på att du har samma förtroende för systemet längre.
Det är inte den mänskliga faktorn som felar hos socialtjänsten, det är den skadliga kulturen som satt sig och att de missbrukar sin makt och ställning mot svenska barnfamiljer.
Vi som sett den andra sidan är helt övertygade om att något är allvarligt fel. Och det är inte så konstigt. För ger man tjänstemän och politiker extrem makt, men i princip utan personligt ansvar så är det lätt att vi hamnar precis här.
Om du jobbar inom vården så gäller inte samma spelregler. Du har som läkare och sjuksköterska alltid en legitimation att försvara. Socionomer och politiker har inte det. Det värsta som kan hända är att det blir IVO/JO-anmälningar och kritik, samt en Lex Sarah.
Det betyder att vi får myndigheter som inte förbättras och som bara kan fortsätta på samma sätt som de alltid gjort, till skillnad mot vården där Lex Maria-anmälningar leder till konkreta förbättringar och andra sätt att jobba.
Alla dessa nya fall som media tar upp, Inkl Elsa är egentligen väldigt lika varandra och visar den andra sidan av myntet. Nämligen föräldrarnas sida. Och även den är viktig att lyssna på.