Citat:
Ursprungligen postat av
Ajogen
Och till slut, från det riktiga livet: läkaren som mitt barnbarn blev felbehandlat av och som skrev orosanmälan, blev socialtjänstens läkare och dess kronvittne i domstol. Orosanmälan kom ett par veckor efter att min dotter anmält brister i vården till IVO och till Universitetssjukhuset i Örebro. Innan min dotter fick börja sitt gatlopp hann för övrigt sjukhuset svara. Lakoniskt tackade man för anmälan, men försäkrade att deras arbete alltid sker för ”barnets bästa”.
Det här stycket tar upp en väldigt intressant poäng: Är inte detta ungefär jäv?
Varför får läkaren vara den som ger en så tungt vittnesbörd om Elsa och hennes mamma när de har all intresse att vinkla detta som att mamman inte sköter sitt barn rätt?
Jag vet inte men jag undrar varför inte Elsas föräldrar och anhöriga inte polisanmält socialsekreterarna för tjänstefel än (samma med Fallet Malin och andra liknande fall).
De har kanske trott att de har en chans genom att vara mjuka mot Socialtjänsten och vädja.
Föräldrarna är ju själva socionomer men här är en erfaren som inte hade en aning om att hon personligen kunde få flera års fängelse för tjänstefel när hon blev polisanmäld.
https://socionomen.se/socialtarbete/portratt/socialsekreteraren-gunilla-polisanmaldes-och-fick-slappa-allt-ovissheten-var-hemsk/?q=socialtarbete/portratt/socialsekreteraren-gunilla-polisanmaldes-och-fick-slappa-allt-ovissheten-var-hemsk/
Därför kanske inte Elsas föräldrar vetat det heller, eller ens Elsas morfar, trots att han är jurist.
De får börja polisanmäla allihop som är ansvariga nu, även nämndemännen.
Sedan ta det utomlands med Europadomstolen och FN som jag länkade om i andra tråden.
Elsas föräldrar verkar ju ha gott om kontakter och resurser så det är bara att sätta igång. Som synes har de ansvariga i Örebro varken moral, heder, vett eller ett fungerande hjärta.