2026-02-07, 12:49
Avslutad
Advokat Ulrika Wangle kritiserar Socialtjänsten generellt angående bland annat fallet Elsa i Örebro och säger att det som "gått fel" i Elsas fall händer mycket ofta runt om i Sverige.

https://www.sverigesradio.se/artikel/advokaten-kritiserar-socialtjansten-kring-fallet-elsa
Citera
2026-02-07, 12:51
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarianneFaithful
Elsas morfar har idag en insändare i Aftonbladet.
Han är jurist och har i hela sitt yrkesliv trott på Sveriges rättssamhälle men nu fått det förtroendet fullständigt raserat när han med egen erfarenhet nu vet hur systemet kring LVU fungerar.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/zOrmQw/ingen-saklighet-det-vi-har-mott-ar-en-katastrof

Och till slut, från det riktiga livet: läkaren som mitt barnbarn blev felbehandlat av och som skrev orosanmälan, blev socialtjänstens läkare och dess kronvittne i domstol. Orosanmälan kom ett par veckor efter att min dotter anmält brister i vården till IVO och till Universitetssjukhuset i Örebro. Innan min dotter fick börja sitt gatlopp hann för övrigt sjukhuset svara. Lakoniskt tackade man för anmälan, men försäkrade att deras arbete alltid sker för ”barnets bästa”.

Det här stycket tar upp en väldigt intressant poäng: Är inte detta ungefär jäv?

Varför får läkaren vara den som ger en så tungt vittnesbörd om Elsa och hennes mamma när de har all intresse att vinkla detta som att mamman inte sköter sitt barn rätt?
Citera
2026-02-07, 13:49
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Tänker också på alla i liknande situation där de utsatta föräldrarna INTE är socionomer och hipsters som Elsas föräldrar är, som INTE har morfar till barnet som är en jurist.
Där föräldrarna är barnskötare som i Örebros andra kända fall med Malin, eller personliga assistenter, betongarbetare. Där morfar jobbar på gruvan eller är busschaufför.
Morfar kanske tom är långtidsarbetslös!
Men där föräldrarna likväl varken misshandlat, förgripit sig på eller vanvårdat barnen.
Hur utsatta är inte alla de föräldrarna och barnen?!

Precis, "Gunnar Strömmer och Camilla Waltersson", tror tyvärr Elsas förnuftiga och välutbildade, välrenommerade morfar talar för döva öron där.
Camilla bara gråter av glädje när hon får utöka insatser så att ALLA omhändertagna barn (i detta rättslösa Kafka-system), AUTOMATISKT blir av med sina föräldrar efter 2 år.
Hon älskar den lagändringen.
Tror knappast hon eller Strömmer har någon empati eller vett att tala om.
Jag tror att man måste ha stött på något liknande själv för att förstå hur sjukt det här är och vilka oerhört störda människor det finns inom vården och socialtjänsten. (Utan mina erfarenheter som närstående i andra sammanhang skulle jag nog ha svårt att förstå det här.)
Citera
2026-02-07, 13:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Och till slut, från det riktiga livet: läkaren som mitt barnbarn blev felbehandlat av och som skrev orosanmälan, blev socialtjänstens läkare och dess kronvittne i domstol. Orosanmälan kom ett par veckor efter att min dotter anmält brister i vården till IVO och till Universitetssjukhuset i Örebro. Innan min dotter fick börja sitt gatlopp hann för övrigt sjukhuset svara. Lakoniskt tackade man för anmälan, men försäkrade att deras arbete alltid sker för ”barnets bästa”.

Det här stycket tar upp en väldigt intressant poäng: Är inte detta ungefär jäv?

Varför får läkaren vara den som ger en så tungt vittnesbörd om Elsa och hennes mamma när de har all intresse att vinkla detta som att mamman inte sköter sitt barn rätt?

Jag vet inte men jag undrar varför inte Elsas föräldrar och anhöriga inte polisanmält socialsekreterarna för tjänstefel än (samma med Fallet Malin och andra liknande fall).
De har kanske trott att de har en chans genom att vara mjuka mot Socialtjänsten och vädja.
Föräldrarna är ju själva socionomer men här är en erfaren som inte hade en aning om att hon personligen kunde få flera års fängelse för tjänstefel när hon blev polisanmäld.
https://socionomen.se/socialtarbete/portratt/socialsekreteraren-gunilla-polisanmaldes-och-fick-slappa-allt-ovissheten-var-hemsk/?q=socialtarbete/portratt/socialsekreteraren-gunilla-polisanmaldes-och-fick-slappa-allt-ovissheten-var-hemsk/

Därför kanske inte Elsas föräldrar vetat det heller, eller ens Elsas morfar, trots att han är jurist.
De får börja polisanmäla allihop som är ansvariga nu, även nämndemännen.
Sedan ta det utomlands med Europadomstolen och FN som jag länkade om i andra tråden.
Elsas föräldrar verkar ju ha gott om kontakter och resurser så det är bara att sätta igång. Som synes har de ansvariga i Örebro varken moral, heder, vett eller ett fungerande hjärta.
Citera
2026-02-07, 13:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag tror att man måste ha stött på något liknande själv för att förstå hur sjukt det här är och vilka oerhört störda människor det finns inom vården och socialtjänsten. (Utan mina erfarenheter som närstående i andra sammanhang skulle jag nog ha svårt att förstå det här.)

Jag har inga egna erfarenheter och har faktiskt många anhöriga som är både läkare och pensionerade socialchefer. Det är inte direkt nån som berättat detta för mig. Tvärtom har jag sysslat med att lugna invandrarkvinnor under LVU-kampanjen, att det var ren desinformation.
Det har ju inte hjälpt att media tidigare varit intresserad av att skydda staten från medborgarna än tvärtom.
Först nu man ser mer och mer reportage och jurister osv. som kommer till tals.
Citera
2026-02-07, 14:01
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jag vet inte men jag undrar varför inte Elsas föräldrar och anhöriga inte polisanmält socialsekreterarna för tjänstefel än (samma med Fallet Malin och andra liknande fall).
De har kanske trott att de har en chans genom att vara mjuka mot Socialtjänsten och vädja.
Föräldrarna är ju själva socionomer men här är en erfaren som inte hade en aning om att hon personligen kunde få flera års fängelse för tjänstefel när hon blev polisanmäld.
https://socionomen.se/socialtarbete/portratt/socialsekreteraren-gunilla-polisanmaldes-och-fick-slappa-allt-ovissheten-var-hemsk/?q=socialtarbete/portratt/socialsekreteraren-gunilla-polisanmaldes-och-fick-slappa-allt-ovissheten-var-hemsk/

Därför kanske inte Elsas föräldrar vetat det heller, eller ens Elsas morfar, trots att han är jurist.
Sedan ta det utomlands med Europadomstolen och FN som jag länkade om i andra tråden.
Elsas föräldrar verkar ju ha gott om kontakter och resurser så det är bara att sätta igång. Som synes har de ansvariga i Örebro varken moral, heder, vett eller ett fungerande hjärta.
I alla dessa fall som kommer upp så sägs det samma sak tycker jag: Socialtjänsten har inte förklarat för oss vad dessa brister är eller varför barnet inte kan komma hem.
Citera
2026-02-07, 14:09
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag har inga egna erfarenheter och har faktiskt många anhöriga som är både läkare och pensionerade socialchefer. Det är inte direkt nån som berättat detta för mig. Tvärtom har jag sysslat med att lugna invandrarkvinnor under LVU-kampanjen, att det var ren desinformation.
Det har ju inte hjälpt att media tidigare varit intresserad av att skydda staten från medborgarna än tvärtom.
Först nu man ser mer och mer reportage och jurister osv. som kommer till tals.
Jag har sett detta Kafka-liknande helvete på nära håll i över tio år. Hur människor lider, plågas och dör helt i onödan medan ansvariga inom vården och socialtjänsten vanvettigt driver på med gaslighting och härskartekniker. Det är vettlöst och sjukt bortom allt förnuft.

Citat:

Det går (och bör) förstås att polisanmäla men generellt så saknar polis och åklagare resurser att utreda dessa ärenden och prioriterar därför bort (lägger ner) dem.
Citera
2026-02-07, 15:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag har sett detta Kafka-liknande helvete på nära håll i över tio år. Hur människor lider, plågas och dör helt i onödan medan ansvariga inom vården och socialtjänsten vanvettigt driver på med gaslighting och härskartekniker. Det är vettlöst och sjukt bortom allt förnuft.

Det går (och bör) förstås att polisanmäla men generellt så saknar polis och åklagare resurser att utreda dessa ärenden och prioriterar därför bort (lägger ner) dem.

Pröva iallafall! I fallet i den länkade tidningen blev ju socionomen förskräckt av att riskera fängelse i 6 år.
6 års fängelse för en 40-plussare är ju INGENTING jämfört med 6 år på Helvetet på jorden som är HVB-hem!
Hvb-hem är VÄRRE än fängelser och det gällde ett BARN som redan var traumatiserat och maktlöst.
De drivs ofta av kriminella, personalen är ofta våldsamma psykopater utan utbildning.
Ingen lyssnar på barnen som bor där, det är precis som på en institution på 60-talet.

Har Bathina Philipssons intervju med Elsas mamma Victoria delats än?
https://poddtoppen.se/podcast/1325498520/bathinas-skilda-moten/390-victoria-thorstensson-de-tog-vart-barn
Citera
2026-02-07, 15:43
Avslutad
Citat:
I alla dessa fall som kommer upp så sägs det samma sak tycker jag: Socialtjänsten har inte förklarat för oss vad dessa brister är eller varför barnet inte kan komma hem.

Exakt och detta är klara brott mot Mänskliga Rättigheter, Barnkonventionen och EU:s fundamentala Rättigheter.
Citera
2026-02-07, 16:35
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Pröva iallafall! I fallet i den länkade tidningen blev ju socionomen förskräckt av att riskera fängelse i 6 år.
6 års fängelse för en 40-plussare är ju INGENTING jämfört med 6 år på Helvetet på jorden som är HVB-hem!
Hvb-hem är VÄRRE än fängelser och det gällde ett BARN som redan var traumatiserat och maktlöst.
De drivs ofta av kriminella, personalen är ofta våldsamma psykopater utan utbildning.
Ingen lyssnar på barnen som bor där, det är precis som på en institution på 60-talet.

Har Bathina Philipssons intervju med Elsas mamma Victoria delats än?
https://poddtoppen.se/podcast/1325498520/bathinas-skilda-moten/390-victoria-thorstensson-de-tog-vart-barn
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC

Det var en diskussion om den med detta inlägg som utgångspunkt.
Citera
2026-02-08, 07:10
Medlem
Mamman gör barnets sjukdom mycket värre än det är. Barnet är väldigt mager. Mamman får barnet att må dåligt hemma. Så fort barnet blir placerat så börjar barnet må bättre. Barnet får upp i vikt och ser äntligen frisk och välmående ut jämfört med innan placering. Alltså både denna dokumentär och dokumentären Malin är så långt ifrån verkligheten, jag var på samma plats som Malin och MALIN var inte en lämplig förälder. Men dokumentären vill få de att se ut som att hon är det. Alla där ifrågasätter hur hon ens kan jobba med barn. Det var skrämmande. Hon kunde ej ta hand om sin bebis. Och det är ju samma här. Dokumentären försöker få det att se ut som att det är ngt som inte stämmer. Det är blåögda människor som gör dom här dokumentärerna och dom har inte all insyn utan dom tror ju och vinklar från föräldrarnas sida. Helt sinnessjukt att dom får släppa såna här dokumentärer. Detta beslut är helt rätt också. Jag har sett före och efter bilder på barnet. Och det kan jag säga er om ni alla skulle sett dom skulle ni också tycka de är rätt beslut.
Citera
2026-02-08, 07:13
Medlem
Citat:

Barnet kan inte komma hem för mamman gör barnet sjukare hemma. Hon utsätter barnet för vanvård. Det utelämnas i dokumentären. Helt sjukt. Har du sett före bild på barnet och efter bild ? Det är hemskt. Före omhändertagande var barnet sjukligt mager och olycklig. Medans nu när hon är placerad har hon gått upp i vikt och ser ut att må jätte bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in