2026-04-02, 14:36
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Vi kan hitta på alla möjliga saker som vi inte vet om Engström. Vi vet inte om han talade med någon på kontoret. Vi vet inte om han ringde någon. Vi vet inte om han åt en smörgås. Vad vi vet är vad som finns i utredningen. Det visar att Engström talade med väktarna när han var på väg ut och inte var ute tidigare under kvällen. Väktaren Anna-Lisa Gahn (som trodde att hon såg honom återvända från "middagsrasten" när hon kom till jobbet) började 16.45. Clownerna i Göteborg fattade inte.

Precis, i efterkonstruktionens namn så kan vi anpassa den så att den stämmer in på SE som GM.
D.v.s. varken för kort eller för långt samtal.

Eller det omvända, hävda ett flera minuter långt samtal så SE får ett alibi.

Inte heller den slutsatsen går att dra, vilket var poängen med mitt inlägg.

Vi vet helt enkelt inte...
Uppgifterna går isär och vad gäller just vittnens uppfattningar så är de många gånger inte heller tillförlitliga, så allt vi läser i utredningen behöver heller inte vara korrekt.

Men i fallet SE så är det hans skuld som ska bevisas och där lyser bevisen med sin frånvaro.
Gällande just samtalet och "bevisen mot" något sådant, hänvisas det ofta till SE själv..
Gärningsmannen man beslår för 50-talet lögner.
Citera
2026-04-02, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Precis, i efterkonstruktionens namn så kan vi anpassa den så att den stämmer in på SE som GM.

Uppgifterna går isär och vad gäller just vittnens uppfattningar så är de många gånger inte heller tillförlitliga, så allt vi läser i utredningen behöver heller inte vara korrekt.

Men i fallet SE så är det hans skuld som ska bevisas och där lyser bevisen med sin frånvaro.
Gällande just samtalet och "bevisen mot" något sådant, hänvisas det ofta till SE själv..
Precis så!! Med confirmation bias så kan man bekräfta eller avföra Engström som varandes på platsen vid tidpunkten på mordet. De som påstår att Engström har alibi har enkelt bara gissat.
Citera
2026-04-02, 14:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Sen finns ju även det andra. Att en del pekar mot att SE har rätt om utstämplingstiden och RB fel. Att den korrigerade tiden de facto var 23:20.

PH påstår precis som SE att den registrerade tiden i systemet är 23:19. PH som fått se utskrivna listor från systemet.

Det kan vara så att RB blandar ihop de två klockslagen när han förhörs flera månader efter mordet.

RB och PH verkar ha haft ganska lite kontakt med varandra. PH säger i förhör att han aldrig diskuterat RBs telefonsamtal med RB. PH vet ju inte ens om att klockan gått fel.... Det finns till och med en del som antyder att det inte är RB utan en annan maskerad person som tagit fram utskrivna listor.
Senast redigerad av enough-is-enough 2026-04-02 kl. 15:00.
Citera
2026-04-02, 16:17
Medlem
För mig är det ofattbart att uttrycket "ett par minuter" tolkas som att det måste vara minst 120 sekunder och omöjligt 107. Hur länge sprang du i går? Tja, en kvart. Det betyder alltså att det absolut inte kan vara 14 min och 10 sekunder. Hur mycket kostade pizzan? En hundring. Innebär att 96 är uteslutet. När kom du hem i går? Fyra. Aha, du var inte hemma 15.54.
Citera
2026-04-02, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
För mig är det ofattbart att uttrycket "ett par minuter" tolkas som att det måste vara minst 120 sekunder och omöjligt 107. Hur länge sprang du i går? Tja, en kvart. Det betyder alltså att det absolut inte kan vara 14 min och 10 sekunder. Hur mycket kostade pizzan? En hundring. Innebär att 96 är uteslutet. När kom du hem i går? Fyra. Aha, du var inte hemma 15.54.
Exakt. Men rätt många som är intresserade av Palme-mordet har uppenbarligen Aspergers och de förstår inte sådana nyanser.
Citera
2026-04-02, 16:39
Medlem
Lebels avatar
Citat:

107 sekunder efter 23.20.00 är 23.21.47.

107 sekunder efter 23.20.59 är 23.22.46.
Citera
2026-04-02, 16:59
Medlem
Citat:
107 sekunder efter 23.20.00 är 23.21.47.

107 sekunder efter 23.20.59 är 23.22.46.

Och 107 sekunder efter 23.19 är 23.20.47. Många teorier faller beroende på tolkningar. Där är vi ense.
Citera
2026-04-02, 17:00
Medlem
Kanske bäst att påpeka att 107 sekunder var ett exempel .
Citera
2026-04-02, 17:05
Medlem
Är det någon som någon gång pratat "någon minut" med en vän? I så fall, hur länge är det?
Citera
2026-04-02, 17:10
Medlem
Jag tänker svara på min egen fråga, någon minut kan vara en eller kanske så länge som tre-fyra.I vissa fall måhända 30-40 sekunder. En rejält stor skillnad. Gör nu samma matematiska övning kring "ett par minuter".
Citera
2026-04-02, 17:15
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Och 107 sekunder efter 23.19 är 23.20.47. Många teorier faller beroende på tolkningar. Där är vi ense.

Att Stig Engström stämplade ut 23.20 är inte öppet för tolkning.

Timecon
Citera
2026-04-02, 17:22
Medlem
Citat:
Att Stig Engström stämplade ut 23.20 är inte öppet för tolkning.

Timecon

Jo. Du spekulerar. Vilket du gör väldigt ofta. Och är oerhört snabb med att påpeka att andra har fel. Vilket går att se i trådarna. Gång på gång på gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in