2026-04-02, 10:48
Avslutad
AI utvecklas allt snabbare samtidigt som omvandlingen av det globala samhället knappt börjat. Redan byggs fler datacenter i USA än kontorsbyggnader:

https://www.businesstimes.com.sg/property/data-centres-overtake-offices-us-construction-spending-shift

Citat:
Construction spending for data centres has climbed steadily in recent years, while outlays for general office projects headed downward, US Census data show. The two crossed paths in December, with roughly US$3.57 billion spent on data centres that month, compared with US$3.49 billion for offices, according to preliminary estimates.

Flera amerikanska tech-bolag planerar att bygga datacenter i rymden för att det är svårt att hitta plats på jorden, samt bra mycket bättre tillgång till solenergi utan blockerande moln. Kina har redan börjat med detta:

https://edition.cnn.com/science/data-centers-in-space-spc

Citat:
Others have already carried out launches. In May, China launched 12 satellites for a space-based computing constellation — the first of a proposed 2,800-satellite fleet to process data in space.

Al Romaithi says that should be a wakeup call to consider space a viable location for data centers. “It is a reality that’s happening,” he said.

En del ser förstås bara problem men det är inte de som tenderar att vinna utan det är snarare Musk-liknande typer som vinner.

https://spacenews.com/spacex-offers-details-on-orbital-data-center-satellites/

Citat:
SpaceX filed an application with the Federal Communications Commission in late January for a constellation of up to one million satellites that would be used as an orbital data center for AI applications. The company provided few technical details about the constellation, including the size of the satellites, in that application.

In his talk, Musk showed an illustration of an “AI Sat Mini” that he said would initially be used in the constellation. Each satellite would provide 100 kilowatts of power for AI processors on board.

The satellite is dominated by large solar arrays. The illustration, which Musk said was to scale, showed the satellite towering over SpaceX’s Starship V3, which is 124 meters tall. If the spacecraft was shown at the same scale as Starship, it would be more than 170 meters long.

Snart nog (på 10 års sikt) kommer majoriteten av mänskligheten att ha förlorat sina jobb och leva på en minimal UBI (Universal Basic Income). Den som inte sitter på inflationssäkra tillgångar vid det laget kommer att tillhöra (låsas fast vid) lägre skiktet i en ny samhällsordning med mycket större klassklyftor än idag. Techjättarna kommer att bli kejsare.

Men visst AI har peakat, de mesta framstående techbolagen samt världens rikaste och mest framgångsrika män såg det bara inte komma. Det här förstår mannen på golvet mycket bättre ...
Citera
2026-04-02, 10:50
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
För att höja nivån så se på lite om detta på Youtube så får veta mer än ni egentligen skulle få veta.
Jag har sett massa nya repos på github där de bygger massa nya projekt på denna kodläckan.

Men de på Youtube kan inte ämnet så bra. Men på reddit så ser ni de tunga grabbarna skryta om sina
byggen som Open-AI Codex har bytt till ett kodspråk till ett annat, och då är det inga patentlagar som gäller länge hoppas de på i alla fall. Det påskyndar utvecklingen med att miljoner med AI-verktyg har fått den bästa ritningen som finns helt gratis. Jag vet vad det gäller och läst böckerna som hör till de som hade licenserna på det. Men andra får bygga nu det åt mig jag kan behöva, Annars är det tvärsom faktiskt.
Anthropic accidentally leaked Claude Code's source code to the entire internet.
https://www.youtube.com/watch?v=mBHRPeg8zPU
Ett smakprov
https://github.com/Rangizingo/cc-cache-fix/tree/main

Men nu är ju inte claude code något egentligen speciellt, så exakt vad är det som ska accelerera något? Det finns och har funnits motsvarande projekt väldigt länge opencode tex.
Och vill man gå steget längre till mer generell agent orkestrering så har openclawd funnits ett bra tag nu (tidigare under olika namn)

Det är ganska osannolikt den här "läckan" har någon faktisk påverkan på någon utveckling, det är liksom inget direkt hemligt som kommit ut i det fria, möjligen så är det man kan dra lärdom av att anthropic gjorde en fruktansvärt massa regex preprocessing på klienten som användaren blev lurad var "claude" som tänkt.
Citera
2026-04-02, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
För att mängden pengar som investeras i ökad datorkraft ökar kraftigt, för att kapaciteten på dom AI nätverk som finns ökar exponentiellt. Det kan inte undgå någon. Hur bra var exempelvis ChatGpt för 2 år sedan gentemot i dag.
Ja visst investeras det. Och datacenter byggs. Men varför skulle det leda till några nämnvärda förbättringar. Det var det som var frågan.

För att träna ChatGPT till något bättre så behövs mer träningsdata. Vart kommer den ifrån?

Man kan träna ett AI-verktyg på röntgenbilder och få den att bli så bra som en duktig människa. Troligen iaf. Men efter det då? Det blir stopp där. Det finns inget bättre börvärde att träna mot. Och då är det stopp.

Stor skillnad mot t ex att utför matematiska beräkningar enligt en procedur. Då ger snabbare CPU och minne snabbare beräkningar. Långt snabbare än en människa. Men för verktyg som ChatGPT når man en gräns där det inte blir bättre.

Så varför skulle det bli bättre?
Citera
2026-04-02, 13:09
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
al gör bra mycket bättre musik än degenererade mainstreamartister idag, du vet inte vad du pratar om.
Det håller jag verkligen inte med om.
Citera
2026-04-02, 13:13
Medlem
Jag tror inte att AI har peakat, men det ser ut som att ekonomin börjar bli ett problem, dvs flera av aktörerna kommer att hamna i ekonomiska problem, konkurser och sådant.

Inget nytt så sett, men för oss användare så blir det nog dyrare framöver om vi vill fortsätta använda AI tekniken.

Åtminstone till dess att själva tekniken mognat, konkurrensen fungerar och det inte finns aktörer som ska göra orimlig profit.
Citera
2026-04-02, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tror inte att AI har peakat, men det ser ut som att ekonomin börjar bli ett problem, dvs flera av aktörerna kommer att hamna i ekonomiska problem, konkurser och sådant.

Inget nytt så sett, men för oss användare så blir det nog dyrare framöver om vi vill fortsätta använda AI tekniken.

Åtminstone till dess att själva tekniken mognat, konkurrensen fungerar och det inte finns aktörer som ska göra orimlig profit.
Det är väl väldigt sannolikt att det kommer göras mer på AI-sidan de kommande 10 åren. Men för min del ser jag snarare ett flertal olika dedicerade verktyg för specifika saker. Snarare då än att ChatGPT skulle bli så mycket bättre.

Sedan finns saker som antagligt inte kommer att lösas under de närmaste 10 åren. Kanske lite små förbättringar. Och det är t ex problem där man använder reinforcement learning och där målfunktionen består av 50-11 lokala optima. Där fastnar man i dag på första bästa optima och har svårt att ta sig vidare. Och verkligheten är komplex och består av stora mängder lokala optima.
Citera
2026-04-02, 13:33
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Ja visst investeras det. Och datacenter byggs. Men varför skulle det leda till några nämnvärda förbättringar. Det var det som var frågan.

Jo, att dagens AI går till AGI, sedan vidare till ASI. Implementera sedan den större intelligenta förmågan mot flera samhällsinstitutioner, forskning och företag.

Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
För att träna ChatGPT till något bättre så behövs mer träningsdata. Vart kommer den ifrån?

Bygg 1000 AI-robotar och låt dom få tillgång till alla grundämnen och 1000 lab-instrument i några NASA-lab, 1000-tals forskningsstationer och 100-tals universitetslab, så dom kan experimentera själva.

Låt alla robotar sedan sammanfoga all ny kunskap dom upptäcker och dra egna slutsatser och göra synergier av ny kunskap. Sedan är jag säker på att nya innovationer och uppfinningar som AGI, ASI uppfinner i sig kommer leda till ny kunskap. Som AI-utvecklade nya forskningsmetoder och fysiska instrument.
Senast redigerad av Hegamon 2026-04-02 kl. 13:38.
Citera
2026-04-02, 13:36
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman

Flera amerikanska tech-bolag planerar att bygga datacenter i rymden för att det är svårt att hitta plats på jorden, samt bra mycket bättre tillgång till solenergi utan blockerande moln. Kina har redan börjat med detta:
Det är snarare ett sätt att försöka få finansiering. Det finns gott om utrymme på jorden och blir betydligt billigare än att använda rymden. Datacenterexpansionen saknar ekonomiska realiteter.
Citera
2026-04-02, 13:37
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jo, att dagens AI går till AGI, sedan vidare till ASI. Implementera sedan den större intelligenta förmågan mot flera samhällsinstitutioner, forskning och företag.

Bygg 1000 AI-robotar och låt dom få tillgång till alla grundämnen och 1000 lab-instrument i några NASA-lab, 1000-tals forskningsstationer och 100-tals universitetslab, så dom kan experimentera själva.

Låt alla robotar sedan sammanfoga all ny kunskap dom upptäcker och dra egna slutsatser och göra synergier av ny kunskap.
Då krävs det verklig intelligens, inte pladdrande språkmodeller som saknar grundläggande förståelse.
Citera
2026-04-02, 13:51
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Låt alla robotar sedan sammanfoga all ny kunskap dom upptäcker och dra egna slutsatser och göra synergier av ny kunskap. Sedan är jag säker på att nya innovationer och uppfinningar som AGI, ASI uppfinner i sig kommer leda till ny kunskap. Som AI-utvecklade nya forskningsmetoder och fysiska instrument.

Exakt hur sak det gå till? Vi har ingen AI med agens överhuvudtaget idag, så de kan inte "experimentera själva" och dra "egna slutsatser" för det är just det som vi inte löst, vi vet inte hur man åstadkommer sådant och språkmodeller oavsett hur mycket det ser ut så är totalt oförmögna till sådant.

Det hade liksom varit löst sedan länge att bara en enkel sak som att "väcka" modellen med en viss periodicitet för att få dom att förstå tid osv, det fungerar inte, modeller som pratar med varandra kommer inte fram till något alls de svarar bara reaktivt på vad de ser, inga nya insikter eller inlägg.

Det har gjorts massvis med experiment på sådant här, det är bland det mest tråkigaste du kan se på eftersom de inte "tar till sig" information alls.
Citera
2026-04-02, 15:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är snarare ett sätt att försöka få finansiering. Det finns gott om utrymme på jorden och blir betydligt billigare än att använda rymden. Datacenterexpansionen saknar ekonomiska realiteter.

Den är redan påbörjad. Du har mig veterligen aldrig haft rätt om någonting.
Citera
2026-04-02, 15:42
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Den är redan påbörjad. Du har mig veterligen aldrig haft rätt om någonting.
Påbörjad ja, men poängen är att de storskaliga planerna är orealistiska.
Om du anser att jag har fel så skiter jag fullständigt i det. Kom med argument istället för ad hominem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in