Citat:
Ursprungligen postat av
Uglo469
Du har ju faktiskt ingen aning om vem jag eller någon annan i tråden är eller vad vi har för bakgrund.
Nej och det spelar ju ingen större roll, eftersom det finns så många med ledande befattningar och utbildningar som helt tappat kontakten med verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Uglo469
Jag skulle kunna vara barnrättsjurist som försöker att ge en balanserad bild av verkligheten. Det vet du inget om.
Ja och om du nu vore det hade du vetat att rättssäkerhet gäller åt två håll. Inte bara åt ett.
Citat:
Ursprungligen postat av
Uglo469
Jag har flera gånger uttryckt att systemet inte är perfekt och att det ibland blir fel eftersom människor är inblandade.
Precis. Och vad händer då med barnet som du var så mån om att skydda? vad händer när det går fel? Kan du inte redogöra för hur det påverkar barnet, familjen och samhället?
Citat:
Ursprungligen postat av
Uglo469
Det vi borde diskutera är varför ni tycks vara beredda att offra barns rätt trygghet och uppväxt för det ni i er begränsade världsbild tror skulle utgöra en förbättrad rättstillämpning för barnen.
Därför att barn också har rätt till skydd mot felaktiga och godtyckliga ingripanden från statens sida. Det är bland de mest fundamentala rättigheter vi har. Det här är en väldigt vanligt förekommande halmgubbe att vi som är kritiska till LVU-processen inte skulle vilja skydda barn som far illa. Det är precis tvärtom. Skillnaden mot er statskramare och stövelslickare är att vi förstår att rättssäkerhet även gäller för föräldrarna. De har rätt till rättssäkra och objektiva utredningar. Det kan inte utlovas idag så bristfällig som LVU-processen är utformad.