Citat:
Ursprungligen postat av
Uglo469
Fast det blir ju inte heller sant bara för att du upprepar det i otaliga trådar på Flashback. Du vill ju inte ens förstå att lagstiftningen finns för barnens skull utan ser vuxna människors behov som viktigare än barnens rätt till en trygg och säker uppväxt och att det är en skyddslagstiftning där man ibland måste besluta om vård på skakiga grunder för att vara på säkra sidan.
Jo jag förstår mycket väl lagens intentioner. Men till skillnad mot dig som bara läser lagen rakt upp och ner och tror att den tolkas korrekt och alltid tillämpas som det är tänkt och som man ska är förstås en helt annan fråga. Jag är ganska säker på att du själv inte skulle acceptera denna skyddslagstiftning, eller snarare socialtjänstens tolkning av denna lag om det rörde sig om dina egna barn.
Detta eftersom jag förklarat så många gånger att vad som står i lagen och lagen faktiskt tillämpas och används är två helt olika saker. En annan sak du missar är att riskerna med en skyddslagstiftning där man BEDÖMER risk om vad som kan hända i framtiden per definition inte kan bli helt rättssäkert. Tvärtom är riskerna stora för att olika handläggare gör olika bedömningar och att man helt enkelt går på att det är nog bäst att tvångsomhänderta barnet "för säkerhets skull":
Problemet är bara följande. Har du fel eller överdriver du som tjänsteman så kommer du att skada barnet mentalt för livet. Då pratar vi inte längre om något skydd, utan vi pratar om brott mot de mest fundamentala mänskliga rättigheterna vi har och brott mot både barn och europakonventionen osv.
Sedan ska man komma ihåg att socialtjänsten inte jobbar efter barnets faktiska bästa, utan efter tjänstemännens bästa: Dvs att med alla medel försöka slippa undan eget ansvar och risk för kritik att de gjort för lite.
Om de har fel kan de alltid mörka och gömma undan dokumentationen bakom sekretess, som de försökte göra i Fallet Adam i uppdrag granskning exempelvis. Eller så skriver de bara om narrativet för att det ska stöjda beslutet. Och har de inget att komma med kan de alltid säga att "det var för barnets bästa" och om någon utomstående undrar vad de håller på med så säger de bara "det är sekretess, så vi kan inte uttala oss". Och sådär håller det på. Förstår du inte att det blir ett helvete för familjer där socialtjänsten är fel ute och att riskerna för felbedömningar är stora oavsett lagstiftningens intetioner?
Citat:
Ursprungligen postat av
Uglo469
Dina inlägg präglas av faktaresistens och okunskap om sakfrågorna och förståelse för olika aktörers roller i denna typ av frågor.
Jo jag är väl medveten om lagens intentioner och att det handlar om att skydda barn. Problemet är bara att det finns en mörk baksida av denna lagstiftning och rättsosäkra rättsprocess: Om socialtjänsten har fel eller överdriver, så skadar de både barn och familjer för livet och orsakar enorma mentala skador och ännu värre sociala problem längre fram i framtiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Uglo469
Du får givetvis torgföra dina åsikter, men du får nog acceptera att de vuxna i rummet skrattar lite åt din naivitet.
Du är inte vuxen: Du tror att bara för att det finns en lag och en intention om att skydda barn så fungerar allt som det ska. Men verkligheten säger något helt annat. Varför tror du annars det kommer ständigt ut nya fall i media hela tiden nu? har alla föräldrar som drabbas av detta haveri fel? Nej knappast. De vet mycket väl vad detta är för haveri och försöker varna andra föräldrar och allmänheten. Men då kommer nötter som du och säger att det är "desinformation". Att ni inte skäms?
Jag kan föräkra dig om att du aldrig mer kommer ha sådana där åsikter om du själv drabbas och socialtjänsten fått för sig att ditt barn är i fara på falska grunder. Det kan nämligen hända alla som har barn och då är det mycket svårt att försvara sig.
Ni borde skämmas era nötter.