2026-04-01, 10:42
  #45973
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Albin Ekdal avslöjar i en intervju med Sportbladet att han siktar på att bli den sista 80-talisten att spela en landskamp för Sverige. Har han en poäng i detta eller finns det någon annan 80-talist som kan knipa denna ära?

Anders Svensson måste för övrigt vara den sista 70-talisten som representerade landslaget (november 2013 mot Portugal i VM-kvalet vid 37 års ålder). Var Magnus Svensson den sista 60-talisten? Han spelade EM 2004-kval år 2003 vid 34 års ålder.

Nu sprack det tyvärr för Ekdal om att vara den sista 80-talisten att spela en landskamp, den äran kommer gå till Nordfeldt.

Men det är det värt, Nordfeldt visade klass i båda play-off matcherna som var en avgörande del till avancemanget till VM.
Citera
2026-04-01, 10:48
  #45974
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Nu sprack det tyvärr för Ekdal om att vara den sista 80-talisten att spela en landskamp, den äran kommer gå till Nordfeldt.

Men det är det värt, Nordfeldt visade klass i båda play-off matcherna som var en avgörande del till avancemanget till VM.
Ja, nu finns det inte någon 1980-talist som är ens nära landslaget. Kul att Zlatan var en av de sista med tanke på att han var en tidig 1980-talist (född 1981).

All ära för övrigt till Kristoffer Nordfeldt som har fortsatt i landslaget år efter år och accepterat sin bänkplats under hela sin tid. Förhoppningsvis är han förstemålis i VM i sommar.
Citera
2026-04-01, 10:52
  #45975
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Som jag skrev igår blir laget Sverige bättre utan Isak och Kulusevski. Inte för att de är dåliga utan för att hela balansen blir bättre. Isak och Kulusevski är lite mer av ”lata” spelare som blixtrar till men ändå tillräckligt bra för att Sverige hamnar högre upp i banan. Och de stora bristerna i försvarsspelet avslöjas pga att pressen blir sämre och ytorna bakåt blir större. Fast som inhoppare kanske de kan göra nytta i någon match.
Med gårdagens balans kan Sverige spela som Sverige måste göra. Med Isak och Kulusevski tillbaka i startelvan blir det ”offensiv gladfotboll” igen och det har inte fungerat och kommer nog aldrig fungera.
Problemet är väl inte Isak, Göken och Kulusevski utan Nygren, Ayari, Karlström, Hien, Zeneli och Elanga.
Citera
2026-04-01, 11:30
  #45976
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Problemet är väl inte Isak, Göken och Kulusevski utan Nygren, Ayari, Karlström, Hien, Zeneli och Elanga.

Fast det är liksom inget ”problem” att vinna matcher med ”sämre spelare” istället för att förlora matcher med ”bra spelare”. Rätt balans för lagets totala kapacitet är viktigare än att än spela ”bästa elvan”.
Citera
2026-04-01, 11:33
  #45977
Medlem
BarryHeros avatar
Vad är Emil Forsbergs status och varför var inte han med i playoff-truppen?
Citera
2026-04-01, 11:40
  #45978
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Vad är Emil Forsbergs status och varför var inte han med i playoff-truppen?
undrar jag med
Citera
2026-04-01, 11:51
  #45979
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Vad är Emil Forsbergs status och varför var inte han med i playoff-truppen?

Forsberg platsade inte helt enkelt, Swedberg fick hans plats. Han var väl inte tillräckligt bra sist.
Citera
2026-04-01, 12:02
  #45980
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Som jag skrev igår blir laget Sverige bättre utan Isak och Kulusevski. Inte för att de är dåliga utan för att hela balansen blir bättre. Isak och Kulusevski är lite mer av ”lata” spelare som blixtrar till men ändå tillräckligt bra för att Sverige hamnar högre upp i banan. Och de stora bristerna i försvarsspelet avslöjas pga att pressen blir sämre och ytorna bakåt blir större. Fast som inhoppare kanske de kan göra nytta i någon match.
Med gårdagens balans kan Sverige spela som Sverige måste göra. Med Isak och Kulusevski tillbaka i startelvan blir det ”offensiv gladfotboll” igen och det har inte fungerat och kommer nog aldrig fungera.

Håller inte alls med om Kulusevski. Absolut inte en lat spelare och med honom på planen får Sverige ännu bättre balans. Bidrar mycket mer över hela planen än Nygren som bara är bra när det drar ihop sig till målchanser.
Kulusevski är bättre på att försvara, pressa, transportera boll och hjälpa mittfältare med speluppbyggnaden.

Isak kan jag hålla med om att det blir en annan balans med både honom och Gyökeres men han är ändå världsklass i djupled och Potter vet nog hur man bygger ett lag med honom på planen.
Citera
2026-04-01, 12:08
  #45981
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Fast det är liksom inget ”problem” att vinna matcher med ”sämre spelare” istället för att förlora matcher med ”bra spelare”. Rätt balans för lagets totala kapacitet är viktigare än att än spela ”bästa elvan”.
Jag vinner hellre än förlorar, det är korrekt. Men samma spelare var med och hamnade sist i gruppen, bakom storheter som Kosovo och Sloveninen. Jag bedömer dem på helheten, inte bara en turmatch mot Polenn.
Citera
2026-04-01, 12:12
  #45982
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Fast det är liksom inget ”problem” att vinna matcher med ”sämre spelare” istället för att förlora matcher med ”bra spelare”. Rätt balans för lagets totala kapacitet är viktigare än att än spela ”bästa elvan”.

Håller med framåt har vi bra alternativ men för matchen är det inte alltid bäst att spela alla offensiva kort på samma gång. Med någon som växer till en härförare på innermittfältet så tror jag helt klart att Sverige har chans att gå till åttondel i VM. Många som säger att Sverige haft tur nu och inte fört spelet, men så har ju typ alltid varit. Tidigare succéer i stora mästersksp har ju varit ett frisparksmål(Svensson mot Argentina) och en turlig klackspark(Zlatan mot italien) etc.

Tänk om vi hade haft 00-talets defensiv med offensiva spelarna vi har nu, då hade Sverige nästan haft ett helt komplett lag på alla positioner.
Citera
2026-04-01, 13:57
  #45983
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Nu sprack det tyvärr för Ekdal om att vara den sista 80-talisten att spela en landskamp, den äran kommer gå till Nordfeldt.

Men det är det värt, Nordfeldt visade klass i båda play-off matcherna som var en avgörande del till avancemanget till VM.
Extra kul att Nordfeldt presterar när forumets största mongon satt och grät floder över att han fick platsen som tredjemålvakt under JDT.
Citera
2026-04-01, 15:07
  #45984
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Som jag skrev igår blir laget Sverige bättre utan Isak och Kulusevski. Inte för att de är dåliga utan för att hela balansen blir bättre. Isak och Kulusevski är lite mer av ”lata” spelare som blixtrar till men ändå tillräckligt bra för att Sverige hamnar högre upp i banan. Och de stora bristerna i försvarsspelet avslöjas pga att pressen blir sämre och ytorna bakåt blir större. Fast som inhoppare kanske de kan göra nytta i någon match.
Med gårdagens balans kan Sverige spela som Sverige måste göra. Med Isak och Kulusevski tillbaka i startelvan blir det ”offensiv gladfotboll” igen och det har inte fungerat och kommer nog aldrig fungera.

Tycker det ändå är ett konstigt resonemang, spelare spelade den taktiken som JDT ville att dom skulle spela.

Nu kommer ju tyvärr nog inte Kulusevksi vara med i VM då det ej verkar gå så bra med hans jobbiga skada.

Men vill vi spela mer defensivt och gå på omställningar så är ju Isak bland dom bästa i världen på just springa i djupled och kontra, vilket var mycket Newcastles spelide dom två tidigare säsongerna då Isak ansågs vara en av dom bästa anfallarna i världen.

Vi får se vilken taktik och uppställning som Potter vi spela med då det här troligtvis var ett nödbygge då det inte funnits chans att träna tillsammans, vill han spela med en anfallare så blir Gyökeres rimligtvis första val då Isak nog inte kommer hinna komma i bästa form iallafall.

Men vill han spela med två så är givetvis Isak klasser bättre än alternativen ifall vi vill ligga lägre och kontra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in