Citat:
Ursprungligen postat av
jfri
Det finns dokumenterat vilka banor man låg i och vid vilka hastigheter och vinklar man lämnade jordbanan.
Från detta går banan att beräkna så att man kan säga var den finns vid olika tidpunkter. Och från detta kan man säga var man gick in bältet som varierar med tiden. Detta är viktigt. Och banan jag länkade till stämmer med dessa beräkningar. De länkar jag gav förklarar detaljer mer ingående.
Thor Able och Apollo innebar mycket olika situationer. Olika uppdrag. Thor Able hade en mycket mer känslig film. Filmer i Apollo var avsedda för att ta bilder med medans filmer i Thor Able var avsedda för att registrera joniserande strålning.
https://adsabs.harvard.edu/full/1962SSRv....1..224Y
Och Thor Able filmerna hade inte bättre skärmning än Apollo (2-7 g/cm2). Syftet var inte att skydda filmerna från strålning utan att mäta dom. Ditt tidigare citat 'The effective shielding of the emulsion totaled about 6 g cm⁻² of material' har du missförstått (vilket ifs är lätt att göra).
'I kärnemulsionsfysik och strålningsdetektering (1950–1960-talets standardterminologi) betyder “effective shielding” inte den fysiska tjockleken på detektorns housing eller noskon. Det anger istället den minsta areal densitet (penetrationsdjup) som protonerna i inner belt måste ha passerat för att registreras som spår i emulsjonen efter framkallning.'
Och de passerade ändå inte exakt samma regioner av bältena Apollo längre bort från ekvatorn. Olika banor. Även på lägre höjder kan strålningen vara intensiv nära ekvatorn.
Helt olika farkoster. Orientering spelar roll
var finns dessa banor, hastigheter och vinklar dokumenterade så att man kan beräkna var farkosten befann sig vid ett givet tillfälle? kanske du vill hjälpa mig att hitta? det är ju som sagt viktig information, vilket du höll med om. och är det inte lite underligt ändå att det ska behöva vara så svårt att få tag i väsentlig information? man får nästan känslan av att den medvetet undanhålls?
fast nu är det ju så att fotografisk film mycket lätt blir påverkad av joniserande strålning. (principen för filmerna är densamma, dvs emulsionen utgörs av silverhalid-kristaller som reagerar med fotoner (eller laddade partiklar))
jag vet inte om du själv förstår vad din poäng är angående 'effective shielding'. ingen har påstått att det är enbart tjockleken på det skyddande materialet som är avgörande. gram per kvadratcentimeter uttrycker alltså hur mycket massa som behöver genomträngas per ytenhet. om materialet är aluminium motsvarar 6 g cm⁻² alltså en tjocklek på 22 mm, vilket är långt mer än vad Apollo (och även Artemis) hade att erbjuda.
det är ju väldigt svårt att avgöra vilka delar av bältet Apollo färdades igenom, då det verkar omöjligt att hitta dokumenterade uppgifter om detta. men vi kan ju konstatera att Apollo färdades genom hela bältet (58 000 km), på vägen ut och tillbaka, vilket tog totalt flera timmar, medan Thor-able nådde ynka 1230 km innan den föll tillbaka och befann sig totalt endast 15 min i bältet.
logik spelar roll.