2026-03-31, 20:42
Medlem
Äter du bröd med smör och pålägg? Prova utan smör, man vänjer sig efter ett tag.
Citera
2026-03-31, 20:49
Medlem
Vem0ths avatar
Grönsaker.

Folk är generellt dåliga på att äta grönsaker men varför inte istället inkludera mer grönt i din matlagning?

Kålpudding är en klassiker, hälften vitkål hälften blandfärs sen lite lök på det. Väldigt mättande, gott och kalorisnålt. Behåll skyn, ha i lite matlagningsgrädde och vetemjöl för en kanonsås och servera med potatis. En rejäl måltid landar på runt 500kcal och fungerar superbra i matlådor.

Något som får mig lämna hemmet tidigt på lediga dagar är att besöka Lidl vid öppning eftersom dem rear ut frukt och grönsaker som rensats och kostar typ bara 10kr för en rejäl låda. Rotfrukter och grönsaker, ugnsrosta!!! Hacka upp allt till jämnstora bitar.

Matolja, salt, peppar kanske lite örter. Massera in allt i en ugnsform och in i en uppvärmd ugn på 250 grader sedan sänk ned till 180/175(beroende på ugnens inställningar) och en kvart senare har du kalasgoda rotfrukter. Smaskens att dryga ut matlådor med.
Citera
2026-03-31, 21:39
Medlem
Kosmos.s avatar
Gör smoothies. Slänger i allt möjligt. Får i mig alla grönsaker o frukt på det sättet vilket är hälsosamt

Sedan äter jag en del makrill och sardiner som snacks/mellanmål istället för skräp

Äter inget processerat som huvudregel

Undviker mättat fett som ost och choklad. Väljer istället olika nötter istället som ersättning
Citera
2026-03-31, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Nej, det är inte bara förlegad, men helt ofullständig information som är baserad på gamla observationsstudier, som inte bara visar på mycket svaga och långsökta samband, men även har ett mycket låg frekvens av cancer.

Att basera rekommendationer på det är som att avråda från att äta glass pga drukningsrisken. Det är visserligen ett samband med saknar helt relevans.

Problemet är att människor blandar ihop korrelation med kausalitet, sedan kan detta användas hur som helst med lobbyism.

Det finns noll bevis att rött kött och animaliskt mättat fett är hälsoskadligt. Noll, nada, zip, nothing… ingenting.

Jag utmanar dig att ta fram en enda studie som bevisar det påstående…

Jag säger inte att det är fel att äta kött men trycker man i sig kilovis av det så ökar risken för rövcancer.

Varva med fisk, gröna grönsa, ägg, frukt, spannmål, kyckling etc. Så blir det bra. Varierad kost helt enkelt.
Citera
2026-03-31, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkkman
trycker man i sig kilovis av det så ökar risken för rövcancer.

Nej, det finns inga bevis för detta.

Grönsaker och frukt är helt poänglöst. Näringsfattigt, ofullständigt, låg biotillgänglighet, dyrt och innehåller dessutom antinutrienter. Fullständigt värdelöst.

Ett ägg har mer energi, fler och bättre vitaminer och mineraler än en ica-kasse med grönsaker.
Citera
2026-04-01, 09:57
Medlem
448s avatar
Citat:
Nej, det finns inga bevis för detta.

Grönsaker och frukt är helt poänglöst. Näringsfattigt, ofullständigt, låg biotillgänglighet, dyrt och innehåller dessutom antinutrienter. Fullständigt värdelöst.

Ett ägg har mer energi, fler och bättre vitaminer och mineraler än en ica-kasse med grönsaker.

Ja exakt - man kan gnaga i sig en apelsin eller paprika för vitaminer

Igår kväll ångkoka jag en 500grams nötfärsklump över stormköket - kläckte över 2 ägg - o strösla över massa salt

Mätt hela natten , skulle jag tuggat på maskrosblad skulle man legat där som en darrig cancerpatient hela natten
Citera
2026-04-01, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ja exakt - man kan gnaga i sig en apelsin eller paprika för vitaminer

Igår kväll ångkoka jag en 500grams nötfärsklump över stormköket - kläckte över 2 ägg - o strösla över massa salt

Mätt hela natten , skulle jag tuggat på maskrosblad skulle man legat där som en darrig cancerpatient hela natten

Poängen är att det fattas massa essentiella vitaminer och mineraler i grönsaker/frukt, och de få som finns tas inte upp av kroppen lika bra.
Citera
2026-04-01, 11:18
Medlem
448s avatar
Citat:
Poängen är att det fattas massa essentiella vitaminer och mineraler i grönsaker/frukt, och de få som finns tas inte upp av kroppen lika bra.

Man äter Carnivore och en paprika 2-4 gånger i veckan.

Kör så nu

Jag är en fjortis i skick

Ska jaga öring nu o äta pinnfärsk med bara salt på

Mums
Citera
2026-04-01, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Man äter Carnivore och en paprika 2-4 gånger i veckan.

Kör så nu

Jag är en fjortis i skick

Ska jaga öring nu o äta pinnfärsk med bara salt på

Mums

Nej glöm paprikan. Helt poänglöst. Varför ens köra moped när man har möjlighet att köra Bugatti?

Rekommendationerna för C-vitamin är baserade på konventionell kost. Glukos är besläktad och nästan identisk med C-vitamin. Därför tyder det mesta på att man klarar sig på den lilla mängd som finns i kött. Om det är betande kor och man inte kokar sönder köttet. Detta finns det även studier som indikerar, även om det behövs mer forsking.

Jag äter ca ett kg entrecote om dagen. Det motsvarar närmare 30% av en apelsins mängd C-vitamin. Man verkar inte behöva mer om man ger fan i kolhydrater.

Detta är en grej i carnivore-kretsar. Alla klarar sig bra. Jag har ätit såhär i över 10 år nu. Bara kött och ägg. Ytterst sällan fisk. Men jag har aldrig haft C-vitaminbrist.

Men är man orolig så kan man äta lever ibland. Tillräckligt med C-vitaminer och fullproppat med annat. Paprika och apelsin är tomma ballonger med spår av lite vitaminer.
Senast redigerad av Seasons15 2026-04-01 kl. 11:48.
Citera
2026-04-02, 07:29
Medlem
Citat:

Detta är tröttsamt. Vi vet allihopa att du knappast bryr dig om varken frukt och grönsaker. Men så fort någon säger att de äter på ett visst sätt och de inte äter frukt eller grönt så börjas det. Ni är många och av samma skrot och korn. Okunniga människor som aldrig skulle få för er att lära er något nytt.

Läs boken "Ät dig frisk med riktig mat". Gammal bok från 2014 men där har du bibeln om du vill lära dig något.
Senast redigerad av JohnWicks 2026-04-02 kl. 07:33.
Citera
2026-04-02, 07:36
Medlem
Citat:
Nej glöm paprikan. Helt poänglöst. Varför ens köra moped när man har möjlighet att köra Bugatti?

Rekommendationerna för C-vitamin är baserade på konventionell kost. Glukos är besläktad och nästan identisk med C-vitamin. Därför tyder det mesta på att man klarar sig på den lilla mängd som finns i kött. Om det är betande kor och man inte kokar sönder köttet. Detta finns det även studier som indikerar, även om det behövs mer forsking.

Jag äter ca ett kg entrecote om dagen. Det motsvarar närmare 30% av en apelsins mängd C-vitamin. Man verkar inte behöva mer om man ger fan i kolhydrater.

Detta är en grej i carnivore-kretsar. Alla klarar sig bra. Jag har ätit såhär i över 10 år nu. Bara kött och ägg. Ytterst sällan fisk. Men jag har aldrig haft C-vitaminbrist.

Men är man orolig så kan man äta lever ibland. Tillräckligt med C-vitaminer och fullproppat med annat. Paprika och apelsin är tomma ballonger med spår av lite vitaminer.

Samma här. Bara animaliskt. Är även kroppsbyggare till skillnad från typ alla här vilket gör att kraven på vad jag äter är betydligt större än för er. Och det fungerar super för mig. 43 år och i en form som liknar Stathams prime (skådespelaren). Även om hans core är betydligt hårdare.
Fördelen med animaliskt är att det är gott och man äter sig inte sjuk. Man får knappt ens en finne har jag märkt eftersom finnar och sådant kan komma från att man äter skräp.
Sen att det är som att skriva till en vägg på flashbackr är en annan femma. Ozempic tråden är ju fylld av losers som bara vill slösa sina pengar medan de äter sig allt sjukare. De borde få upp ögonen för animalisk kost!!!
Senast redigerad av JohnWicks 2026-04-02 kl. 07:39.
Citera
2026-04-02, 07:54
Medlem
Citat:
Nej, det är inte bara förlegad, men helt ofullständig information som är baserad på gamla observationsstudier, som inte bara visar på mycket svaga och långsökta samband, men även har ett mycket låg frekvens av cancer.

Att basera rekommendationer på det är som att avråda från att äta glass pga drukningsrisken. Det är visserligen ett samband med saknar helt relevans.

Problemet är att människor blandar ihop korrelation med kausalitet, sedan kan detta användas hur som helst med lobbyism.

Det finns noll bevis att rött kött och animaliskt mättat fett är hälsoskadligt. Noll, nada, zip, nothing… ingenting.

Jag utmanar dig att ta fram en enda studie som bevisar det påstående…

1) Du har rätt i att sambanden är svaga och att evidensen knappast är att betrakta som stark för rött kött och tjocktarmscancer.

2) Du har dock fel om att kausal inferens inte är möjligt (vilket det låter som att du antyder) med observationsstudier som dataunderlag. Jag gör denna tolkning eftersom du säger att folk blandar ihop
korrelation med kausalitet.

3) Jodå, det finns evidens, men den är av det svagare slaget. Det är inte samma sak som noll evidens.

4) Var försiktig med att lyssna för mycket på karnivornissarna. Många är oärliga och okunniga.

5) Svårt att bevisa kausalitet med en enda studie... inte ens en välgjord randomiserad kontrollstudie
med felfri design och metodologi kommer spika fast kausalitet med 100 % säkerhet.
Senast redigerad av Pellefant775 2026-04-02 kl. 07:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in