2026-03-31, 11:51
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Överlägset bästa hälsotipset är att bara äta fett rött kött och ägg. 1-2 ggr om dagen. Salt och vatten till. Stek i smör. Inget annat.

Testa detta i ett par månader utan att fuska och återkom sedan. Alla möjliga hälsoproblem och åkommor försvinner och en hög jämn energinivå och ett genuint välbefinnande kommer infinna sig.

Ja allt dom gnagde i sig på stenåldern ungefär , spannmål är skit o bara billig energi
Citera
2026-03-31, 11:56
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Tvärtom skulle jag säga. Jordbruket är bara 4-10 000 år så vi har inte ätit sådant innan. Våra kroppar kan omöjligt ha genomgått den förändringen som krävs. Människan har genomgått en förändring under flera miljoner år.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Står 60 000 år i länken. Ovisst givetvis men ändå motsvarar detta 3 sekunder av den totala människans tid på jorden om människan levt 1 år. Kunskap är makt.

Jag kollade igår hur många svenskar som lider av ohälsa på grund av kosten. Senaste mätningen är från 2024 och siffran är 54% bland de över 16 år. Något i kosten är allvarlig fel.
10 000 år är väääldigt lång tid. Spelar ingen roll hur länge humaner existerat. Vad får dig att tro det?
Det enda viktiga är hur snabbt vi anpassar oss.
Utvecklingen kan dessutom vända igen. För hundra år sedan var amerikaner i genomsnitt till exempel sju centimeter längre än västeuropéer, men idag är västeuropéer fem – sju centimeter längre än amerikaner. Den sannolikaste förklaringen är bättre kost i Europa.
https://illvet.se/forntiden/evolution/blir-vi-allt-langre
Senast redigerad av gofigur 2026-03-31 kl. 11:59.
Citera
2026-03-31, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Brukar fylla en 1,5-literflaska med vatten och har vid datorn. Då kommer jag ihåg att dricka och dör inte av törst.

Fyll flaskan typ 20% och frys den halv sluttande. Sen när den är genomfrusen, ta ut och fyll på ditt kalla kranvatten så har du iskallt vatten massor av timmar framåt, då det brukar ta lång tid att tina. =)
Citera
2026-03-31, 14:02
Medlem
norther1s avatar
Undvik att ha stor variation i din matkonsumtion under veckodagarna. Alternera istället mellan två-tre olika rätter. Rimligtvis är dessa lättlagade, nyttiga och goda. På helgerna kan du äta vad du vill.

Ha lättillgänglig proteinkälla färdiglagad och tärnad i frysen, förslagsvis kycklingfilé. Snabbar på matlagningsprocessen enormt de dagar du inte har ork.

Tror inte ett dugg på det där med att byta ut nån onyttig topping till någon nyttigare topping som nötter. Ät glass med det godaste tillbehöret du har, men man behöver varken svulla eller göra detta till en vardagsgrej.
Citera
2026-03-31, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norther1

Tror inte ett dugg på det där med att byta ut nån onyttig topping till någon nyttigare topping som nötter. Ät glass med det godaste tillbehöret du har, men man behöver varken svulla eller göra detta till en vardagsgrej.

Lite så är det, folk är onödigt besatta av vad de äter och borde äta idag. När i princip allt handlar om inte äta varje gång man vill det. Om man vill vara nyttigare så skippa glassen helt istället varannan gång.
Tankesätt som hen hade "Ja jag tänker det, nötter är ju nyttiga, så adderade nötter är adderade nyttigheter" är för västerlänningar helt felaktiga. Addera saker gör aldrig saker nyttigare för oss.
Citera
2026-03-31, 15:05
Medlem
Mytenlegendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Svagt tips tycker jag, att föreslå att sluta äta det mänskligheten ätit i tiotusentals, kanske hundratusentals år, och som våra kroppar är experter på att bryta ner

Det är ett skitbra tips. För bröd idag innehåller massor av socker och konserveringsmedel, mycket mer än vad brödet förr innehöll. Bröd som man har bakat själv är hundratals gånger bättre än det du köper i butiken som innehåller en jävla massa skit och socker.

Kolla upp historia (1700-talet) fram till idag hur man lägger in det ena och det andra kemikalier för att det ska se bra och fluffigt ut, smaka lite extra bra. Men det innehöll bara skit, kemikalier och annat krimskrams.

Pasta detsamma, det innehåller skit och gör det pasta själv så har du bra saker.

Halv och hel-fabrikat ska undvikas ifall du vill gå ner i vikt och vara hälsosam

Mitt tips: Sluta med allt som heter socker, chips och läsk. Baka ditt egna bröd, laga din egna mat, gör så mycket eget för hand genom att köpa råvaror och tillaga maten själv. Grytor med grönsaker, kött och så har du lite potatis eller ris till det - perfekt! Du går ner i vikt och får hälsosam mat i dig.
Senast redigerad av Mytenlegende 2026-03-31 kl. 15:07.
Citera
2026-03-31, 17:43
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBadSkillz
Fyll flaskan typ 20% och frys den halv sluttande. Sen när den är genomfrusen, ta ut och fyll på ditt kalla kranvatten så har du iskallt vatten massor av timmar framåt, då det brukar ta lång tid att tina. =)

Brukar göra så på sommaren. Det är rätt najs. Eller brukar och brukar, gjorde så förra sommaren. Innan hade jag inte frys.
Citera
2026-03-31, 17:51
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Läs innehållsförteckningen. Lildl är väl i det mesta samma som övriga livsmedelsjättar. Konkurrensen är hård och priser ska pressas. Det leder till att leverantörerna måste pressa sina priser, vilket leder till att de försöker pressa sina kostnader, vilket leder till sämre produkter.

Kan rekommendera en bok för den intresserade: "Vad vi äter: om ultraprocessad mat, vad den gör med oss och varför vi inte kan sluta äta den."

Av Chris van Tulleken.

Livsmedelsindustrins jakt på lägre kostnader och högre vinster har pågått sedan i vart fall margarinet uppfanns. Det togs fram för att smör var dyrt. And on it goes. Det är ganska skrämmande läsning om en väldigt cynisk industri.

Fast den jag köpte var godare än något icastuk, seriöst. Om den var "marinerad i saltlake", så kanske det, men det krympte definitivt inte som du menar. Dessutom undviker de att köpa från Sverige och köper från Danmark, där de har bättre djurhållning av kyckling medan svensk kyckling är tortyrkyckling. Såvida du inte köper allt från en gård. Skulle aldrig falla mig in att köpa svensk kyckling i butik.
Citera
2026-03-31, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Överlägset bästa hälsotipset är att bara äta fett rött kött och ägg. 1-2 ggr om dagen. Salt och vatten till. Stek i smör. Inget annat.

Testa detta i ett par månader utan att fuska och återkom sedan. Alla möjliga hälsoproblem och åkommor försvinner och en hög jämn energinivå och ett genuint välbefinnande kommer infinna sig.

Det är absolut inte ett bra tips. Tvärtom äter de flesta för mycket rött kött och riskerar cancer i rövhål eller mage på grund av det. Lyssna inte på Jordan Petersons hälsotips.
Citera
2026-03-31, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkkman
Det är absolut inte ett bra tips. Tvärtom äter de flesta för mycket rött kött och riskerar cancer i rövhål eller mage på grund av det. Lyssna inte på Jordan Petersons hälsotips.

Nej, det är inte bara förlegad, men helt ofullständig information som är baserad på gamla observationsstudier, som inte bara visar på mycket svaga och långsökta samband, men även har ett mycket låg frekvens av cancer.

Att basera rekommendationer på det är som att avråda från att äta glass pga drukningsrisken. Det är visserligen ett samband med saknar helt relevans.

Problemet är att människor blandar ihop korrelation med kausalitet, sedan kan detta användas hur som helst med lobbyism.

Det finns noll bevis att rött kött och animaliskt mättat fett är hälsoskadligt. Noll, nada, zip, nothing… ingenting.

Jag utmanar dig att ta fram en enda studie som bevisar det påstående…
Citera
2026-03-31, 19:55
Medlem
kanonkukens avatar
Det bästa life hacket jag lärt mig angående mat är att inte tro på alla matgurus som ska predika om vilken kost som är bäst. Det enda man behöver göra är att äta vanlig mat (ej vegansk) och inte för mycket, så klarar man sig helt fint.

Man blir inte friskare, man slipper inte cancer, man lever inte längre för att man äter blåbär, bulgur, nötter eller vad fan det nu är som är på tapeten för tillfället för att någon influencer har sagt det.
Citera
2026-03-31, 20:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Jag är lite nyfiken på vad ni har för tips på enkla life hacks för en hälsosammare kost.

Själv brukar jag strö valnötter över min glass då det blir ett gott crunch och de är rika på bland annat zink.

Om jag steker falukorv brukar jag slänga ner en hel broccoli i bitar som jag steker med korven.

Kör enbart zeroläsk när jag groggar.

Äter mycket ägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in