Citat:
Ursprungligen postat av
Orm Onde
Jag har för mig - dock utan källa, jag har bara hört det anekdotvis - att ”telegramaffären” skulle handlat om ett telegram med ekivokt eller annars skandalöst innehåll som Fredrik och hans kumpaner skulle ha skickat till ett bröllopsfirande. Men samtiden kan ju ha tolkat det där med skadeståndet mindre humoristiskt än vad som troligen skett idag.
Jag tog och kollade upp detta i Frigells ypperliga bok.
Fredrik satt på krogen och pokulerade i glada vänners lag och de kom då in på Tysklands krigsskuld. Fredrik tyckte synd om landet och halade upp en växelblankett som han alltid bar på sig i händelse av en nödsituation. Fredrik skrev helt sonika ut en växel på 138 miljarder mark, skrev under och sedan skickade iväg den. Troligen kom den att skickas till franska ambassaden i Stockholm.
Gällande "Telegramaffären" tog UNT upp detta i en artikel torsdagen den
1931-09-17 med rubriken
"Oförsynt tilltag av studenter". Söndagen den 13 september hölls bröllop rum å övre Gästis. Många lyckönskningstelegram hade lämnats till portiern. Kl. 4.00 em anlände ytterligare ett 50-tal lyckönskningar. Portiern var inte närvarande då. Telegrambudet träffade då på kandidat Uggla som lovade att ta hand om dessa. Kandidat Uggla och Fredrik bröt emellertid konvoluten där telegrammen förvarades och de blev inte överlämnade till adressaten.
I närvaro av ytterligare två kandidater författade kandidat Uggla och Fredrik en del oförsynta svarstelegram till några av de lyckönskande. Följande dag överlämnades telegrammen till brudens mor.
Citat.
"Det väckte pinsam uppmärksamhet i bröllopssällskapet att åtskilliga väntade telegram uteblevo och även på annat sätt obehag beretts de nygifta."
"Telegramhistorien" var droppen som kom bägaren att rinna över och som ledde till att kandidat von Sydow utestängdes både från Juvenalordern och Smålands nation.