Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-01-07, 19:08
  #1
Medlem
Jag läste en artikel om de von Sydowska morden 1932 och av någon anledning blev jag gripen av mordhistorien.

Unge Fredrik von Sydow misstänks ha slagit ihjäl 3 personer i lägenheten på Norr Mälarstrand i Stockholm - sin far, politikern och häradshövdingen Hjalmar von Sydow, samt hembiträdet och kokerskan. Senare på kvällen sköt han sin fru och sig själv till döds med en pistol på en restaurang. De efterlämnade en 3-årig dotter.

Men man vet ju egentligen inte om det verkligen var Fredrik som hade ihjäl sin far och de två tjänstekvinnorna. Var hans fru Ingun inblandad? Vad var egentligen motivet till de våldsamma morden?

Fredrik bar ju också med sig en järnstång som han köpt samma dag, men denna tycks inte vara mordvapnet. Varför köpte han järnstången och tog med den till restaurangen på kvällen?

Sen spekulerades det ju också i om Fredrik även mördat ett par personer nära sitt sommarställe veckan tidigare, för de morden löstes aldrig och där var mordvapnet någon form av järnstång liknande den som Fredrik köpte.

Det hade varit intressant att höra vad ni vet eller har hört om dessa mord!
Citera
2009-01-07, 19:42
  #2
Medlem
Läste en bok för några år sen som en släkting skrivit om det hela och tydligen hade grabben beteendeproblem rätt tidigt. Hade det varit i dag hade han troligtvis varit diagnostiserad med damp eller adhd
Citera
2009-01-07, 19:44
  #3
Medlem
skullcombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag läste en artikel om de von Sydowska morden 1932 och av någon anledning blev jag gripen av mordhistorien.

Unge Fredrik von Sydow misstänks ha slagit ihjäl 3 personer i lägenheten på Norr Mälarstrand i Stockholm - sin far, politikern och häradshövdingen Hjalmar von Sydow, samt hembiträdet och kokerskan. Senare på kvällen sköt han sin fru och sig själv till döds med en pistol på en restaurang. De efterlämnade en 3-årig dotter.

Men man vet ju egentligen inte om det verkligen var Fredrik som hade ihjäl sin far och de två tjänstekvinnorna. Var hans fru Ingun inblandad? Vad var egentligen motivet till de våldsamma morden?

Fredrik bar ju också med sig en järnstång som han köpt samma dag, men denna tycks inte vara mordvapnet. Varför köpte han järnstången och tog med den till restaurangen på kvällen?

Sen spekulerades det ju också i om Fredrik även mördat ett par personer nära sitt sommarställe veckan tidigare, för de morden löstes aldrig och där var mordvapnet någon form av järnstång liknande den som Fredrik köpte.

Det hade varit intressant att höra vad ni vet eller har hört om dessa mord!


jag har en idé om att han och frugan utförde morden.

1. Fredrik von Sydows familj var kritiska till hans förhållade. lika så var hans frus familj
2.von Sydows familj var välbärgad och han kunde antagligen hämta ut ett ganska saftigt arv, eftersom han var skuldsatt

varför skulle han annars skjuta sig själv och frugan om han inte hade ett finger med i spelet? han fick någon att utföra morden
Citera
2009-01-07, 19:56
  #4
Medlem
Jag funderade också på om Fredrik kanske blivit lite "konstig" efter olyckan han drabbades av något år tidigare, då han kastade sig ut från sin brinnande studentlägenhet på tredje våningen. Kanske led han av hallucinationer eller psykiska problem?

Kokerskan och hembiträdet sägs ju ha varit lite rädda för Fredrik och tyckt han var obehaglig. De hade tillsammans sökt andra jobb kort tid före mordet.

Intressant teori att det är familjernas misstycke till Fredriks och Inguns äktenskap som är en del av motivet! Jag funderar på hur pass involverad Ingun var, Fredriks syster eller kusin såg ju att Ingun torkade en fläck på mattan som visade sig vara blod.

Fredrik sägs också ha viskat något i Inguns öra strax innan han sköt henne. Men man undrar hur mycket som var planerat egentligen, visserligen hade Fredrik hämtat pistolen hos en vän tidigare på kvällen, men annars känns det som att de ganska planlöst åkte runt i stan med taxi efter morden.
Citera
2009-01-07, 20:37
  #5
Medlem
von Sydow-mordens gåta

Läs Anders Frigell - "von Sydow-mordens gåta" så inser Ni att ytterligare
spekulationer om dessa mord och självmord är helt ointressanta.

"Människan har alltid två motiv för sina handlingar - ett gott och så det verkliga motivet"
Citera
2009-01-08, 10:49
  #6
Medlem
rohyps avatar
Det mest intressanta av allt är ju om Ingun visste att han hade hämtat puffran av sin vän.
Citera
2009-01-10, 16:47
  #7
Medlem
Jag har lånat både Helena Henschens och Anders Frigells böcker om morden nu. Spännande läsning!

Vet förresten någon vad Sofies och Fredriks efterlämnade dotter heter? Hon lever kanske än?

Är förresten Ebba von Sydow från samma släkt?
Citera
2009-02-03, 00:19
  #8
Medlem
Inguns (Guns) och Fredriks dotter

Monica lever, Sthlm Söder nära Sofia Kyrka
Citera
2009-02-09, 02:28
  #9
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Lite kuriosa: 1) tydligen var Fredrik von Sydow klasskamrat med spionen Stig Wennerström. 2) brottet inspirerade Sigfrid Siwertz till hans roman Ett brott (1938), som även filmatiserades 1940 med Edvin Adolpsson och Karin Ekelund i huvudrollerna.

Tiden runt de Sydowska morden, i mars 1932 var dramatisk och omtumlande (med den tidens mått). Onsdagen den 2 mars mördades tre personer i Mörtnäs utåt Värmdöhållet, måndagen den 7:e skedde von Sydowska morden, lördagen den 12:e mars hittades Ivar Kreuger död i Paris och den 15:e mars mördas en homosexuell man i Värmbol.

Tydligen kopplades vid tiden de Sydowska morden i fantasin hos tidningsmän och allmänhet ihop med Mörtnäsmorden, samt även med ett mord ett knappt år tidigare på Sågargatan på Söder. Man misstänkte helt enkelt att Fredrik von Sydow kunde ha med även dessa mord att göra. Bland annat därför att offren i folkmun kopplades ihop med procenteri och Fredrik var i stort behov av pengar. Utredarna skall så småningom ha kommit fram till att sådana misstankar inte hade någon verklighetsgrund.

Societetsmord är alltid fantasieggande. Mordet inom familjen Broström är ett annat exempel. Annars finns kanske inte så många, Palmemord och sådant räknas inte - om nu inte galna konspirationsteoretiker mot förmodan har rätt.
Citera
2009-02-09, 02:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Tiden runt de Sydowska morden, i mars 1932 var dramatisk och omtumlande (med den tidens mått). Onsdagen den 2 mars mördades tre personer i Mörtnäs utåt Värmdöhållet, måndagen den 7:e skedde von Sydowska morden, lördagen den 12:e mars hittades Ivar Kreuger död i Paris och den 15:e mars mördas en homosexuell man i Värmbol.

Kan även lägga till Charles Lindbergs son, som kidnappades den 1 mars 1932 och hittades död ett par månader senare. Vet visserligen inte hur mycket uppmärksamhet det fick i svensk media då Lindbergh var amerikan, men han var svenskättad, så fallet har åmtinstone till viss mån en koppling till Sverige.

Sedan förstår jag inte vad du menar med "med den tidens mått". Antalet mord har inte ökat nämndvärt sedan dess, och om en person i en av Sveriges rikare familjer skulle skjuta ihjäl flera familjemedlemmar däribland sig själv, och fem dagar senare hittas en av landets mest framgångsrike finansmän död, så skulle det ses som exceptionellt nu också.
Citera
2009-02-09, 03:32
  #11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
Kan även lägga till Charles Lindbergs son, som kidnappades den 1 mars 1932 och hittades död ett par månader senare. Vet visserligen inte hur mycket uppmärksamhet det fick i svensk media då Lindbergh var amerikan, men han var svenskättad, så fallet har åmtinstone till viss mån en koppling till Sverige.

Sedan förstår jag inte vad du menar med "med den tidens mått". Antalet mord har inte ökat nämndvärt sedan dess, och om en person i en av Sveriges rikare familjer skulle skjuta ihjäl flera familjemedlemmar däribland sig själv, och fem dagar senare hittas en av landets mest framgångsrike finansmän död, så skulle det ses som exceptionellt nu också.

Du har rätt, det var ett onödigt tilllägg. Antalet mord i Sverige har ökat något sen den tiden, men det har också folkmängden.
Jag tror att vad som föresvävade mig var att med dagens möjligheter att del av vad som händer finns det större möjligheter att betrakta fler saker som spektakulära.
Men det är väl en vanlig missuppfattning, att tro att man själv lever i den mest spektakulära av tider.
Citera
2010-04-02, 13:27
  #12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hemmets Journal # 47 den 9 november 1980.

Artikeln ingick i serien Svenska Brott och som är skriven av Olov Svedelid. Sidorna 16, 82 och 110. Illustrerad med två foron och en teckning.

Endast rubriken och det allra sista i artikeln medtaget.

"Mordet som skakade 30-talets Sverige: Adelspojken dödade sin far för att få råd med champagne."

"De hemligheter de hade tog de med sig i graven.

Men vad var det han viskade innan han sköt?

Jag älskar dig? Förlåt mig? Jag följer efter dig? Vi ses i en annan värld? Du skulle ha gift dig med en annan? Jag är inte dig värdig?

Vad säger man just innan man skjuter sin hustru?"
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback