2026-03-26, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Tack snälla du, det värmer vad du skriver och visst är det så. Har man inte känt av framför allt de otäcka anfallen som hastigt kastar sig över en när man minst anar det, så kan man inte riktigt förstå vad det innebär. Det är inte så konstigt och jag önskar ingen att behöva uppleva det eller ha det så som jag haft det i många år.

Men man får kämpa på och glädjas åt de stunder eller dagar som man mår bättre, och framför allt inte ge upp hoppet. Förr eller senare kommer det något nytt att prova, forskningen pågår och den har kommit långt i vissa hänseenden, eller så hittar man ett gott råd av en vänlig person som vill gott. Tack för att du lägger tid på att försöka hjälpa inte bara mig utan även andra i tråden som har det kämpigt, det har redan hjälpt mig mycket och säkert kommer det även andra till godo både nu och i framtiden.

Vad gäller dina frågor:

1. Jo, det var faktiskt sval och fuktig luft ute när jag öppnade fönstret.
2. Det är kanske knappt 100 meter till en sjö och den ligger precis bredvid en fin, tät och blandad skog.

Jadå, jag läser alla dina inlägg noga och ser fram emot att prova den övningen.

Jodå, ett badkar finns.

Hej @Jultrollet

Det är bra att du har tillgång till ett badkar.

Du kommer senare framåt i denna IBS-tråden att av mig få
TVÅ stycken olika instruktions-beskrivningar som du skall
få pröva för dina Mag- och Tarm-besvär och där du då skall använda dig utav vad jag kallar för [ Badkars-metoden ]

Jag kommer då och vid det aktuella skriv-tillfället att rekommendera dig att dagligen använda dig utav den så
kallade [ Badkars-metoden ] och då, oavsett om du mår dåligt inom din Mag- och Tarm-kanal eller inte.

Det är faktiskt väldigt positivt sett att du bor på ett avstånd av knappt 100 meter ifrån en tät blandskog med tillhörande vattendrag i form av en sjö.

Fråga ... Har du en möjlighet att nu under den kommande
Vår-tiden att kunna vistas inom skogen och då absolut sett
nära sjön under en tid av minst en timma varje dag ... ?

Det här kan låta mycket egendomligt, men, det är faktiskt sålunda, att skogen tillsammans med sjön kan förbättra din hälsa och ditt mående avsevärt och därtill sagt också på ett effektivt sätt antingen lindra eller också helt frigöra dig från
Nauséa-besvär och, i just detta fallet, så är jag tvärsäker på att detta har en otroligt effektiv inverkan på kroppens Neuronála styrningar.

Effektiviteten för att eliminera Nauséa-besvär vid problem med ett [ Dys-Fuktionált Mag- och Tarm-system ] är faktiskt hela 95% och, för att uppnå en sådan Nauséa-eliminering så krävs en vistelse inom skogen samt under förutsättningen att man håller sig nära ett vattendrag i minst 60 minuter och, allra bäst blir eliminerings-effekten om vistelse-tiden uppgår till 120 minuter.

Att lära sig att förstå de olika
[ Molekyl-Atomernas funktioner och inverkan ] på, och inom en mänsklig kropp, det är en guldgruva att ha som vetskap.

Våran värld så som våran miljö, är bland annat en blandning av så kallade [ An-Joner ] och [ Kat-Joner ] men, oftast är balansen mella dessa tvenna långt ifrån tillfredsställande vilket i sin tur påverkar människans hälsa på ett negativt sätt och leder fram till hälso-problem.

Människan vistas i en miljö som bland annat består av Molekyl-Atomerna [ An-Joner och Kat-Joner ] men, allra oftast sett, så befinner sig människan i en sådan miljö som har ett för högt antal av [ Positiva Kat-Joner ] och, när människan då absorberar för höga nivåer av
[ Positiva Kat-Joner ] så uppstår högre inflammations-nivåer så som kroniska smärt-besvär och även därtill allerigiska problem.

De allra flesta hus och andra boningar är oftast förorenade med [ Positiva Kat-Joner ]

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-03-26 kl. 06:35.
Citera
2026-03-26, 15:59
Medlem
Jag har egendiagnosticerad IBS och idag åt jag iofs 6 hårdkokta ägg i rask takt (var väldigt hungrig och hade inte mycket tid till matro) vilket ca 30 minuter senare resulterade i 3 toabesök där jag hade explosiv diarre, det var inte vattnig diarre som vi magsjuka men det var väldigt löst samt luktade väldigt mycket ruttna ägg.

Först trodde jag det var magsjuka då jag är i kontakt med barn (via vänner) som går på förskola och just nu gör magsjukan besök.

Hur gör ni andra på jobbet när tarmen trycker på och ni känner redan på förhand att det som kommer ut är diarre?
Citera
2026-03-26, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Jag har egendiagnosticerad IBS och idag åt jag iofs 6 hårdkokta ägg i rask takt (var väldigt hungrig och hade inte mycket tid till matro) vilket ca 30 minuter senare resulterade i 3 toabesök där jag hade explosiv diarre, det var inte vattnig diarre som vi magsjuka men det var väldigt löst samt luktade väldigt mycket ruttna ägg.

Först trodde jag det var magsjuka då jag är i kontakt med barn (via vänner) som går på förskola och just nu gör magsjukan besök.

Hur gör ni andra på jobbet när tarmen trycker på och ni känner redan på förhand att det som kommer ut är diarre?

Beträffande [ Höns-Ägg ] som sådana är.

Höns-Ägg är rikligt försedda med
[ Svavel-haltiga Aminosyror ]

Konsumtion av för många Höns-Ägg vid ett och samma
tillfälle leder till Tarm-bakteriell nedbrytning och som då, vid bakterie-spaltningen, bildar [ Väte-Sulfid-Gaser ] vilket i detta fallet betyder, att för höga nivåer av [ Väte-Sulfid-Gaser ] leder
till Diarré-besvär, detta, efter som det irriterar
Tarm-Mucósan:s Apikála del, det vill säga, ytan på Tarm-slemhinnan.

[ Väte-Sulfid-Gaser ] produceras normalt i mycket små mängder inom Mag- och Tarm-kanalen vilket sker och äger rum under själva [ Mat-Spjälkningen:s ] pågående och bearbetningen av den intagna födan.

Tarm-bakterierna producerar [ Väte-Sulfider ] när de kommer
i kontakt med [ Proteíner ] och då framför allt sagt beträffande sådan typ av föda som har ett högt
[ Svavel-innehåll ] som till exempel [ Höns-Ägg ]

Av de 9 stycken [ Essentiella Aminosyrorna ] så är det endast en, av dessa nio, som är [ Svavel-bärande ] och den Aminosyran kallas för [ Metíonin ]

Bland de 11 stycken så kallade
[ Icke Essentiella Aminosyrorna ] så är det endast en, av dessa elva, som är [ Svavel-bärande ] och den Aminosyran kallas för [ Cystéin ]

För höga nivåer av Aminosyran [ Metíonin ] så som också beträffande Aminosyran [ Cystéin ] inom Mag- och Tarm-systemet leder till Tarm-slemhinne-irritationer och, som i sin tur framkallar diarré-besvär, det vill säga, att för höga nivåer av [ Svavel ] som tillförts kroppen med födan, leder till besvär med diarréer.

Själva Äggets Gula har ett mycket högt innehåll av [ Svavel ] än i jämförelse med Äggets Vita.

Höns-Ägget är rikligt försett med högvärdiga protéiner vilka bryts ner inom kroppen till så kallade [ Aminosyror ] som sedan användes av cellernas [ Ribo-Sómer ] för att sålunda tillverka nya protéiner vilka är nödvändiga för normala cell-funktioner.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-03-26 kl. 17:41.
Citera
2026-03-27, 16:47
Medlem
Hej @Jultrollet

Jag undrar, har du fått några analys-svar ifrån din sjukvårds-inrättning samt från din läkare beträffande de tidigare blodproverna som du vid det aktuella tillfället fick ta ... ?

Du skrev, i ett av dina tidigare postade inlägg, att några, av de blodproverna skulle omtagas på nytt igen på grund av att du
inte vid det första blodprovs-tagnings-tillfället, varit fastande.

Fråga 1. ) Hur har det varit med dina Kardiál-slag under de senaste gångna dagarna ... ?

Fråga 2. ) Är dina Mag- och Tarm-besvär fortfarande något stabila än i jämförelse med tidigare sett ... ?

Obs ! ... Du har en tidigare ställd fråga att svara på kopplat
till inläggs-nummer ( # 1.801 ) på sidan ( 151 ) samt postat klockan ( 06:26 )

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-03-27, 17:37
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej @Jultrollet

Jag undrar, har du fått några analys-svar ifrån din sjukvårds-inrättning samt från din läkare beträffande de tidigare blodproverna som du vid det aktuella tillfället fick ta ... ?

Du skrev, i ett av dina tidigare postade inlägg, att några, av de blodproverna skulle omtagas på nytt igen på grund av att du
inte vid det första blodprovs-tagnings-tillfället, varit fastande.

Fråga 1. ) Hur har det varit med dina Kardiál-slag under de senaste gångna dagarna ... ?

Fråga 2. ) Är dina Mag- och Tarm-besvär fortfarande något stabila än i jämförelse med tidigare sett ... ?

Obs ! ... Du har en tidigare ställd fråga att svara på kopplat
till inläggs-nummer ( # 1.801 ) på sidan ( 151 ) samt postat klockan ( 06:26 )

Mvh/@JokerMannen
Hej!

Nej, jag har inte orkat ta mig dit för att lämna de nya proverna, men ska försöka göra det senast på tisdag fm. Varit lite rörigt här hemma och varken tid eller ork har infunnit sig.

1.) Mycket bättre! Jag har knappt haft någon hjärtklappning alls mer än kanske små korta stunder. Jag tror det är en kombination av dina goda råd och att jag har öppet fönster och får in mycket frisk luft. Sover bättre också.

2.) I dag är den lite jobbig, det är en typisk "IBS-utrensningsdag", men de senaste dagarna har varit rätt okej jämfört med tidigare. Fortsätter äta min Fodmapkost och testar det där tipset också att ta bort alla kryddor utom salt och lite örter som smaksättning.

Vad gäller din tidigare fråga om skogen och sjön, och om jag kan ta mig dit en timme varje dag, så kan jag inte det just nu men jag ska absolut bli bättre på att vara där framöver. Det finns en bänk i skogen, precis vid vattenbrynet, som är väldigt fin att sätta sig på en stund. Det är en lugnande atmosfär där med lite olika djur som rör sig kring en. Begreppet "skogsbad" är något man pratar ofta om i IBS-kretsar, att det tar ner stressen och stärker immunförsvaret, så det får bli mer av det för mig.

Intressant vad gäller detta med positiva och negativa joner. Är det ännu bättre med salt havsluft?

Jag tänkte även på det du skrev om hönsägg tidigare ovan till ReAnimater. Jag verkar ju inte tåla kokta ägg, men har inte provat att bara äta äggvitan. Räcker det för att få i sig de där aminosyrorna som ska vara hälsosamma? Med ibs blir man ofta lite "petig" i onödan då man upplever besvär av något, och undviker födoämnet helt, och därför äter jag inte kokta ägg alls längre. Får samma reaktion av ett eller två ägg som ReAnimater upplevde med sex stycken, men det brukar bli så dagen efter och inte lika snabbt.
Citera
2026-03-28, 18:37
Medlem
Citat:
Hej!

Nej, jag har inte orkat ta mig dit för att lämna de nya proverna, men ska försöka göra det senast på tisdag fm. Varit lite rörigt här hemma och varken tid eller ork har infunnit sig.

1.) Mycket bättre! Jag har knappt haft någon hjärtklappning alls mer än kanske små korta stunder. Jag tror det är en kombination av dina goda råd och att jag har öppet fönster och får in mycket frisk luft. Sover bättre också.

2.) I dag är den lite jobbig, det är en typisk "IBS-utrensningsdag", men de senaste dagarna har varit rätt okej jämfört med tidigare. Fortsätter äta min Fodmapkost och testar det där tipset också att ta bort alla kryddor utom salt och lite örter som smaksättning.

Vad gäller din tidigare fråga om skogen och sjön, och om jag kan ta mig dit en timme varje dag, så kan jag inte det just nu men jag ska absolut bli bättre på att vara där framöver. Det finns en bänk i skogen, precis vid vattenbrynet, som är väldigt fin att sätta sig på en stund. Det är en lugnande atmosfär där med lite olika djur som rör sig kring en. Begreppet "skogsbad" är något man pratar ofta om i IBS-kretsar, att det tar ner stressen och stärker immunförsvaret, så det får bli mer av det för mig.

Intressant vad gäller detta med positiva och negativa joner. Är det ännu bättre med salt havsluft?

Jag tänkte även på det du skrev om hönsägg attidigare ovan till ReAnimater. Jag verkar ju inte tåla kokta ägg, men har inte provat att bara äta äggvitan. Räcker det för att få i sig de där aminosyrorna som ska vara hälsosamma? Med ibs blir man ofta lite "petig" i onödan då man upplever besvär av något, och undviker födoämnet helt, och därför äter jag inte kokta ägg alls längre. Får samma reaktion av ett eller två ägg som ReAnimater upplevde med sex stycken, men det brukar bli så dagen efter och inte lika snabbt.

Hej @Jultrollet och tack för ditt senaste svars-inlägg.

Det var både trevligt och därtill sagt, också mycket positivt att ha fått läst, att dina hjärt-klappnings-besvär har lugnat ned sig betydligt under den senaste tiden.

Det är av allra största vikt sett, att du finner dig lungn och ro
i ditt vardagsliv genom att i första hand sett undvika att hamna i stess-situationer som leder till att dina
[ Kortisól-nivåer ] och [ Adrenalín-nivåer ] stiger i ditt blodomlopp.

Enligt det ovan skrivna tillägges ... att, vid ett sådant tillfälle,
då [ Kortisol-Hormóner ] och [ Adrenalin-Hormóner ] får en ökad nivå inom individens blodomlopp, då minskas blodflödet till Mag- och Tarm-kanalen och, vilket då betyder, att mindre kropps-blod når in till Magsäcks-Mucósan så som till Tunntarms-Mucósan samt den Colonála Mucósan och detta i sin tur, leder till att Magsäcken och Tarmarna får betydligt mindre energier vilket då leder till minskade, Intestinála, Muskelrörelser och detta innebär, att Mag- och Tarm-kanalens normala passage-hastighet sänks och sålunda sett, så försämras Mat-Spjälknings-processen.

Höga nivåer av [ Kortisol-Hormóner ] och
[ Adrenalin-Hormóner ] i kropps-blodet leder också till att Tarmarna drar ut för mycket vätska ur Khýmuset vilket ökar risken för Obstipátions-besvär så som Intestinála kramper och Gas-bildningar.

Överdrivna Gas-ansamlingar i Tarmarnas Lumínor leder till Abdominál Distensíon, det vill säga, att när stora mängder av producerade Tarm-Gaser ansamlas i Tarmarnas hålrum och därinom stockar upp sig, då utvidgas Tarmarna vilket leder till, att så kallade Sensóriska Streck-Receptórer i Tarmarna skickar signaler till Enkéfalon ( Hjärnan ) och talar om för hjärnan att utrymmet i Tarmarnas hålrum inte räcker till vilket i sin tur leder till att hjärnan svarar med Nauséa.

Se till att du finner dig lugn och ro i ditt vardagsliv och därtill sagt, att du varje morgon, efter det, att du har vaknat upp från nattens sovtimmar, så ligger du kvar i din sov-säng i minst 60 minuter och även då sträcker ut din kropp med jämna mellarum innan du stiger upp ifrån din säng för att sedan påbörja din dag och, ha det i åtanke, att du stiger upp lungt och stilla ifrån din sov-säng samt då, med lugna nack- och huvud-rörelser.

Glöm heller inte bort, att innan du stiger upp ifrån din sov-säng, så ligger du kvar på din säng-madrass med fötterna mot sovrums-väggen så som jag tidigare har beskrivit det för dig.

Tänk också på det, att du skall vara mycket rädd om ditt Hjärta och din Kardiála funktion därför, att du har bara ett Hjärta.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-03-28 kl. 18:46.
Citera
2026-03-30, 20:03
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Hej @Jultrollet och tack för ditt senaste svars-inlägg.

Det var både trevligt och därtill sagt, också mycket positivt att ha fått läst, att dina hjärt-klappnings-besvär har lugnat ned sig betydligt under den senaste tiden.

Det är av allra största vikt sett, att du finner dig lungn och ro
i ditt vardagsliv genom att i första hand sett undvika att hamna i stess-situationer som leder till att dina
[ Kortisól-nivåer ] och [ Adrenalín-nivåer ] stiger i ditt blodomlopp.

Enligt det ovan skrivna tillägges ... att, vid ett sådant tillfälle,
då [ Kortisol-Hormóner ] och [ Adrenalin-Hormóner ] får en ökad nivå inom individens blodomlopp, då minskas blodflödet till Mag- och Tarm-kanalen och, vilket då betyder, att mindre kropps-blod når in till Magsäcks-Mucósan så som till Tunntarms-Mucósan samt den Colonála Mucósan och detta i sin tur, leder till att Magsäcken och Tarmarna får betydligt mindre energier vilket då leder till minskade, Intestinála, Muskelrörelser och detta innebär, att Mag- och Tarm-kanalens normala passage-hastighet sänks och sålunda sett, så försämras Mat-Spjälknings-processen.

Höga nivåer av [ Kortisol-Hormóner ] och
[ Adrenalin-Hormóner ] i kropps-blodet leder också till att Tarmarna drar ut för mycket vätska ur Khýmuset vilket ökar risken för Obstipátions-besvär så som Intestinála kramper och Gas-bildningar.

Överdrivna Gas-ansamlingar i Tarmarnas Lumínor leder till Abdominál Distensíon, det vill säga, att när stora mängder av producerade Tarm-Gaser ansamlas i Tarmarnas hålrum och därinom stockar upp sig, då utvidgas Tarmarna vilket leder till, att så kallade Sensóriska Streck-Receptórer i Tarmarna skickar signaler till Enkéfalon ( Hjärnan ) och talar om för hjärnan att utrymmet i Tarmarnas hålrum inte räcker till vilket i sin tur leder till att hjärnan svarar med Nauséa.

Se till att du finner dig lugn och ro i ditt vardagsliv och därtill sagt, att du varje morgon, efter det, att du har vaknat upp från nattens sovtimmar, så ligger du kvar i din sov-säng i minst 60 minuter och även då sträcker ut din kropp med jämna mellarum innan du stiger upp ifrån din säng för att sedan påbörja din dag och, ha det i åtanke, att du stiger upp lungt och stilla ifrån din sov-säng samt då, med lugna nack- och huvud-rörelser.

Glöm heller inte bort, att innan du stiger upp ifrån din sov-säng, så ligger du kvar på din säng-madrass med fötterna mot sovrums-väggen så som jag tidigare har beskrivit det för dig.

Tänk också på det, att du skall vara mycket rädd om ditt Hjärta och din Kardiála funktion därför, att du har bara ett Hjärta.

Mvh/@JokerMannen
Fetade några rader i ditt inlägg. Just att gasansamlingar kan orsaka illamående på det sättet visste jag inte, men det låter faktiskt rimligt.

Jag ska försöka ta det lugnt som du säger. I går var jag så trött att jag sov bort nästan hela dagen, för att ändå somna bra på kvällskvisten sedan. Men det var inte den där energilösa tröttheten, utan det kändes mer som att kroppen behövde vila då det varit mycket spänningar och oro så länge. Magen höll sig också lugn och så även hittills idag.

Det kommer blir lite stressigare den här veckan än jag hade hoppats på, och vi får väl se hur den här IBS-magen reagerar på det, men jag håller tummarna att allt ska gå väl. Är förberedd så gott det går.

Är det förresten någon mer än jag, och som har magbesvär, som förbereder sig när det är något speciellt ni ska göra eller åka iväg till? Tänker lite mer på vad ni äter dagarna före, eller kanske har med er något som kan vara till hjälp om magen börjar spöka? Egentligen är det senare nog rätt dumt men för mig ger det ett visst lugn att veta att jag har med mig några småsaker.
Citera
2026-03-30, 22:54
Medlem
Citat:
Fetade några rader i ditt inlägg. Just att gasansamlingar kan orsaka illamående på det sättet visste jag inte, men det låter faktiskt rimligt.

Jag ska försöka ta det lugnt som du säger. I går var jag så trött att jag sov bort nästan hela dagen, för att ändå somna bra på kvällskvisten sedan. Men det var inte den där energilösa tröttheten, utan det kändes mer som att kroppen behövde vila då det varit mycket spänningar och oro så länge. Magen höll sig också lugn och så även hittills idag.

Det kommer blir lite stressigare den här veckan än jag hade hoppats på, och vi får väl se hur den här IBS-magen reagerar på det, men jag håller tummarna att allt ska gå väl. Är förberedd så gott det går.

Är det förresten någon mer än jag, och som har magbesvär, som förbereder sig när det är något speciellt ni ska göra eller åka iväg till? Tänker lite mer på vad ni äter dagarna före, eller kanske har med er något som kan vara till hjälp om magen börjar spöka? Egentligen är det senare nog rätt dumt men för mig ger det ett visst lugn att veta att jag har med mig några småsaker.

När ett [ Rör-format kropps-organ ] antingen sträcks ut
eller också vidgas så leder det till symptomet som kallat
för [ Nauséa ]

Rör-formade kropps-organ är till exempel: [ Gallvägarna ]
och [ Urinledaren ] så som [ Tarmarna ]

Vid ett sådant tillfälle då ett Rör-format kropps-organ
sträcks ut eller också vidgas, då aktiveras dels, så kallade
[ Sträck-receptórer ] som sänder signaler till hjärnan
( Enkéfalon ) och även [ Sensórisk smärt-receptórer ] som
också sådana då, skickar signaler upp till hjärnan och, detta
leder till att hjärnan i sin tur genom [ Nervús Vágus ] svarar
med symptomet [ Nauséa ]

Kraftig, eller också långvarig Obstipátion
leder som exempel till, att hålrummet ( Lúmen ) inom Tarmen vidgas och, vid ett sådant tillfälle, så reagerar sträck-receptórer och sensóriska smärt-receptórer och som då sänder signaler till hjärnan vilka signaler är tillhörande kroppens varnings-system som talar om för hjärnan att utrymmet inte räcker till och då uppstår [ Nauséa ]

Vid Obstipátion och där Tarm-Lúmen vidgats på grund av för mycket hård och sammanpackad Faeces som står still på en och samma plats inom Tarm-Lúmen under en längre tid, det leder till, att stora mängder av Tarm-Gaser ansamlas ovanför den sammanpackade Faeces-klumpen och som då inte kan frigöras från Tarm-Lúmen och detta i sin tur, leder till att
Tarm-Lúmen utvidgas ytterligare, och detta, vilket kallas för
[ Stående Tarm-Gaser ]

Gasen som på detta viset uppstår inom Tarmens Lúmen beror till största delen på att Faeces innehåller metaboliterna
[ Skatól ] och [ Indól ] vilka båda är kraftigt Gas-producerande, Obs, när Gas-Tónusen ökar inom Tarm-Lúmen så får
Tarm-Mucósan mycket svårt med att låta Gasen diffundera in till blodomloppet.

Extra tillägg till det ovan skrivna ... När Tarmens Lúmen vidgas så minskas den Tarm-bakteriella [ Serotonín-produktionen ] och sålunda försämras Tarmens Neuronála Motorik vilket också är en bidragande orsak till att Nauséa uppstår.

Det finns två mycket viktiga och specialiserade Tarm-bakterier som producerar [ Serotonín ] vilka tvenne bland annat styr den Neuronála Tarm-motoriken och dessa två Tarm-bakterier är

( A ) [ Ligi-Bacillús Rúminis ]

och ( B ) [ Lim-Osi-Bacillús Mucósae ]

Cólon Irritábile-individer [ IBS-individer ] har problem med
Tarm-bakterierna:s Serotonín-produktion och sålunda styrs Tarmen:s Neuronála system av Dys-Motórisk Neuronál-funktion.

Ytterligare tillägg till det ovan skrivna samt beträffande
[ Serotonín ] ... Inom Tunntarmen och sin Neuronála Mucósa, så finns så kallade [ Krom-af-fina celler ] vilka producerar samt utsöndrar Serotoníner och, som bland annat styr hela Tunntarmens Neuronála Motorik.

[ Serotoníner ] har många livsviktiga funktioner inom kroppen där Serotonínerna också styr kroppens [ Ben-massa ]

95% av kroppens Serotoníner produceras och utsöndras från Tunntarmen och Grovtarmen och, där dess ämnen i första hand styr Tarmarnas Motoriska rörelser och Tarmarnas sekretioner.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-03-30 kl. 23:06.
Citera
2026-03-31, 13:06
Medlem
Gällande gårdagens skrivna och postade inlägg till
[ IBS-tråden ] på sidan ( 151 ) och med inläggs-nummer
( # 1.808 ) samt postat ( 22:54 ) har nedan sett gjorts en korrigering.

De två olika [ Mjölk-Syre-Bakterierna ] samt tillhörande Grovtarmen:s Mucósa och, vilka tvenne är Enzymatiskt Serotonín-producerande Stav-bakterier har sina fullständiga
och korrekta namn enligt nedan skrivna.

( A ) Ligi-Lacto-Bacillús Rúminis )

( B ) Lim-Osi-Lacto-Bacillús Mucósae )

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-03-31, 15:39
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Gällande gårdagens skrivna och postade inlägg till
[ IBS-tråden ] på sidan ( 151 ) och med inläggs-nummer
( # 1.808 ) samt postat ( 22:54 ) har nedan sett gjorts en korrigering.

De två olika [ Mjölk-Syre-Bakterierna ] samt tillhörande Grovtarmen:s Mucósa och, vilka tvenne är Enzymatiskt Serotonín-producerande Stav-bakterier har sina fullständiga
och korrekta namn enligt nedan skrivna.

( A ) Ligi-Lacto-Bacillús Rúminis )

( B ) Lim-Osi-Lacto-Bacillús Mucósae )

Mvh/@JokerMannen
Det är lite synd att just de två mjölksyrabakterierna inte verkar finnas ännu att köpa som probiotikatillskott, men det kommer nog. Deras egenskaper verkar lovande så jag ska hålla utkik efter dem.

Hittade några bra länkar om dem här:

https://forskning.se/2025/10/21/nyupptackt-roll-hos-tarmbakterier-ger-hopp-om-ibs-behandling/
https://magotarm.se/blog/2025/10/tarmbakterier-som-tillverkar-serotonin-kan-paverka-ibs/
Citera
2026-03-31, 17:01
Medlem
Citat:
Det är lite synd att just de två mjölksyrabakterierna inte verkar finnas ännu att köpa som probiotikatillskott, men det kommer nog. Deras egenskaper verkar lovande så jag ska hålla utkik efter dem.

Hittade några bra länkar om dem här:

https://forskning.se/2025/10/21/nyupptackt-roll-hos-tarmbakterier-ger-hopp-om-ibs-behandling/
https://magotarm.se/blog/2025/10/tarmbakterier-som-tillverkar-serotonin-kan-paverka-ibs/

Du kan faktiskt höja [ Mjölksyre-Bakterie-Antalet ] inom Grovtarmen och på Grovtarms-Mucósan där de trivs och
fäster sig, detta genom att äta den rätta kosten vilket
betyder ( Kost-fiber ) och ( Fermenterade livsmedel )

Det absolut och mest effektivaste sett, det är att tillföra
kroppen [ Mältat Korn ] vilket absolut sagt leder till en kraftig ökning av Colonála bakterier och däribland de mycket nyttiga
[ Mjölksyre-Bakterierna ]

Ät den rätta [ Cólon-kosten ] för att sålunda ge de Colonála bakterierna den nutrition som de är beroende av och behöver och, sålunda sker en ökning av speciellt, de Mjölksyre-producerande bakterierna inom Grovtarmen vilket leder till ett lågt och mycket gynnsamt pH-värde inom Colon-Lúmen och, vilket sålunda förhindrar pathogéna mikro-organismer att kunna få fäste på Colon-Mucósan.

Det är just de Mjölksyre-producerande Cólon-bakterierna
som sänker Colon-Lúmens pH-värde och detta, ger en god och tillfredsställande inre Colon-Lúmen.

[ Mältat Korn ] är i en absolut särklass för sig än i jämförelse med alla övriga sorters kostfiber och, vill man uppnå en tillfredsställd och Cólon-bakteriell funktion, så är faktiskt
[ Mältat Korn ] överlägset.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-03-31, 17:50
Medlem
[ Tarm-Flóran ] kan absolut sagt låta liknas till en regnskog
vilket betyder, att det handlar om ett oerhört komplext system där bakterie-arter lever inom Tarmarna i en finstämd funktion och sålunda hålls de pathogéna bakterierna på en låg nivå.

Men, faktum är, att om någon bakterie-art börjar att dominera, då uppstår plötsligt en obalans vilket då leder till att kroppen inte fungerar i harmoni, det vill säga, att kroppen mår dåligt.

Inom en frisk Mag- och Tarm-kanal så lever bakterierna
i fredligt samförstånd med kroppren och därtill sagt viktigt att förstå, att bakteriernas närvaro inom Mag- och Tarm-kanalen är av en mycket stor vikt för att stimulera kroppens immunförsvar.

[ Gastro-Intestína Kanális ] Mag- och Tarm-kanalen sett, den är kroppens största immunológiska organ och därefter följt av kropps-huden och Lungorna [ Pulmónes ]

Tarmens Bakterie-Flóra är bestående av hundratals olika
[ Bakterie-Arter ] av både goda och pathogén-alstrande bakterier och, båda sorters bakterier, behövs inom Mag- och Tarm-kanalen, men, balansen dem emellan är kraftigt avgörande för en harmonisk och tillfredsställd Mag- och Tarm-hälsa.

Intéstin-um ( Entals-form ) Intestín-a ( Flertals-form )
Gastro-Intestína ( Magsäcken, Tunntarmen,
samt Grovtarmen )

Mvh/@JokerMannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in