2026-03-29, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Noterar att Trump, enligt honom själv, alltså har tagit fyra demens/kognitiva test de senaste 12 månaderna.

Det finns bara ett rimligt skäl för en 80-åring att ta ett sådant test per kvartal, och det är för att man konstaterats med ett kroniskt medicinskt tillstånd som påverkar den kognitiva förmågan negativt och att behandlande läkare vill följa upp hur snabbt det går utför, samt hur eventuell bromsmedicinering fungerar.
Ett ytterligare skäl är att Vance och Rubio och andra konspiratörer i Vita Huset vill ha ett tydligt medicinskt utlåtande på papper för att kunna initiera ett förfarande enligt 25e tillägget.

Jag skrev häromdagen att det ser ut som att Rubio försöker ta befäl över kriget och säger att en markinvasion inte kommer att bli nödvändig för att nå USAs krigsmål trots att Trump verkar helt inställd på en markinvasion. Jag tror att Rubio agerar på mandat av en större grupp i regeringen där Vance självklart måste ingå och att det kanske inte är så länge tills Trump avlägsnas.

Det låter kanske vansinnigt optimistiskt men jag ser inga andra möjligheter.
Citera
2026-03-29, 18:27
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Låga odds på att Trump alltså lider av någon form av demens och att det inte kommer att bli bättre, utan snarare snabbt kan bli värre.
Helt klart. Men det man också måste komma ihåg att den här clownen inte har några superkrafter. Uppenbarligen har han ett ytterst stressigt uppdrag (nåt han har sig själv att skylla också).

Både den fysiska hälsan och det kognitiva tillståndet slits nåt enormt på clownen just nu, och jag sätter också väldigt låga odds på att han åker på en hjärtattack eller stroke när som helst.
Citera
2026-03-29, 18:33
Medlem
develis avatar
Blev nyfiken på clownens tester då detta hamnat på dagordningen.

Enligt medpage today har Trump gjort tre kognitiva tester tre ggr på sju år.

Som president 2018 i första mandatperioden.
Nästa var april 2025 i andra mandatperioden, samt ytterligare att ett test omtalas i oktober.

Trumps kognitiva test är via screeninginstrumentet Montreal Cognitive Assessment (MoCA).
Full pott är 30 poäng, 26 och högre indikerar generellt normal kognitiv prestation, medan 25 eller lägre kan tyda på kognitiv försämring

Ziad Nasreddine, MD, som hjälpte till att utveckla bedömningen och leder MoCA-kliniken och institutet i Quebec beskriver testet:
"Styrkan hos MoCA jämfört med andra kognitiva screeningsverktyg är att den bedömer fler kognitiva domäner och mer krävande korttidsminnesuppgifter.

Detta gör MoCA mycket känsligare för att upptäcka kognitiv försämring i dess tidigaste skede, upp till 2 år före MMSE."
https://www.medpagetoday.com/neurology/generalneurology/118990

▪️Enligt läkaren Ronny Jackson var testet 30 p. år 2018. En begäran av Trump och utanför den hälsoundersökning som görs.
Inget som nån annan president utfört enligt Jackson.
https://edition.cnn.com/2018/01/16/health/montreal-cognitive-assessment-mental-health-trump

▪️Enligt läkaren Sean Barbabella, DO var testet i april 2025 30 poäng (första länken)

▪️Angående oktober 2025.
Efter en fysisk hälskontroll vid Walter Reed National Military Medical Center så attackerade Trump AOC och Crocket ang lågt IQ, att hon borde göra ett test och ville framhäva sin smarthet:

"”De har Jasmine Crocket, en person med låg IQ. [Alexandria Ocasio-Cortez] har låg IQ... Låt henne klara, typ, proven som jag bestämde mig för att göra när jag var på Walter Reed.
De är verkligen svåra, de är egentligen lämplighetstester, antar jag, på ett visst sätt. Men de är kognitiva tester.”

Om han hänvisade till testet i april är osäkert i media:

"Trump gav inga specifika detaljer om sitt resultat, och bekräftade inte heller om detta var hans apriltest eller samma bedömning som han talade om tidigare i oktober."
https://www.axios.com/2025/10/27/trump-walter-reed-test-cognitive-results
Citera
2026-03-29, 20:06
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Blev nyfiken på clownens tester då detta hamnat på dagordningen.
...

Som du skriver är det ett demenstest som friska i princip alltid skall klara av, såvida de inte är väldigt unga.

Att Trump öht. får dessa test tyder på att folk runt honom är oroliga för att han är dement.

Min morsa fick sitt första när hon var 87, och "röntgen" visade också på åldersskador på frontalloberna.

Trumps farsa skall ju också ha blivit en grönsak och med tanke på hur Donald själv är, är det inte konstigt om folk undrar.
Citera
2026-03-29, 20:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Som du skriver är det ett demenstest som friska i princip alltid skall klara av, såvida de inte är väldigt unga.

Att Trump öht. får dessa test tyder på att folk runt honom är oroliga för att han är dement.

Min morsa fick sitt första när hon var 87, och "röntgen" visade också på åldersskador på frontalloberna.

Trumps farsa skall ju också ha blivit en grönsak och med tanke på hur Donald själv är, är det inte konstigt om folk undrar.
Att han gjort detta redan under första mandatperioden säger ingenting för min del.

En förändring över tid är givetvis ålderdom, att han av naturliga skäl inte håller ihop på samma sätt. Han är tröttare, sluddrigare. Vid senare framträdande kvällstid låter det ibland som han tagit nån tablett eller som när en lösgom inte sitter på plats.
Det samma gällde Biden.

Med tanke på det extrema tempo han uppvisar är jag snarare förvånad att han inte tappar det totalt.
Han är I vartenda hörn av världen och ställer till det.

Jag hör till min ensamma skara som snarare ser Trump som lika kocko som tidigare och full av narcissism, megalomani, habegär och hämnd.

Som svamlar på samma sätt under presidentkampanjen. Om vindkraftverk och byter ämne i en enda ordsallad.
...som han då döpte till The Weave för att stoltsera.

Trump 2.0 är åter för att hämnas och bete sig utan hämningar - eftersom han nu satt lojala dörrmattor och inte begränsas som tidigare.

Han sitter för sista gången och ämnar visa vem som bestämmer.
Han hotar Grönland, Kanada, EU, Europa, Panama, Mexico, Kuba, Venezuela, alla som inte lyder honom i Mellanöstern.
Han utövar makt. Det är inte demens.

Han försöker sätta dit varenda person som inte smickrar honom. Forna fiender gör han utredningar på och vill sätta dit.
Han hämnas. Det är inte demens.

Slutligen finns ett par brännande punkter som också påverkar min inställning.

1. En sak är att det är att det riskerar bli ren skymf mot dementa personer att jämföras med denna misogyna, elaka skithög. Full av ondska.

Därför gör jag inte den jämförelsen tills nåt sticker ut eller nån kommer med nåt mer relevant än spekulationer och önskedrömmar att bli av med gubben.

2. Hans grava narcissism och direkt farliga person döljs då med en sjukdom.
Han görs oansvarig och det unnar jag honom inte.

Om han ställs inför riksrätt efter midterms av dems så ska gubbjäveln stå ansvarig för varenda sak han gjort.

Jag ser honom helt olämplig till ämbetet sen stormningen av Kapitolium. Men val är val.

Min önskedröm är att politiker borde genomgå nåt liknande som en RPU innan de ens får ta en sån tjänst. Med bedömning om allt från psykopati till andra störningar. Eller för all del syndrom som det heter mer korrekt.
Senast redigerad av develi 2026-03-29 kl. 21:01.
Citera
2026-03-30, 04:36
Medlem
Trump viker återigen ned sig, vågar inte stoppa en rysk oljetanker på väg till Kuba
Citera
2026-03-30, 12:59
Medlem
Madagascars avatar
Patienten har vaknat. Någon som kan dekryptera? "Babies of slaves" t ex?

Donald J. Trump
@realDonaldTrump

Birthright Citizenship is not about rich people from China, and the rest of the World, who want their children, and hundreds of thousands more, FOR PAY, to ridiculously become citizens of the United States of America. It is about the BABIES OF SLAVES! We are the only Country in the World that dignifies this subject with even discussion. Look at the dates of this long ago legislation - THE EXACT END OF THE CIVIL WAR! The World is getting rich selling citizenships to our Country, while at the same time laughing at how STUPID our U.S. Court System has become (TARIFFS!). “Dumb Judges and Justices will not a great Country make!”

/Truth Social, nyss
Citera
2026-03-30, 13:01
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Patienten har vaknat. Någon som kan dekryptera. "Babies of slaves"?

Donald J. Trump
@realDonaldTrump

Birthright Citizenship is not about rich people from China, and the rest of the World, who want their children, and hundreds of thousands more, FOR PAY, to ridiculously become citizens of the United States of America. It is about the BABIES OF SLAVES! We are the only Country in the World that dignifies this subject with even discussion. Look at the dates of this long ago legislation - THE EXACT END OF THE CIVIL WAR! The World is getting rich selling citizenships to our Country, while at the same time laughing at how STUPID our U.S. Court System has become (TARIFFS!). “Dumb Judges and Justices will not a great Country make!”

/Truth Social, nyss

Vad i hela hemula hemorrojden snackar han om?
Citera
2026-03-30, 13:38
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Vad i hela hemula hemorrojden snackar han om?
Han menar att rätten till medborgarskap infördes för att barn födda till frisläppta slavar (som ej var medborgare) skulle få ett medborgarskap i USA. Det infördes inte för gravida utländska medborgare som väljer att flyga till USA i syfte att föda sitt barn där.

Var det så svårt att förstå?
Citera
2026-03-30, 14:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Han menar att rätten till medborgarskap infördes för att barn födda till frisläppta slavar (som ej var medborgare) skulle få ett medborgarskap i USA. Det infördes inte för gravida utländska medborgare som väljer att flyga till USA i syfte att föda sitt barn där.

Var det så svårt att förstå?
Det är alltid svårt och förstå folk som donalds som knappt klarar av att avsluta en mening, än mindre två.
Citera
2026-03-30, 16:37
Medlem
Det som skapar allmän förvirring kring Donald Trumps politik är att han ofta agerar mycket impulsivt och mer utifrån intuition än utifrån någon djupare analys eller långsiktig planering. När konsekvenserna av hans beslut blir obekväma brukar han förneka, tona ner eller helt enkelt glömma bort sina tidigare uttalanden och handlingar.
Citera
2026-03-30, 17:13
Medlem
mearshimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Det som skapar allmän förvirring kring Donald Trumps politik är att han ofta agerar mycket impulsivt och mer utifrån intuition än utifrån någon djupare analys eller långsiktig planering. När konsekvenserna av hans beslut blir obekväma brukar han förneka, tona ner eller helt enkelt glömma bort sina tidigare uttalanden och handlingar.
Han spelar alltså inte 4D shack såsom vissa här tror?
☺️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in