2026-03-30, 09:28
  #1
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Vilka veckor, och varför?
Vilka veckor är bäst? Kan ni välja de ni vill ha?
Hur går tankarna?
Citera
2026-03-30, 10:07
  #2
Avstängd
Connykrims avatar
28-33 är väl bäst
Men också dyrast om man ska utomlands
Men bäst väder i sverige iaf.. om man har tur
Citera
2026-03-30, 10:12
  #3
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Har alltid Augusti, 31-36 ungefär.
Citera
2026-03-30, 11:01
  #4
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
28-33 är väl bäst
Men också dyrast om man ska utomlands
Men bäst väder i sverige iaf.. om man har tur

Det är även dyrast i Sverige. Åtminstone när det gäller semester med barn. Alla inträden och logier är dyrare under högsäsong.
Citera
2026-03-30, 11:05
  #5
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Har alltid Augusti, 31-36 ungefär.
Varför Augusti?
Citera
2026-03-30, 11:14
  #6
Medlem
Tar ”semester” vecka 26-29
Dels så är det fortfarande sommar när man kommer tillbaka från ”semestern” och sen så är det perfekt att sommarjobba under denna period om man vill tjäna pengar för det är då alla sommarjobbare börjar.

Förra året så misskötte sig sommarjobbarna (jag var iofs sommarjobbare också men skötte mitt jobb) och jag fick 40-48h inbeordring och det slutade med en sommarjobbslön på 50k före skatt för en månads sommarjobb och totalt 60,5k efter skatt med lönen från ordinarie jobb.
Citera
2026-03-30, 11:25
  #7
Medlem
2560ps avatar
Brukar ta tidigt, från typ v26. Dels oftast bättre väder då, och sen är det skönt att komma tillbaks till jobbet när alla andra är lediga. Typ som semester i sig självt! 👍
Citera
2026-03-30, 11:33
  #8
Medlem
I år 27 - 32, brukar ta direkt efter midsommar, men i år behövde jag några dagar där att avsluta lite grejer innan semestern, sen tar jag lite kompledigt i slutet på den veckan.

Juli är en bra månad av vara ledig i tycker jag
Citera
2026-03-30, 12:06
  #9
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Varför Augusti?
Av hävd och tradition, föräldrarna hade alltid Augusti under alla år, under en tid då få hade semester den månaden.
Sedan har det bara fortsatt, dessutom tycker jag nog att det ofta är bäst den tiden på året.
Citera
2026-03-30, 12:26
  #10
Medlem
Jag tar en kortare semester i augusti när alla andra börjat komma tillbaka och sedan tar jag sista veckorna i december + första veckorna i januari.
Jag bryr mig inte om sommaren utan tar när resten är tillbaka så att resten får när de vill ha, plus att jag då slipper att anpassa mig till resten av gruppen. Självständigt arbete jag kan lägga upp precis så som jag vill ha det utan att någon lägger sig i - perfekt för min del. Det är dessutom bra AC på jobbet vilket jag saknar hemma…

Jag är mer noga med att få semester slutet och början av året. Det brukar aldrig vara några problem eftersom jag ”offrade” mig under sommaren.
Citera
2026-03-30, 12:39
  #11
Medlem
SodaFointains avatar
Jobbar en vecka efter midsommar sen 5 veckors semeste men tänker ta 6. Spelar roll man kan ändå inte få sparken. de ville helst man skulle ta 4. men för lite
Citera
2026-03-30, 12:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Av hävd och tradition, föräldrarna hade alltid Augusti under alla år, under en tid då få hade semester den månaden.
Sedan har det bara fortsatt, dessutom tycker jag nog att det ofta är bäst den tiden på året.
Jag gör samma. Tycker dessutom det är rätt mysigt att jobba i juli med få folk på plats, inga möten och rätt ensam i morgontrafiken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in