2026-03-29, 14:47
Avstängd
SodaFointains avatar
Jag vill gå vid 50. Orkar ej jobba till 65. Ska börja med youtube!
Citera
2026-03-29, 15:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Väldigt mycket pengar!

Var bla delägare i ett techbolag som blev uppköpt.
Ja att gå så tidigt kräver mycket pengar. Vilken lycka!

Citat:
Ursprungligen postat av Ludvig.Rudolf
Lämnade ekorrhjulet när jag var 57 och levde på besparingar i några år tills jag kunde börja plocka ut pensionen. Ångrar ingenting, trots att detta gav mig lite lägre pension.

Att vara pensionär är en enorm frihet. Wow! Som att ha semester livet ut. Är dessutom helt skuldfri och har en rejäl slant på banken, så jag kan unna mig resor och annan lyx.

Ni som har möjlighet, gå i pension så tidigt som möjligt! Livet är för kort för att man ska löneslava tills man trillar av pinn.
Det var min plan också men någon ställer till massa galenskap i Mellanöstern och vips så rasar börser och fonderna. Känns som arr vi är på väg ner i avgrunden.
Senast redigerad av 555-553 2026-03-29 kl. 15:41.
Citera
2026-03-29, 16:59
Medlem
Minskar den allmänna (statliga) om man
An tar ut den när man är 64 och fortsätter jobba?
Citera
2026-03-29, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ludvig.Rudolf
Lämnade ekorrhjulet när jag var 57 och levde på besparingar i några år tills jag kunde börja plocka ut pensionen. Ångrar ingenting, trots att detta gav mig lite lägre pension.

Att vara pensionär är en enorm frihet. Wow! Som att ha semester livet ut. Är dessutom helt skuldfri och har en rejäl slant på banken, så jag kan unna mig resor och annan lyx.

Ni som har möjlighet, gå i pension så tidigt som möjligt! Livet är för kort för att man ska löneslava tills man trillar av pinn.

Jag gick förra året som 63-åring. Lever gott både här i Spanien och hemma i Stockholm. Min sambo går i pension efter sommaren och vi kommer vara här i Spanien vinterhalvåret och sommarmånaderna hemma i Sverige. Sedan kommer man under vinterhalvåret åka hem ett par svängar, tex över jul i år. Ser ram emot att komma hem till mörkret några veckor, glida in på Bistro Bohem och avnjuta några glas rött och titta på de utschasade människorna som går förbi. Även kul att träffa barn och barnbarn.

Rekommenderar som tidigare skribenter skrivit, se till att ha en rejäl sudd undanlagt. Jag har valt fysiskt guld.
Citera
2026-03-29, 18:35
Medlem
Om man har sparat undan tillräckligt när man fyller 55 kan man ju sluta jobba då och ta ut hela tjänstepensionen på 10 år och leva på den plus sina sparade medel tills man fyller 65.
Citera
2026-03-29, 21:19
Medlem
Axel61s avatar
Född 61 och gick i pension vid 63, började ta ut pension sex månader senare. Vi fick ärva ett hus skuldfritt så beslutet var ganska snabbt. Fyfan vad skönt med den frihetskänslan. Visst det är inga märkvärdiga pensioner men inga stora utgifter heller.
Citera
2026-03-29, 21:27
Medlem
CanisMinors avatar
Jag gick också under 50 med en lifestyle arbitrage 2018 (sålde allt jag ägde i Sverige och investerade i en bostad här). Växlade in överskottet på 1,2 miljoner SEK till ca 2,4 miljoner EGP. Har levt mer än gott på räntan (11–23 %) i 8 år med fri bostad (i en resort med privat strand) och har fortfarande kvar hela grundbeloppet på banken.

Pundet har dock tappat så mycket mot kronan att mitt kapital idag bara är värt ca 440 000 SEK om jag skulle växla tillbaka, vilket aldrig varit mitt mål.

Men skulle jag behöva växla tillbaka så kan jag köpa ytterligare än lägenhet för den summan och sälja till en europé för att få tillbaka en större del. Likaså med lägenheten jag idag har. Får minst det dubbla idag, kanske tre dubbla jämfört med när jag investerade.

Hur som...

I praktiken har jag alltså betalat ca: 7 900 kr i månaden i kapitalminskning för 8 års överklass-leverne här (tidig pension).

En förlust i kapitalvärde mätt i SEK, men en enorm vinst i livskvalitet jämfört med att bo i Sverige. Värt varenda svensk krona utan att behöva tänka på arbete.

Innan inflationstjatet kommer på tal.

Eftersom jag äger min bostad och haft 23 % ränta under en längre tid, så har ränteinkomsterna mer än väl täckt de ökade levnadskostnaderna. Bostaden har förstås varit det bästa inflationsskyddet.

Allt enligt plan!

Nu är det snart dags att börja plocka av min tjänstepension några år innan min vanliga pension, vilket tillsammans med mina ränte inkomster kommer sitta fint.
Senast redigerad av CanisMinor 2026-03-29 kl. 22:26.
Citera
2026-03-29, 23:23
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Jag gjorde det i december. Det var bara att fylla i ansökan på nätet ett par månader innan. Första pengarna kom 18/12. Skrattretande lite men mer än jag behöver, har inga dyra vanor. Intressant att notera är att jag får mer i aktieutdelningar än pension. Men om 4 år kommer jag att få bättre.
Jag gjorde en uträkning på nätet där jag fick fram att om jag hade fortsatt jobba till 80 hade jag fått 30 000 i månaden.
Är det garantipension du tänker du ska få om fyra år? Är du 67 då? Annars förstår jag inte vad du menar?
Citera
2026-03-29, 23:26
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
är väl tidigast vid 63 nu för tiden , är det svårt att få gå tidigt ?
känner en dam som ville gå vid 61 för runt 8 år sen men blev nekad
hon provade igen 1-2 år senare med blev nekad igen
men vid 65 fick hon pension ock dog ett par år efter
som jag fattar det ska man söka pension ca 6 mån innan man tänkte gå i pension
Jag gick till pension när jag var bara 69 år.
Kunde gott jobbat ett par år till.
Varför ska man gå hemma när man är 100% produktiv?
Det är kul att jobba.

Har full förståelse för de som kroppen tagit slut och de borde fått gå vid typ 60 med full pension.
Citera
2026-03-29, 23:28
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Är det garantipension du tänker du ska få om fyra år? Är du 67 då? Annars förstår jag inte vad du menar?
Garantipension är totalt kass. Leva på drygt 12 000 kr/månad före skatt. Katastrof.
Citera
2026-03-29, 23:49
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Garantipension är totalt kass. Leva på drygt 12 000 kr/månad före skatt. Katastrof.
Är väl ännu värre utan.
Citera
2026-03-30, 00:05
Medlem
Hade en diskussion vid en träff idag där jag frågade när de andra tänkt att pensionera sig. Svaren varierade, man kunde skönja att en del har ganska stressiga arbeten och det är roligt/inte roligt medan andra trivs bra med sina arbeten överlag och gärna vill fortsätta med det.

Således, ni gissar nog att de med stressiga arbeten, kanske tungt ansvar, upplever mer turbulens, ofta då jobbar med människor. De vill gärna pensionera sig tidigt, dvs 65-68 år.

De som däremot trivs nästan jämt på jobbet, som har en bra arbetsro och gör sådant som de tycker är roligt, de vill helst aldrig sluta jobba men kunde tänka sig att vara lediga mera. Men ja, sluta jobba så sent som möjligt. De kunde tänka sig sluta vid 70-85 års ålder.

Ingen sa något om att pensionera sig tidigare, dvs förtidspensionera sig men det beror nog på att ingen var egentligen sjuklig av sig. Jag tror att de som vill förtidspensionera sig har allmänt jobbiga liv, det blir tungt både i arbetslivet och i vardagen och de känner att när de kommer bli 60+ så orkar de inte längre.

I den här diskussionen fanns ingen tanke på hur ekonomin blir. Men jag har jämfört min egen ekonomi om jag pensionerar mig i olika åldrar och det skiljer tiotusentals kr i pension mellan alternativen. Jag inser att jag kommer inte kunna behålla min levnadsstandard om jag pensionerar mig tidigt, pensionsinkomsten jag får då räcker inte till det liv jag vill leva.

Så själv vill jag jobba så länge som möjligt, kanske pensionera mig vid 72 år, men kanske då även bara börja trappa ner lite och jobba färre timmar. Anledningen är att då har jag ekonomi att leva precis det liv jag vill göra. Jag kan inte vara turist på heltid, men vem orkar det liksom? Man behöver variera och göra lite av varje.

Jag inbillar mig också att jag kommer bli över 95 år gammal, detta är eftersom jag sett hur gamla mina släktingar blivit. Redan på 1800-talet så blev en majoritet av mina släktingar över 90 år gamla. Så gissningvis om jag sköter min hälsa så har jag gener för ett aktivt liv upp till 85-90 år, sedan får jag väl sitta på en gungstol och spana på tv-serier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in