2026-03-29, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Är det någon mer som känner så här? Jag börjar bli riktigt trött på att jobba. Det känns som att livet bara går ut på att jobba, sova och repetera, jag vill något annat. Jag vill hellre leva och faktiskt njuta av livet, även om det innebär att leva enklare.

Min plan är att säga upp mig inom en snar framtid. Jag är under 50 och känner att ska man göra något sånt här, så är det nu. Tanken är att lämna Norge och istället bo i något billigare land i Europa, där levnadskostnaderna är betydligt lägre.

Ekonomiskt är jag ändå ganska trygg. I värsta fall har jag rätt till dagpengar i upp till två år, och jag kommer självklart att följa reglerna kring det, hålla mig i landet när det krävs och anpassa mig efter systemet. Samtidigt är planen att leva så billigt som möjligt.

Jag siktar på att ha sparat ihop kontanter som täcker ungefär ett års levnadskostnader. Utöver det har jag aktier som ger utdelning, vilket i ett billigare land faktiskt kan täcka en stor del av mina utgifter (men absolut inte i Norge).

Jag har också en viss passiv inkomst via Google AdSense, och ett mål framåt är att bli godkänd för att tjäna pengar på YouTube. Jag räknar inte med att bli rik på det, men kan det ge runt 10 000 kr i månaden så är jag mer än nöjd som komplement.

För mig handlar det inte om lyx, utan om frihet.

Är jag helt ute och cyklar, eller finns det fler som tänker i samma banor? Ett jobb tar för mycket tid helt enkelt och ger så lite avkastning i slutändan tycker jag. Man låser upp sig enormt mycket vilket jag inte gillar, man blir som en person med fotboja helt enkelt..

Sluta runka, sluta gejma, sluta skrolla..
Det du saknar är nära betydelsefulla relationer.
Citera
2026-03-29, 22:06
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Börja då med youtube. Det heter väl ekorrhjulet för övrigt. Eller åk till usa gör videor där du dumpstrar. du får jättemycket följare. Finns andra sett. Åk till usa. Ta ett lån innan på 1 miljon. Köp alla nummer i power ball. Garanterad vinst
Bra förslag! Funderar på om jag köper alla trisslotter så kommer jag att få jackpot och sluta jobba.
Citera
2026-03-29, 22:10
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KavlaUpp
Samma här men jag har inte råd att sluta jobba även om jag lätt kan leva på existensminimum och ändå vara nöjd med livet. Jag har inga utgifter förutom hyra på 6k och internet och såna saker.
Lätt att säga när man har pengar. Snacka går ju. Men att verkligen leva på existensminimum livet ut lär inte vara speciellt mysigt..
Citera
2026-03-29, 22:19
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Bra förslag! Funderar på om jag köper alla trisslotter så kommer jag att få jackpot och sluta jobba.
Nej man kan vinna mer på power ball.
Citera
2026-03-29, 22:19
Avslutad
Citat:
Lätt att säga när man har pengar. Snacka går ju. Men att verkligen leva på existensminimum livet ut lär inte vara speciellt mysigt..

Var långtidssjukskriven för några år sedan och det var knappt så pengarna räckte till hyra och mat men jag fick det att fungera och jag var lyckligare och i mycket bättre form då än när jag har ett jobb att sköta.
Citera
2026-03-29, 22:20
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Nej man kan vinna mer på power ball.
Du sa det!!! Powerball är grejen.
Citera
2026-03-29, 22:20
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Jackpot på powerball kan va på 89 miljoner dollar. Ta det ggr 10.
Citera
2026-03-29, 22:21
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Du sa det!!! Powerball är grejen.
Och mega million men man kanske ej kan. Vinna som svensk. Man kanske måste bo i usa men det finns ett bolag där man kan spela men man skulle nog ej få pengar om man vann. Lottoland. 1,1 miljarder är jackpoten nu på powerball räkna ut vad alla nummer kostar att köpa
Senast redigerad av SodaFointain 2026-03-29 kl. 22:24.
Citera
2026-03-29, 22:25
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KavlaUpp
Var långtidssjukskriven för några år sedan och det var knappt så pengarna räckte till hyra och mat men jag fick det att fungera och jag var lyckligare och i mycket bättre form då än när jag har ett jobb att sköta.
Vad jobbar du med, vännen?
Citera
2026-03-29, 22:30
Medlem
Pinoputchins avatar
Sverige verkar vara löneslavarnas Mecka. Hur lever folk i andra länder, exempelvis i Brasilien eller i Kina? Om man inte vill jobba där, vad gör man istället?
Citera
2026-03-29, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Sant, problemet är att jobbet tar ens energi. Jag gillar att producera videos och sådant, det gör jag nu på Youtube, vilket kan generera intäkter i framtiden, jag ser det inte som ett jobb. Men vi är ganska hjärntvättade att vi ser jobb = inkomst. Finns ju många andra möjligheter idag. Jag har anpassat mig till att dra ner på allt onödigt, jag klarar att leva på 15000 kr idag med allt inräknat, jag har 36000 efter skatt så jag har endel sparat.

Det är klart som fan systemet hjärntvättar en. Ett land går ju under om folk får för sig att leva på bidrag är the shit. Eller om alla helt plötsligt vill bli YouTubers eller hittar nåt annan obeskattad inkomstkälla. Från när du växer upp och går i skolan är du hjärntvättad att sitta stilla, lyssna på chefen, lämna in ditt pappersarbete, räcka upp handen innan du talar, få betyg, sen använda betygen i ett system som makthavarna byggt upp. En perfekt modern slav. 80% av din lön blir beskattad och vinsten av ditt hårda arbete går till aktieägarna som äger företaget du jobbar på, medan din tid på jorden försvinner år för år. Du vågar inte leva på existensminimum, vad skulle dina andra vänner som också har sålt sig till ekorrhjulet säga? Du har inte ens dragit det kortaste strået här, du har fått ett litet torkat frö tilldelat till dig av vinnarna.

Säg upp dig. Flytta till typ Vietnam eller Thailand eller valfritt billigt land. Betala av en lägga med dina besparingar och bo galet billigt. Se till att det finns bra nät där du bor, i alla fall hyfsat stabilt 100/100 och 5G nät som backup ifall nätet skiter sig. Du verkar ju redan ha pillat igång nåt YouTube projekt, chilla med det några timmar varje dag, sen går du ut och känner FRIHETEN varje eftermiddag. Finns många som gör samma sak, du kommer träffa nya vänner som också vägrat att acceptera modern slaveri. Du kan ju hitta nåt typ företagshotell först innan du hittar nåt mer permanent, långtidshyra är rätt billigt och finns sannolikt chill människor där.

Du måste för fan dedikera, kör! Planera, ge dig själv max ett år till hemma. SPARA varenda jävla öre, maxa dina tillgångar en sista spurt och förbered dig mentalt för att leva på existensminimum. Det känns lite som att hoppa från badhusets högsta trampolin nu, du tänker hur i helvete ska det här gå?? Men det är bara att hoppa, dyka, komma upp igen, och efter det så kommer du ALDRIG vilja sluta hoppa från trampolinen igen, badkrukan blir ditt gamla jag.

Kör för faaaan!!
Citera
2026-03-29, 22:50
Medlem
Run3s avatar
Du måste hitta en kvinna och befrukta henne. Män är byggda för att pöka och föröka sig. Inte konstigt att du känner meningslöshet när du bara lever för dig själv.

Men jag tycker din plan låter reko! Vad är problemet? Förstår inte vad som finns att diskutera.

Själv är jag sugen på Malaysia. Har hört bra om levnadskostnaderna och standarden i Kuala Lumpur. Jag har förvisso familj, men känner också ibland att jag skulle vilja dra (med familjen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in