2026-04-04, 22:40
Medlem
Gipsvaggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Tack för roligt svar, ja du har lyckats att variera ditt yrkesliv på ett bra sätt. Jag hade gärna provat på lite fler yrken som är helt annorlunda, det är nog en av de saker jag tycker jag missat genom åren.

Även om mitt yrke / branch varit omväxlande och givande, så kommer man inte ifrån att helt andra yrken ger andra upplevelser. Jag passar på lyfta fram det, många vill uppleva saker via semesterupplevelser / fritidsintressen men det är också en grej att kunna uppleva saker genom att byta yrke.

Sådant borde samhället och arbetsgivare se mer positivt på, så det inte blir en nackdel när man vill ha ett jobb att man "råkat" jobba inom fel branch senaste 2 åren.
Jag brukar oftast bli less efter 3mån på nya jobb. Är jobbet bra i övrigt så kan jag stå ut ett eller två år. Men sen brukar jag vara så less att jag totalt ruttnar och antingen bli sparkad eller så säger jag upp mig.

Jag är inte gjord för att vara kvar på ett och samma ställe.

Och nej, jag har inga diagnoser. Men jag har en jävla integritet och jag har väldigt svårt för att ”passa in” i mallen. Jag tar ingen skit. Klarar heller inte av överförmynderi eller puckade chefer. Det blir oftast att man kläker ur sig några grodor, eller går i klinch med någon och sen är det tack och adjö - off to the next one.

Inte mig emot om jag ska vara ärlig.
Citera
2026-04-04, 23:31
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Är det någon mer som känner så här? Jag börjar bli riktigt trött på att jobba. Det känns som att livet bara går ut på att jobba, sova och repetera, jag vill något annat. Jag vill hellre leva och faktiskt njuta av livet, även om det innebär att leva enklare.

Min plan är att säga upp mig inom en snar framtid. Jag är under 50 och känner att ska man göra något sånt här, så är det nu. Tanken är att lämna Norge och istället bo i något billigare land i Europa, där levnadskostnaderna är betydligt lägre.

Ekonomiskt är jag ändå ganska trygg. I värsta fall har jag rätt till dagpengar i upp till två år, och jag kommer självklart att följa reglerna kring det, hålla mig i landet när det krävs och anpassa mig efter systemet. Samtidigt är planen att leva så billigt som möjligt.

Jag siktar på att ha sparat ihop kontanter som täcker ungefär ett års levnadskostnader. Utöver det har jag aktier som ger utdelning, vilket i ett billigare land faktiskt kan täcka en stor del av mina utgifter (men absolut inte i Norge).

Jag har också en viss passiv inkomst via Google AdSense, och ett mål framåt är att bli godkänd för att tjäna pengar på YouTube. Jag räknar inte med att bli rik på det, men kan det ge runt 10 000 kr i månaden så är jag mer än nöjd som komplement.

För mig handlar det inte om lyx, utan om frihet.

Är jag helt ute och cyklar, eller finns det fler som tänker i samma banor? Ett jobb tar för mycket tid helt enkelt och ger så lite avkastning i slutändan tycker jag. Man låser upp sig enormt mycket vilket jag inte gillar, man blir som en person med fotboja helt enkelt..

Om du hade lagt manken till i åldern 15-24 hade du kunnat skaffa dig en så pass solid utbildning att resten av livet varit ordnat.
Livet går inte i repris.
Citera
2026-04-05, 00:28
Medlem
Majsmannen2s avatar
Tricket är ju att bli lycklig utan pengar.

Mätt kan du ju bli på ganska enkla medel.

Sikta själv på att en gång klippa med den vanliga världen och söka lyckan på annat sätt.
Citera
2026-04-05, 00:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Mitt ända tips är att kapa de mesta av dina "ha begär" för att på så sätt med en vanlig svensk lön kunna spara så mycket att de enkelt kan gå i antingem tidig pension alternativt gp ner i arbetstid redan idag.

Börja med dom stora kostnader
Boende = byt till så litet boende som möjligt
Bil = försök bo så du helst slipper bil
Mat = laga allt hemma

Jag har tagit detta steget löngre och konsumerar knappt något skit längre har inga prenumerationer på netflix etc jag använder mina grejer till de går sönder även techprylar.

Denna livstil gör att jag idag kan ha utgifter på 8000kr per månad och pengarna som jag får över varje månad bara staplas i aktier och andra tillgångar som skapar frihet.
Men det är klart det är en uppoffring man gör klart det hade varit kul att ha en bil/större boende etc men det kommer med ett pris jag inte är villig att betala då jag värderar min frihet över allt materiellt.

Har du familj?

Jag låg på runt 10000kr per månad i spenderande när jag var ung och singel. Idag har jag två barn, vilket har lett till att vi har större boende och bil. Sen är det mat, kläder, och allt möjligt. Vi hamnar aldrig under 40000kr per månad i utgifter. Större delen är förvisso boende, men ändå. Familj kostar som fan.
Citera
2026-04-05, 03:53
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Om du hade lagt manken till i åldern 15-24 hade du kunnat skaffa dig en så pass solid utbildning att resten av livet varit ordnat.
Livet går inte i repris.

Jag är aldrig arbetslös om det inte är valt av mig själv. Men uppsidan rent lönemässigt är begränsat, idag jobbar jag 3 nätter i veckan och har årslön på 600k. Jag har inte ork, lust att jobba mer även om jag skulle få det dubbla. Fördelen är att ai aldrig kan ersätta mig vilket det kan i många andras yrken, speciellt de där lång skoltid tidigare varit ett krav.

Det jag borde gjort, eller borde starta direkt nu är att lära mig fler språk, det öppnar många dörrar. Inte lära sig meningslösa språk jag aldrig skulle använda, utan de mest användbara.
Citera
2026-04-05, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Investor? jag har ju en bra utdelningsktie nu som ger mig runt 10000 i månaden i snitt, det kan jag tacka idioten Trump för Asien är jag inte så sugen på, vet ej varför, jag gillar Europa, men Sydamerika är också intressant.

Vilken aktie är det om jag får fråga? Investor är nämligen börsens enda aktie som gått bättre än index över id och kan jämföras med de bästa amerikanska aktierna. Ja Trump förstör allt som går att förstöra helt klart. Ja, europa är dock ganska dyrt idag om man inte väljer typ Bratislava eller liknande. Sydamerika är också populärt, framförallt vissa områden i Brasilien men tryggheten är inte den bästa.
Citera
2026-04-05, 05:05
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinosaurier5
Vilken aktie är det om jag får fråga? Investor är nämligen börsens enda aktie som gått bättre än index över id och kan jämföras med de bästa amerikanska aktierna. Ja Trump förstör allt som går att förstöra helt klart. Ja, europa är dock ganska dyrt idag om man inte väljer typ Bratislava eller liknande. Sydamerika är också populärt, framförallt vissa områden i Brasilien men tryggheten är inte den bästa.

Norska Bluenord. Läs på om bolaget varför de har hög utdelning just nu, kommer inte vara för evigt, men Trump förändrar allt.
Citera
2026-04-05, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Har du familj?

Jag låg på runt 10000kr per månad i spenderande när jag var ung och singel. Idag har jag två barn, vilket har lett till att vi har större boende och bil. Sen är det mat, kläder, och allt möjligt. Vi hamnar aldrig under 40000kr per månad i utgifter. Större delen är förvisso boende, men ändå. Familj kostar som fan.

Yes singel samt inga barn. Bor i en obelånad brf etta vilket får ner kostnaden enormt också bör nämnas.

Aa kan tänka mig att det kostar men det är ju ofta värt det man vill ju att barnen ska ha det bra hade jag haft barn så hade jag inte låtit som.leva så spartanskt som jag gör haha

sen är man ju ofta medveten när man skaffar barn att man kanske offrar lite frihet men man får ut andra värden i livet istället som ej kan ersättas med pengar
Citera
2026-04-05, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Har du familj?

Ja, så är det, vi ligger på ungefär samma med 3 barn. Är en jävla skillnad på hur man kan späka sig själv när man är singel eller har andra att ta ansvar för.

Grejen är att skaffa jobb man trivs med så slipper man känna ångest inför måndagen
Citera
2026-04-05, 14:52
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsvaggan
Det är andra tider nu. Jag tog mitt CE 2015.

Ha ha, truckkort säger du? Det kostar typ 2000kr att ta. Jag vet inte hur många olika truckkort jag fått genom åren. Mitt första tog jag nångång -97 tror jag. När jag jobbade på SAABs centrallager utanför Nyköping. Det bekostade firman. Det tog ungefär 30min.

Sen har jag fått nya truckkort i omgångar, både av olika företag jag jobbat för + arbetsförmedlingen. Det senaste var -24 via Montico där jag gick svets och CNC utbildning. A+B kort.

Vart i landet bor du?

Alltså neej, nu får jag fet ångest för att jag skrev "DE förvägrades jag" och inte DET. Det skedde av bara farten då tangentbordet inte verkade vara med mig.

Jag sökte det runt 2012, i och med att jag sökte lagerjobb. Samtliga företag krävde någon form av truckkort för att ens överhuvudtaget vara en tänkbar kandidat, men AF ville inte lyssna, även om det efter mycket sökande på AFs sida fanns som en valbar utbildning eller vad man ska kalla det. Det verkade dock inte gälla i Stockholm. De skyllde på att de inte hade rätt "resurser" för det, eller något liknande.

Var bor du själv?
Citera
2026-04-06, 15:32
Medlem
Gipsvaggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Alltså neej, nu får jag fet ångest för att jag skrev "DE förvägrades jag" och inte DET. Det skedde av bara farten då tangentbordet inte verkade vara med mig.

Jag sökte det runt 2012, i och med att jag sökte lagerjobb. Samtliga företag krävde någon form av truckkort för att ens överhuvudtaget vara en tänkbar kandidat, men AF ville inte lyssna, även om det efter mycket sökande på AFs sida fanns som en valbar utbildning eller vad man ska kalla det. Det verkade dock inte gälla i Stockholm. De skyllde på att de inte hade rätt "resurser" för det, eller något liknande.

Var bor du själv?
Vi bor i samma region du och jag. Men kanske att de är hårdare om man bor typ i storstockholm? Jag bara spekulerar nu. Jag bor i medelstor stad.

Jag kan tycka att det ynkligt av dom att inte ens finansiera ett sketet truckkort. De har bokstavligen öst pengar över mig genom åren.

-CE + ADR + YKB + YKB fortbildning
-svetskurs
-cnc utbildning
-ev något mer jag glömt

Hade visserligen nån ”specialhandläggare” ett tag. Tror det var hon som beviljade CE utbildningen.

Nu känner jag att om jag inte hittar nått intressant jobb på ett halvår eller så, så ska jag försöka lobba för en elektrikerutbildning. Eller grävmaskinistutbildning.

Har dock en rätt tjurskallig handläggare för tillfället. Han är inte särskilt pigg på att bevilja mer utbildningar har jag märkt. Men de brukar ge med sig med tiden. Det är inte billigt att ha folk gå arbetslösa heller så..
Citera
2026-04-11, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Yep, han tillhör dem som anser att arbeta för lön är slaveri, man ska bara få pengar och göra vad man vill. Och man ska få göra exakt vad man vill dessutom, inga lagar och regler här inte .

Men likväl vill de här människorna att det finns mat i affären, elektricitet, internet, mm. Förstår inte riktigt hur de har tänkt att det ska fungera?

Att flytta ut i vildmarken och leva enligt den principen de förespråkar är ju möjligt, men det gör de inte, utan parasitera på övriga är deras egentliga strävan.

Idioter.
Snear du ur för att jag inte kör med Landsail däck nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in