2026-03-29, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Bra fråga, man är rätt hjärntvättad skulle jag tro att man måste jobba etc etc. Vill inte leva på bidrag, det är ju lika bra att jobba då. Varför inte göra en tråd om att man inte vill leva i ekorrhjulet som idag anses vara standard, men nu med teknologisk utveckling så kommer många hamna utanför detta. Bättre då att se till att klara sig själv, även om man har ett tryggt jobb idag.

Har man bara ett tydligt mål eller anledning till varför man vill håva in pengar är det rätt lätt att jobba, eller var.
När jag var ung hade jag typ fem ströjobb samtidigt som jag studerade.
Var som en maskin.
Men jag hade också ett tydligt mål till vad jag skulle använda pengarna till.
Tyvärr gjorde det att jag gick miste om att göra sånt som andra i min ålder gjorde på den tiden.
Men jag ångrar inte att jag säkrade mig för mig själv.
Jag behövde en plats att få vara trygg på så jag hade ändå inte kunnat njuta av att lägga pengarna på sånt som mina vänner gjorde.

Om du ändå känner att allt runtomkring känns tryggt, att du mår bra av ditt skapande och inte kommer att behöva sno pengar från skattebetalarna så är det bara göra!
Citera
2026-03-29, 18:41
Medlem
Citat:
Exakt så ska man tänka. Jag tänker iallafall vänta ut tills jag når 3000 timmar godkända på youtube, då får jag en "förhint" om jag blir godkänd eller inte vid de viktiga 4000 timmar. Om detta sker tänker jag resa runt i Europa och filma Många olika intäktströmar blir ju endel i slutändan, 7000 aktieutdelning i månaden, 3000 hemside ads, 5 till 10 k youtube etc... många bäckar små...

Jag kan inget om youtube men du verkar ha en tydlig plan så go for it!
Lycka till
Citera
Avslutad
Citat:
Jag har ingen aning vad den blir, men jag klarar mig på minipension i teorin skulle jag tro, nu lär jag få mer än det.. Jag vill inte gå i pension i den bemärkelsen, det är ju sista busstoppet innan döden, bättre göra något meningsfullt. Jag kommer givetvis ta ut pensionspengarna från dag 1, men de ska mer ses som extra utöver det jag själv byggt upp..
För mig man torskar på garantipension om man flyttar ifrån Sverige. Men kan ha fel, kanske värt att kolla upp.
Citera
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Du gör helt rätt i att sluta jobba som anställd om du nu känner att du kan producera pengar och leva självständigt.
Jag gjorde det, lade ner en lysande firma avyttrade allt och började om, ny bostad som passar vårat liv i det skede vi nu är i. Varför bara kämpa vidare när man känner att det är fel.
Kan du så gör det. Är du bara kreativ och sparsam, aktiv så kommer du ha så mycket tid att kunna tjäna pengar ifall du vill eller behöver det. Annars bara chilla och gör det du känner för. Underbart liv vill jag lova.

Det kräver endel mod att göra som du, lägga ner ett företag som går bra.
Citera
2026-03-29, 18:47
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
För mig man torskar på garantipension om man flyttar ifrån Sverige. Men kan ha fel, kanske värt att kolla upp.

Ja den ryker men den pension du tjänat in själv (inkomstpension, premiepension) får du alltid behålla oavsett land. Nu kan man ju göra detta i steg, man kan ju testa i 3 månader först och se vart det bär, sedan åka tillbaka, sedan testa 6 månader etc. för du får ju vistas utomlands endel utan att förlora något på det.
Citera
2026-03-29, 18:55
Medlem
Citat:
Det kräver endel mod att göra som du, lägga ner ett företag som går bra.

Det var nog att jag redan tjänat tillräckligt och ytterligare pengar kändes onödigt faktiskt. Jag vill nu inte heller nyttja eventuella bidrag eller a kassa fastän man kanske skulle ha rätt till det.
Man är väl rätt så besviken på detta samhälle vilket gjorde att man bara ville sköta sig själv och vara ifred.
Tyvärr är ju bankerna i dag inte ens bästa vän längre så man blir begränsad av vad man kan/vill/vågar göra.
Men i det stora hela är det mycket skönare liv när man inte behöver jobba.
Citera
2026-03-29, 19:14
Medlem
Bo i tält i skogen och leva på fiske och passiv inkomst lockar mig men det lär bli ensamt men inreder man tältet med massa skimrande stenar som fåglarna gör lär det locka en hona.
Citera
2026-03-29, 19:17
Avstängd
Citat:
Är det någon mer som känner så här? Jag börjar bli riktigt trött på att jobba. Det känns som att livet bara går ut på att jobba, sova och repetera, jag vill något annat. Jag vill hellre leva och faktiskt njuta av livet, även om det innebär att leva enklare.

Min plan är att säga upp mig inom en snar framtid. Jag är under 50 och känner att ska man göra något sånt här, så är det nu. Tanken är att lämna Norge och istället bo i något billigare land i Europa, där levnadskostnaderna är betydligt lägre.

Ekonomiskt är jag ändå ganska trygg. I värsta fall har jag rätt till dagpengar i upp till två år, och jag kommer självklart att följa reglerna kring det, hålla mig i landet när det krävs och anpassa mig efter systemet. Samtidigt är planen att leva så billigt som möjligt.

Jag siktar på att ha sparat ihop kontanter som täcker ungefär ett års levnadskostnader. Utöver det har jag aktier som ger utdelning, vilket i ett billigare land faktiskt kan täcka en stor del av mina utgifter (men absolut inte i Norge).

Jag har också en viss passiv inkomst via Google AdSense, och ett mål framåt är att bli godkänd för att tjäna pengar på YouTube. Jag räknar inte med att bli rik på det, men kan det ge runt 10 000 kr i månaden så är jag mer än nöjd som komplement.

För mig handlar det inte om lyx, utan om frihet.

Är jag helt ute och cyklar, eller finns det fler som tänker i samma banor? Ett jobb tar för mycket tid helt enkelt och ger så lite avkastning i slutändan tycker jag. Man låser upp sig enormt mycket vilket jag inte gillar, man blir som en person med fotboja helt enkelt..
Har tänkt på samma banor faktiskt börjar bli trött på skiten både när man jobbar och försöker hitta jobb, är ett jävla helvete cirkus när man försöker men möts av mediokra aktörer

Kan jag leva på minimum så tar jag hellre det än att jobba heltid det är ingen som uppskattar hårt arbete ändå och man anställer idioter sen kliar sig på huvudet varför det går åt helvete för dom hela den svenska arbetsmarknaden är cancer
Citera
2026-03-29, 19:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Kör på! Hade rekommenderat Riga. Där kan du klara dig på 10k i månaden. 3-400 euro för en lägenhet.
Kolla in ss.com

Men absolut, frihet är det viktigaste i livet. Jag tänkte som du förr i tiden, nu jobbar jag 80% och har mer frihet. Jag tror att om man bara sänker sina utgifter och har ett arbete som ger en mening i livet, jobbar deltid och har tid till annat, så kan man leva ett mycket bra liv.
Det är det som är problemet för mig om jag ska jobba måste jag öka mina utgifter pga av hur efterblivet svenska samhället är uppbyggt

Ingenting är bekvämt i det här skit landet allt måste vara svårt att genomföra det är så efterblivet och så klagar man på hur vi blir omsprungna av andra länder som kina
Citera
2026-03-29, 19:25
Medlem
DetEBaraJagSomEOnds avatar
Man kanske tröttnar på det mesta. Jag som pluggar drömmer om att jobba
Citera
2026-03-29, 19:25
Avstängd
när man är 60 eller strax innan skall man ha sparat ihop minst 3-4 miljoner att leva på , i annat fall har man prioriterat fel i livet om man jobbat i nästan 35-40 år ,
Citera
2026-03-29, 19:29
Medlem
DetEBaraJagSomEOnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
när man är 60 eller strax innan skall man ha sparat ihop minst 3-4 miljoner att leva på , i annat fall har man prioriterat fel i livet om man jobbat i nästan 35-40 år ,
Man kanske fick ligga? Kan ju vara vettigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in