Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Det är ju videoinspelning. Inte radio.
Varken radio eller videoinspelning. Personen påstås ju ha avlyssnat vad som sagts efter det att kameror stängts va och publik gått hem. Och att det är de myggor som t ex David har på sig, som varit de tekniska enheter som man snappat upp ljud ifrån. Vilket är märkligt det också då jag tänker att dessa stänger man väl av direkt när arbetsdagen är slut.
Så här står det sedan i brottsbalken:
9 a § Den som i annat fall än som sägs i 8 § olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1975:239).
Jag vet inte vad som räknas som "tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud" men att personen avlyssnat "tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde" är väl solklart. Liksom att han där på parkeringsplatsen inte själv deltar i de diskussioner han påstås ha avlyssnat.
Men om det då inte är olagligt (jag är långt från en jurist) så är det ju också lite märkligt att man väljer att konfrontera mannen och att han direkt lovar att sluta. Jämför med alla de gånger som folk som filmar på allmän plats blir konfronterade. De säger ju typ bara "fuck off" och fortsätter att filma. Varför blev denna man så spak?
Som sagt, hela storyn är skum.