Citat:
Ursprungligen postat av
Mullret
Flera döda pga sjukdomar. TUI stäms på miljonbelopp. Hur går snacket där?
https://www.bbc.com/news/articles/c70d8dn1nrpo
Maten verkar vara orsaken..
Det är inte en Kap Verde-grej egentligen, det är en hygienfråga på hotellen.
En annan intressant grej är att det nästan bara är britter som lyckas bli magsjuka. Det har pratats om att de har någon försäkring eller liknande som kan ge dem ersättning om de blir sjuka men jag vet inte sanningshalten i det.
Jag var på ett AI-hotell på Sal i November och blev nästan förvånad över att jag inte blev magsjuk. Mat står framme på bufféerna, gästerna pillar och joxar runt som på alla bufféer och den ljumna maten i varm miljö är en bra grogrund för bakterier.
Jag var där i totalt 4 år och blev ordentligt magsjuk EN gång. Lite diarré har jag haft emellanåt men inte mer än i Sverige. Jag har inte sett någon motsvarighet till den svenska vinterkräksjukan.
När jag blev sjuk så var det under regnsäsongen då flugorna kommer. De är bra smittspridare, de föds i hundskit och landar i din öl. Jag lyckades svälja en fluga. Jag var akut kräksjuk i ett dygn och sedan diarré i tre veckor. En kompis var på sjukan av andra orsaker och de tog prover på honom med två olika sorters salmonella som resultat. När jag hörde det tog jag en penicillinkur och var frisk ett par dagar senare.
Svälj aldrig flugor!
Jag kan inte säga att jag någonsin blivit matförgiftad eller sjuk av ett restaurangbesök och jag har ganska känslig mage. Man skall inte vara rädd för att lämna hotellen och hitta ett sunkhak med många locals, det är betydligt mindre risk för magsjuka där än på det flottaste hotellet.