2026-03-02, 19:16
  #1585
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Jag tycker du ska stanna i trista Svedala och ägna dig åt din hobby på ledig tid, det att rusta upp båtar och planera för framtida seglatser. När du har en bra båt och en fin äventyrsplan tar du tjänstledigt ett tag och ger dig iväg.

Välj dina drömmar med omsorg.

Jag gillar INTE att rusta upp båtar. Det är bara ett nödvändigt ont om man har en båt.

Mina barn uppmuntrar mig att göra det jag vill precis så som jag uppmuntrar dom att leva sina liv som de vill.

Vanligt svenneliv med jobb, vinter och krav är inget jag strävar efter. Jag kan leva så men gör hellre annat.
Citera
2026-03-02, 21:31
  #1586
Medlem
Stoolers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Jag gillar INTE att rusta upp båtar. Det är bara ett nödvändigt ont om man har en båt.

Mina barn uppmuntrar mig att göra det jag vill precis så som jag uppmuntrar dom att leva sina liv som de vill.

Vanligt svenneliv med jobb, vinter och krav är inget jag strävar efter. Jag kan leva så men gör hellre annat.

Vi är ganska lika där du och jag. Vi "GÖR" saker med ett syfte (spara pengar, investera med framtid i tanken, hålla kylan och mörkret borta osv. Vi är båda lite av "upplevelsefreak", orädda och optimister samt inte helt noggranna med alla livskalkyler. Men jag hävdar ändå att man lär sig hela tiden från upplevelser och så länge man håller sig borta från saker och folk som kan kosta ens liv. Hela livet ska gärna vara ett äventyr och varför inte? Vi har ändå bara ett liv bevisligen. Mina "kids" supportar även mina livsval, de har hälsat på var jag än bott i världen. På köpet har de fått samma inställning till resande och upplevelser som jag....
Citera
2026-03-04, 13:42
  #1587
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stooler
Vi är ganska lika där du och jag. Vi "GÖR" saker med ett syfte (spara pengar, investera med framtid i tanken, hålla kylan och mörkret borta osv. Vi är båda lite av "upplevelsefreak", orädda och optimister samt inte helt noggranna med alla livskalkyler. Men jag hävdar ändå att man lär sig hela tiden från upplevelser och så länge man håller sig borta från saker och folk som kan kosta ens liv. Hela livet ska gärna vara ett äventyr och varför inte? Vi har ändå bara ett liv bevisligen. Mina "kids" supportar även mina livsval, de har hälsat på var jag än bott i världen. På köpet har de fått samma inställning till resande och upplevelser som jag....
Ja, äventyr så länge de inte är livshotande - Bra filosofi! Jag har sällan varit i livshotande situationer men med åldern som kommer så är det ju snart livshotande att nysa tidigt på morgonen innan man värmt upp kroppen.

Att leva ihop med en missbrukare kan ge en hel del sådana upplevelser

Skillnaden mellan sådana som vi och "vanligt folk" eller vad man skall kalla dem, är att vi följer lagar och regler man inte normer. Svensken är ganska trygghetssökande, så även jag, men ser ett värde i att utsätta mig för lite oro och nyheter emellanåt.
Citera
2026-03-21, 13:42
  #1588
Medlem
Nu är jag tillbaka på Kap Verde.
Jag är på Sal och träffar en del kompisar från förr.

Vilken skillnad det är på att vara i sverige. Folk är så mycket enklare. Nu när jag jobbat, levt svenssonliv och varit en typisk svensk är det så skönt att vara tillbaka. Jag är bara här 2 veckor men det tog 5 timmar att halka in i den stillsamma lunken här.
Citera
2026-03-25, 23:15
  #1589
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Nu är jag tillbaka på Kap Verde.
Jag är på Sal och träffar en del kompisar från förr.

Vilken skillnad det är på att vara i sverige. Folk är så mycket enklare. Nu när jag jobbat, levt svenssonliv och varit en typisk svensk är det så skönt att vara tillbaka. Jag är bara här 2 veckor men det tog 5 timmar att halka in i den stillsamma lunken här.
Najs.

Vara mer i nuet.

Jag brottas dock med göra och tänka där det jag vill göra ska gå vinnande oftare än tankarna.

Välkommen!
Citera
2026-03-26, 12:46
  #1590
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Najs.

Vara mer i nuet.

Jag brottas dock med göra och tänka där det jag vill göra ska gå vinnande oftare än tankarna.

Välkommen!

Ibland kan det underlätta om man låtsas vara någon annan och ge denne annan råd. Ställa sig utanför sig själv ett tag.

Här I CV var det slagsmål första kvällen jag såg Carin, ganska kontraproduktivt.
Citera
2026-03-26, 23:17
  #1591
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Ibland kan det underlätta om man låtsas vara någon annan och ge denne annan råd. Ställa sig utanför sig själv ett tag.

Här I CV var det slagsmål första kvällen jag såg Carin, ganska kontraproduktivt.
Ajdå

Flip a coin.

Nu med det som händer. Prata med dina bästa kompisar och fråga om råd. Mina svåraste kval är att be om hjälp.

Acceptera att din kärlek var äkta. Det handlar om det egentligen men vi kan inte styra något och vi kan inte rå för att vi blir känslosamma när vi går och påminns om det som var och det som kunde blivit.
Citera
2026-03-27, 01:34
  #1592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Ajdå

Flip a coin.

Nu med det som händer. Prata med dina bästa kompisar och fråga om råd. Mina svåraste kval är att be om hjälp.

Acceptera att din kärlek var äkta. Det handlar om det egentligen men vi kan inte styra något och vi kan inte rå för att vi blir känslosamma när vi går och påminns om det som var och det som kunde blivit.
Kärleken är fortfarande äkta.
Känslor skapr ju mer... känslor, både ljust och mörkt.
Just nu är vi på samma våglängd så vi kan resonera men jag vet att det kommer att vända.

Jag får tänka om lite och försöka hantera det som det är. Hon har en sjukdom och jag får ta det för vad det är.
I sverige dömer vi direkt, här är det lite annorlunda och skall jag vara gift med någon härifrån så får jag ta seden dit jag kommer.

När hon kan komma till sverige blir det lättare för henne, där kan man ju inte gå och köpa crack i varje gathörn så de perioder hon blir sugen är det svårare att falla för frestelsen.

Workarounds...
Citera
2026-03-27, 01:40
  #1593
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Kärleken är fortfarande äkta.
Känslor skapr ju mer... känslor, både ljust och mörkt.
Just nu är vi på samma våglängd så vi kan resonera men jag vet att det kommer att vända.

Jag får tänka om lite och försöka hantera det som det är. Hon har en sjukdom och jag får ta det för vad det är.
I sverige dömer vi direkt, här är det lite annorlunda och skall jag vara gift med någon härifrån så får jag ta seden dit jag kommer.

När hon kan komma till sverige blir det lättare för henne, där kan man ju inte gå och köpa crack i varje gathörn så de perioder hon blir sugen är det svårare att falla för frestelsen.

Workarounds...
Är inte crack typ den värsta drogen man kan vara beroende av? Minns ju hur det gick för han som spelade farsan i Alf.

Tänker du att hon ska vara drogfri vid en viss tidpunkt? Om inte, ger du upp henne då - och Cap Verde samtidigt?
Citera
2026-03-28, 20:36
  #1594
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Är inte crack typ den värsta drogen man kan vara beroende av? Minns ju hur det gick för han som spelade farsan i Alf.

Tänker du att hon ska vara drogfri vid en viss tidpunkt? Om inte, ger du upp henne då - och Cap Verde samtidigt?
Starkt beroende men kort tid och någorlunda vettigt nedsläckning, inte som heroin.

Jag har ju sett det förut.

Så jag ställer mig åt sidan ett tag.
Citera
2026-04-08, 02:12
  #1595
Medlem
Mullrets avatar
Flera döda pga sjukdomar. TUI stäms på miljonbelopp. Hur går snacket där?

https://www.bbc.com/news/articles/c70d8dn1nrpo

Maten verkar vara orsaken..
Citera
2026-04-08, 10:30
  #1596
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Flera döda pga sjukdomar. TUI stäms på miljonbelopp. Hur går snacket där?

https://www.bbc.com/news/articles/c70d8dn1nrpo

Maten verkar vara orsaken..

Det är inte en Kap Verde-grej egentligen, det är en hygienfråga på hotellen.
En annan intressant grej är att det nästan bara är britter som lyckas bli magsjuka. Det har pratats om att de har någon försäkring eller liknande som kan ge dem ersättning om de blir sjuka men jag vet inte sanningshalten i det.

Jag var på ett AI-hotell på Sal i November och blev nästan förvånad över att jag inte blev magsjuk. Mat står framme på bufféerna, gästerna pillar och joxar runt som på alla bufféer och den ljumna maten i varm miljö är en bra grogrund för bakterier.
Jag var där i totalt 4 år och blev ordentligt magsjuk EN gång. Lite diarré har jag haft emellanåt men inte mer än i Sverige. Jag har inte sett någon motsvarighet till den svenska vinterkräksjukan.

När jag blev sjuk så var det under regnsäsongen då flugorna kommer. De är bra smittspridare, de föds i hundskit och landar i din öl. Jag lyckades svälja en fluga. Jag var akut kräksjuk i ett dygn och sedan diarré i tre veckor. En kompis var på sjukan av andra orsaker och de tog prover på honom med två olika sorters salmonella som resultat. När jag hörde det tog jag en penicillinkur och var frisk ett par dagar senare.

Svälj aldrig flugor!

Jag kan inte säga att jag någonsin blivit matförgiftad eller sjuk av ett restaurangbesök och jag har ganska känslig mage. Man skall inte vara rädd för att lämna hotellen och hitta ett sunkhak med många locals, det är betydligt mindre risk för magsjuka där än på det flottaste hotellet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in