2026-03-27, 15:53
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Eller vilka lögner syftar du på som "vi" skulle använda oss av?

Ja inte står det att Ronja ljuger i alla fall. Ronja är definitivt inte en av ”er”.

Jag konstanterade att ni i vanlig ordning förvränger tillgängligt material för att underbygga era konspirationsteorier.

Som sagt är det tur att det finns läskunnigt folk som klarar av att läsa och tolka hennes studie för vad den är.
Citera
2026-03-27, 20:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Ja inte står det att Ronja ljuger i alla fall. Ronja är definitivt inte en av ”er”.

Jag konstanterade att ni i vanlig ordning förvränger tillgängligt material för att underbygga era konspirationsteorier.

Som sagt är det tur att det finns läskunnigt folk som klarar av att läsa och tolka hennes studie för vad den är.

Så vad säger Ronja då? Att LVU är bra för barn? Det går ju faktiskt att läsa innantill vad det står.

Citat:
Rapportens slutsatser och resultat
Fler barn hade överlevt barndomen ifall färre barn hade tvångsomhändertagits
Beslutet att tvångsomhänderta barn orsakar en kraftigt ökad risk för suicid redan inom nio månader från domstolens beslut. De flesta av dödsfallen sker under tiden som barnet fortfarande är omhändertaget.

De negativa effekterna av tvångsomhändertagande gäller alla typer av placeringar
Även barn placerade i familjehem upplever stora, skadliga effekter – inte bara de i HVB- och SiS-hem.

Miljön på placeringsboendet påverkar utfallet
Ogynnsamma förhållanden och skadlig exponering för andra barn i samma miljö bidrar till de negativa resultaten.

Psykisk ohälsa och kriminalitet ökar
Färre barn hade blivit inlagda på sjukhus för psykisk ohälsa eller begått vålds- och sexualbrott om färre barn hade tvångsomhändertagits. Ungdomar med en historia av missbruk eller självskadebeteende som exponeras för andra placerade barn med liknande bakgrund påverkar varandra negativt.

Men visst... fortsätt lev i ditt parallella universum du. Eller ska vi säga sandlåda.
Senast redigerad av kurt-sune 2026-03-27 kl. 21:08.
Citera
2026-03-27, 23:39
Medlem
Citat:

Du slänger ur dig alla möjliga falska påståenden här - exakt såsom socialtjänsten anklagas för att göra i sina utredningar.

Tala om då exakt vad det är som förvrängs i tillgängligt material. Den jag tänker på är Adina, hon har förvrängt Helénsdotters uppsats i bra många inlägg, vilket jag har bemött. Du måste specificera vad som förvrängs.
Citera
2026-03-27, 23:53
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Så vad säger Ronja då? Att LVU är bra för barn? Det går ju faktiskt att läsa innantill vad det står.

Men visst... fortsätt lev i ditt parallella universum du. Eller ska vi säga sandlåda.

Det finns ingen räddning för dig Kurre-kortslut. Jag är mållös.

Citat:
Du slänger ur dig alla möjliga falska påståenden här - exakt såsom socialtjänsten anklagas för att göra i sina utredningar.

Tala om då exakt vad det är som förvrängs i tillgängligt material. Den jag tänker på är Adina, hon har förvrängt Helénsdotters uppsats i bra många inlägg, vilket jag har bemött. Du måste specificera vad som förvrängs.

Nej jag var ganska tydlig med att jag gett upp diskussionen om Ronja då det aldrig kommer sjunka in. Vajervevaren spenderade ett par forumsidor med förklaringar, det finns inget mer att tillägga.
Studien används konsekvent fel av bla dig, family united, kurt mfl.
Citera
2026-03-28, 00:03
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Nu har jag tröttnat på tjafset om den här studien. Eftersom jag ändå inte kan sova pga influensa och hosta kan jag lika gärna grotta ner mig i studien:
Fler barn hade överlevt barndomen ifall färre barn hade tvångsomhändertagits.
https://www.sns.se/publikationer/sns-analys-106-overleva-barndomen-effekter-av-att-tvangsomhanderta-barn

Det är ju en väldigt tydlig problembeskrivning. Stämmer inte det?
Citera
2026-03-28, 00:12
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nu har jag tröttnat på tjafset om den här studien. Eftersom jag ändå inte kan sova pga influensa och hosta kan jag lika gärna grotta ner mig i studien:
Fler barn hade överlevt barndomen ifall färre barn hade tvångsomhändertagits.
https://www.sns.se/publikationer/sns-analys-106-overleva-barndomen-effekter-av-att-tvangsomhanderta-barn

Det är ju en väldigt tydlig problembeskrivning. Stämmer inte det?

O så var karusellen igång igen. Jag tröttnade för länge sen. Vet inte hur svårt det ska vara att läsa något och förstå innehållet, att siffran 400% inte är applicerbar på LVU över lag. Det hade inneburit fler dödsfall inom socialtjänsten än vad det dör barn per år sammanlagt i Sverige.

Läs hela skiten innan även du ger dig in i diskussionen och citerar saker ur kontext. Marginalfall är just det, marginalfall. Tveksamheter. Fel. Bråkdel.
Citera
2026-03-28, 00:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
O så var karusellen igång igen. Jag tröttnade för länge sen. Vet inte hur svårt det ska vara att läsa något och förstå innehållet, att siffran 400% inte är applicerbar på LVU över lag. Det hade inneburit fler dödsfall inom socialtjänsten än vad det dör barn per år sammanlagt i Sverige.

Läs hela skiten innan även du ger dig in i diskussionen och citerar saker ur kontext. Marginalfall är just det, marginalfall. Tveksamheter. Fel. Bråkdel.
Jag ska läsa den, jag ville bara se vad jag ska fokusera på först.
Citera
2026-03-28, 02:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Har nu skummat rapporten som är skrämmande. Dels framkommer rättsosäkerheten och godtycket i domstolarna. Dels framkommer bristande uppföljning och insyn. Dels framkommer allvarliga brister i vårdmiljön.

Risker som framkommer är ökad dödlighet (3 - 5 gånger), psykisk ohälsa, skadlig miljö, våld och övergrepp, negativ påverkan, bristfällig vård.

Rapporten visar ett havererat system. Jag förstår inte varför det har ältats så mycket i tråden.

https://cms-production.sns.se/app/uploads/2024/11/sns-analys-106-overleva-barndomen.pdf
Citera
2026-03-28, 02:37
Medlem
Citat:
Det finns ingen räddning för dig Kurre-kortslut. Jag är mållös.

Nej jag var ganska tydlig med att jag gett upp diskussionen om Ronja då det aldrig kommer sjunka in. Vajervevaren spenderade ett par forumsidor med förklaringar, det finns inget mer att tillägga.
Studien används konsekvent fel av bla dig, family united, kurt mfl.
Nej, Vajervevaren har kommit med ogrundade påståenden. Du skulle förklara exakt vad som har varit förvrängningar. Det kan du inte. Jag har använt studien helt korrekt. Däremot har Adina totalt feltolkat den och intet förstått utav den. Det är exakt så socialtjänsten arbetar. De kommer med påståenden som grundar sig på ingenting.
Exempel: Barnet var hemmasittare i några månader och förälder och socialsekreterare diskuterar detta. Förälder berättar att "trots hemmasittandet har barnet utvecklat goda matvanor och har gått upp i vikt, så någonting gott har kommut ur detta"
Soc skriver: Förälder utelämnar i samtalet att det är problematiskt att barnet inte gått i skolan, därför är föräldern en olämplig förälder.
Citera
2026-03-28, 08:48
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Nej, Vajervevaren har kommit med ogrundade påståenden.

Som du givetvis inte kan ge exempel på som vanligt. Vi kunde iaf enas om att family united består till 50% av dömda våldsbrottslingar. Att man bara blundar för det och tycker att det är en organisation som kommer sätta stopp för hela socialtjänsten, det är nog det mest efterblivna du sagt i tråden hittills, på gränsen till komiskt.
Citera
2026-03-28, 09:03
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Har nu skummat rapporten som är skrämmande. Dels framkommer rättsosäkerheten och godtycket i domstolarna. Dels framkommer bristande uppföljning och insyn. Dels framkommer allvarliga brister i vårdmiljön.

Risker som framkommer är ökad dödlighet (3 - 5 gånger), psykisk ohälsa, skadlig miljö, våld och övergrepp, negativ påverkan, bristfällig vård.

Rapporten visar ett havererat system. Jag förstår inte varför det har ältats så mycket i tråden.

https://cms-production.sns.se/app/uploads/2024/11/sns-analys-106-overleva-barndomen.pdf

Ja jag vet inte heller varför det ältas så mycket om rapporten. Den är där, bara till att läsa rätt upp och ner.

Det rör sig om ungefär 13 marginalfall om året som eventuellt hade varit vid liv om man hade erbjudit annan hjälp än lvu. Tragiskt vad fel beslut kan ha för konsekvenser.

Summa summarum. Barn som får LVU löper inte 400% större chans att dö, inte 5 gånger större heller. Det är enbart marginalbarnen som har en stor ökad risk att dö.

Detta är en av de stora desinformationspunkterna family united kör med och skrämmer upp folk i onödan.
Citera
2026-03-28, 09:44
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Ekobrottsmyndigheten: ”Vi har placerat barn i händerna på kriminella”
Kriminella nätverk tjänar skattepengar på familjehemsplacerade barn. Det larmar Sara Persson på Ekobrottsmyndigheten om – och efterlyser striktare kontroller från kommunerna.
--
– Det fanns mycket pengar. Det var säljarnas marknad och man kunde ta mycket betalt för de här placeringarna. Kontrollerna var bristfälliga och man placerade barn över hela landet, det var svårt att följa upp insatserna, säger hon.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ekobrottsmyndigheten-vi-har-placerat-barn-i-handerna-pa-kriminella

Familjehemsplacerade löper större risk att utsättas för brott

Sexuellt våld är en brottskategori som sticker ut. Risken att utsättas för sexuellt våld är tre till fyra gånger högre för flickor och pojkar i familjehem jämfört med andra jämnåriga. Misshandel är också en brottskategori som sticker ut, sett till familjehemsplacerade flickor, där risken att dessa flickor misshandlas är drygt tre gånger större

https://www.su.se/kriminologiska-institutionen/nyheter/familjehemsplacerade-l%C3%B6per-st%C3%B6rre-risk-att-uts%C3%A4ttas-f%C3%B6r-brott-1.809845

SvD granskar: Barn placeras hos dömda brottslingar

I ett fall placeras ett barn hos en man som blivit dömd för sexuellt ofredande och olaga hot till fyra månaders fängelse. Det privata företaget som förmedlade mannen till socialtjänsten uppger att det inte känt till detta.

https://www.svd.se/a/deed2cb8-7102-4a54-a4ab-9b1c2fd152b8/svd-granskar-barn-placeras-hos-domda-brottslingar

Barn vittnar om våld och sexualbrott i familjehem – Unicef vill se ny vanvårdsutredning

DN:s genomgång visar att flera placerade flickor, i både Göteborgs- och Stockholmsområdet, har vittnat om hur de utsatts för sexuella ofredanden och närmanden av personer i familjehemmets närhet. Ytterligare ett barn har berättat för socialtjänsten hur hen tvingats hantera våld och hot från en familjehemsförälder.

https://www.dn.se/sverige/barn-vittnar-om-vald-och-sexualbrott-i-familjehem-unicef-vill-se-ny-vanvardsutredning/

använd paywallremover, option 3

Familjehemmet tjänar miljonbelopp på barnen från Gällivare

Ett familjehem i Västerbotten får över 60 000 kronor i månaden för ett placerat syskonpar från Gällivare. Det är långt över rekommenderad ersättning. Nu kan NSD avslöja att barnens tidigare handläggare är en vän till familjehemmet.

https://www.nsd.se/nyheter/gallivare/artikel/familjehemmet-tjanar-miljonbelopp-pa-barnen-fran-gallivare/jp476qmj

Oseriösa företag tjänar miljoner på att placera barn

Konsulentföretagen är externa mellanhänder som förmedlar familjehem åt barn. Bakom företagen som fakturerar kommuner på miljoner finns misstänkta ekobrottslingar, kopplingar till gängkriminalitet och personer som tidigare ratats av Inspektionen för vård och omsorg.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/oseriosa-foretag-tjanar-miljoner-pa-att-placera-barn

Företaget som tjänar miljoner på familjehemmen

De privata företag som förmedlar familjehem till kommunerna kostar skattebetalarna ungefär en miljard kronor varje år. Ett av företagen är Brizad, som delar ut miljonvinster i aktieutdelningar varje år.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/privat-foretag-plockar-ut-miljonvinster

Familjehemsförmedlaren: ”Blir nästan som en barnmarknad”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/familjehemsformedlaren-blir-nastan-som-en-barnmarknad

Familjehem tjänar miljoner - trots brister
GöteborgNya familjehemsföretag kan ta betalt för mer vård än de erbjuder. GP har tittat närmare på fyra företag där socialtjänsten sett allvarliga brister. Hittills i år har de fyra fakturerat skattebetalarna 10,5 miljoner kronor.

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/familjehem-tjanar-miljoner-trots-brister.d9fcdc26-fb0b-410b-b61e-0c0bd678dc49

Tycker du inte det är någon form utav industri bakom det här?
Företag täljer guld genom dessa utsatta barn.

Citat:
Ja jag vet inte heller varför det ältas så mycket om rapporten. Den är där, bara till att läsa rätt upp och ner.

Det rör sig om ungefär 13 marginalfall om året som eventuellt hade varit vid liv om man hade erbjudit annan hjälp än lvu. Tragiskt vad fel beslut kan ha för konsekvenser.

Summa summarum. Barn som får LVU löper inte 400% större chans att dö, inte 5 gånger större heller. Det är enbart marginalbarnen som har en stor ökad risk att dö.

Detta är en av de stora desinformationspunkterna family united kör med och skrämmer upp folk i onödan.
Barn dör av placeringarna och allt ovanstående.

Folk är inte skrämda nog skulle jag säga...

Jag garanterar dig att det finns grövre mörkertal om det här. Ratifikationerna är närmst omöjliga att kalkylera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in