2026-03-19, 10:22
Medlem
När salivprov tas och skickas på analys, hur långt kan de spåras?

Kan man vara negativ på snabbtest men att de upptäcker något på analys?
Citera
2026-03-19, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skanebite
När salivprov tas och skickas på analys, hur långt kan de spåras?

Kan man vara negativ på snabbtest men att de upptäcker något på analys?

Läs tråden. Olika per substans, självklart.

Absolut. Kokain, amfetamin är väl det som sitter längst vad jag fattat det som. Amf e runt 7 dagar, kokain brukar vara runt samma men läst folk i tråden som vart positiv längre än så 10 dagar+

Analys då.
Citera
2026-03-19, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cebralpares
Läs tråden. Olika per substans, självklart.

Absolut. Kokain, amfetamin är väl det som sitter längst vad jag fattat det som. Amf e runt 7 dagar, kokain brukar vara runt samma men läst folk i tråden som vart positiv längre än så 10 dagar+

Analys då.

Gäller cannabis.
Citera
2026-03-19, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skanebite
Gäller cannabis.

runt ett dygn även på analys.
Citera
2026-03-24, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsbrukarn
Försöker bidra med så mycket info jag kan till denna tråden nu medans jag ändå lämnar prover.
Jag lämnar prover i lite olika instanser, men många av de proverna jag lämnar skickas till prodia.

Det som är aktuellt i detta inlägget är salivprov som skickas för analys till prodia (inte vätskan som gurglas i munnen utan en spartel du tycker in i munnen och kladdar ned med saliv).

Jag hade rökt en hel del cannabis 4 dagar innan senaste prov, kan säga att det är helt lugnt så 24-72h regeln som står på deras hemsida verkar stämma.
Testet som genomförs är ett LC-MS/MS prov, så vill du läsa mer om vad som kan detekteras och hur länge så är det bara att googla.

Jag har listan på exakt alla substanser/metaboliter som omfattas av detta prov, så har du en specifik fråga kan du skriva här eller skicka PM.

Något jag vill skicka med er som kan va bra att veta är när det kommer till cannabinoider så testas inte bara efter THC, man testar även efter CBD och HHC.
CBD testas trots att det är fullt lagligt, men det kommer generera i ett positivt utslag på den delen.

TILLÄGG: Kan även informera om att jag tar ofta phenibut HCL och hade även vid detta tillfälle tagit en dos ca 6 timmar innan testet + ytterligare en 3 timmar innan testet.
Phenibut ger inget som helst utslag på denna analys. Utan av egen erfarenhet så är det bara vid snabbtest alt hemmatest (urin/saliv) som phenibut kan ge utslag på pregabalin eller GABA testet.

Tja, arbetet ska börja med Prodias salivtester. HR sa att de kan detektera upp till 60 olika substanser. Du skrev att du hade lista på alla substanser de testar så jag är nyfiken på att veta vilka det är. Har Prodia 2 olika salivtester? Den gula vätskan och en svabbning med örontoffs? Är svabbningen lika illa med detektion som den gula vätskan?
Citera
2026-03-24, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KristianLiv
Tja, arbetet ska börja med Prodias salivtester. HR sa att de kan detektera upp till 60 olika substanser. Du skrev att du hade lista på alla substanser de testar så jag är nyfiken på att veta vilka det är. Har Prodia 2 olika salivtester? Den gula vätskan och en svabbning med örontoffs? Är svabbningen lika illa med detektion som den gula vätskan?

Tjena! Vad trist för dig.. det är nu mera 72 substanser, före var det 60, men det spelar ingen större roll.
Den gula vätskan är något bättre på att fånga upp precis allt då den stimulerar dina salivkörtlar mer och fångar bättre fysiska rester i munhålan.
Vanligast är dock att man kör topsen, men även denna är EXTREMT känslig.

Nu vet jag inte exakt vilka substanser du är nyfiken på (skicka PM för specifik fråga).

Men den tar tex cannabinoider (ca 48-72h):
THC, HHC och CBD (ja även om det är lagligt)
Kokain (riktigt styggt med saliv, minst 6-7 dygn):
Den mäter både huvudmetabolit och nedbrytningsmetabolit + den som sitter längre om du blandar med alkohol
Den hittar tramadol, kodein, oxy, heroin, morfin osv
Hittat även kratom, venlafaxin (vanlig antidepp), pregabalin, gabapentin, alla adhd-mediciner

Det enda jag kunde fortsätta riktigt med under testerna var phenibut, men den reder inte heller ut LSD eller AAS

Skriv om du söker specifikt svar!
Citera
2026-03-25, 13:41
Medlem
Har stesolid och stillnoct på recept från psykiatrin (överläkare). Jobbar industri och tar dessa för sömnen. Vi har drogtester på arbetsplatsen som skickas till Karolinska. Jag har ju recept så det kommer ge utslag men bör jag vara orolig ändå? Är inte så sugen att berätta mina problem då jag presterar väldigt bra på jobbet. Tips?
Citera
2026-03-25, 18:55
Medlem
Pianotangents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datan.
Har stesolid och stillnoct på recept från psykiatrin (överläkare). Jobbar industri och tar dessa för sömnen. Vi har drogtester på arbetsplatsen som skickas till Karolinska. Jag har ju recept så det kommer ge utslag men bör jag vara orolig ändå? Är inte så sugen att berätta mina problem då jag presterar väldigt bra på jobbet. Tips?

Inga problem så länge du lämnar in en medicinlista vid provtagning.
Citera
2026-03-26, 10:54
Medlem
Hej jag har hamnat i en dåligsits. Ska börja på Norrmerier. Har anställnings datum den 8 april. Fick veta nu att jag ska testas den 30 mars på Falck, där dem kommer att ta urin prov på mig och förmodligen skicka på labb. Jag rökte första gången efter 2 år den 7 mars då rökte jag 2 styckna hela joints. Sen rökte jag den 20 mars på en fredag bara 5-6 blås. Hur ser det ut kommer jag inte klara det. Kan jag undvika detta. Jag väger 79 elle 80 kilo dricker 3-4 liter varje dag har gjort de länge tränar 5-6 gånger per vecka. Kör alltid så jag har 10 tusen steg. Är ändå vältränad. Men har lite fett fortfarande.
Citera
2026-03-26, 10:56
Medlem
DetEBaraJagSomEOnds avatar
Hur ser det ut med THCB? Samma tider som vanligt röka?
Citera
2026-03-27, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batman20
Hej jag har hamnat i en dåligsits. Ska börja på Norrmerier. Har anställnings datum den 8 april. Fick veta nu att jag ska testas den 30 mars på Falck, där dem kommer att ta urin prov på mig och förmodligen skicka på labb. Jag rökte första gången efter 2 år den 7 mars då rökte jag 2 styckna hela joints. Sen rökte jag den 20 mars på en fredag bara 5-6 blås. Hur ser det ut kommer jag inte klara det. Kan jag undvika detta. Jag väger 79 elle 80 kilo dricker 3-4 liter varje dag har gjort de länge tränar 5-6 gånger per vecka. Kör alltid så jag har 10 tusen steg. Är ändå vältränad. Men har lite fett fortfarande.
Vill också lägga till att jag testade mig idag. Den 27 Mars och det var ett stark sträck där uppe och där nere lite svagare
Citera
2026-03-27, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KristianLiv
Jag vill förberedda mig så mycket som möjligt efter att föreraget ska införa slumpmässiga drogtester på jobbet. Den information jag har är:

Företagshälsovården är Falck
Salivprov
Analys skickas till Tyskland

Det kan väl möjligtvis inte vara det där supertester som ser ladd amfetamin och andra grejer flera veckor efter man intagit grejerna?
Hur gick de på Falck
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in