Igår, 12:57
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Ok dammar ställer till det, hade hört att Eufrat och Tigris var livliga handelsvägar men det kanske inte stämmer.
Egentligen vill jag nog spara Amerikanska liv (inte på något sätt på grund av deras President) och klurar på alternativa transportvägar. Det mesta går väl österut, och Kineserna ger ju blanka fan i oss, men våran olja, som ändå bleknar i jämförelse med Kina och Indiens, kan vi verkligen inte transportera den på annat sätt? Skytteltrafik med tankbilar till Muskat eller Latakia?

Några större vägar har väl Araberna byggt?
Annars blir det ju Joe och José från USA som får dö för att befria sundet (om inte mullorna skulle göra nåt så extremt som att ljuga om förhandlingar då).

Hur tror du det löser sig?
Du har uppenbarligen sovit på lektionerna i skolan.
Annars hade du nog räknat på hur många små båtar respektive tankbilar det går på en oljetanker.

Bedöm rimligheten i dina idéer.
Det är just sådan man förväntas ha lärt sig i skolan.

Jag ställde frågan till ChatGPT då jag inte orkar räkna på orimligheter.
Och en tankbil är troligen det format på båt som skulle kunna färdas på Eufrat o Tigris

"Tanker: 400 miljoner liter
Tankbil: 35 000 liter"

"För att ersätta en enda stor oljetanker behövs ungefär:
10 000–12 000 tankbilar"

OBS detta är bara ersättning av EN oljetanker.
Inser du det orimliga i dina idéer ?

Var skulle du få tag på så många tankbilar eller båtar att det skulle ge något resultat?
Citera
Igår, 13:02
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tage-from-Skagen
Komiskt att kalla regimen för vinnare, redan innan kriget var regimen på knäna. Förtroendet är totalt borta och människorna har fått nog. Ekonomin är körd ner i botten, utöver det har Iran både problem med energi och vatten.

Lägg till kriget, hela toppskiktet som har blivit utraderat och en ekonomi som hamnat i en djup avgrund. Regimen existerar enbart med anledning av deras enorma våldskapital mot sin egna befolkning.

Yttre hot tenderar ibland att stärka förtroendet för sittande regim tyvärr. Nu när både USA och Israel bombar landet kan det ju ske delvis gå åt det hållet.
Citera
Igår, 13:05
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du har uppenbarligen sovit på lektionerna i skolan.
Annars hade du nog räknat på hur många små båtar respektive tankbilar det går på en oljetanker.

Bedöm rimligheten i dina idéer.
Det är just sådan man förväntas ha lärt sig i skolan.

Jag ställde frågan till ChatGPT då jag inte orkar räkna på orimligheter.
Och en tankbil är troligen det format på båt som skulle kunna färdas på Eufrat o Tigris

"Tanker: 400 miljoner liter
Tankbil: 35 000 liter"

"För att ersätta en enda stor oljetanker behövs ungefär:
10 000–12 000 tankbilar"

OBS detta är bara ersättning av EN oljetanker.
Inser du det orimliga i dina idéer ?

Var skulle du få tag på så många tankbilar eller båtar att det skulle ge något resultat?

Det gäller väl Indiens och Kinas olja, hur mycket hämtar ens EU därifrån? Men visst jag spånar mest, just för att alla andra verkar låsta till Hormuz som obotligt låst transportväg, som då ska vara omöjligt för USA och Israel att ta kontroll över. Jag tror inte på det helt enkelt, det ekar döende regimpropaganda för mig.
Citera
Igår, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Yttre hot tenderar ibland att stärka förtroendet för sittande regim tyvärr. Nu när både USA och Israel bombar landet kan det ju ske delvis gå åt det hållet.

Israel och USA har ju siktat in sig mot regimens faciliteter till allra största grad. Sen har missöden skett, som militärbasen som sedan år tillbaka varit en flickskola.

Förstå mig rätt, försvarar inte USA/Israel men det säger en hel del när fiender är mer barmhärtiga mot civilbefolkningen än vad regimen själva är mot iranier.

Regimen hade förvisso gladeligen offrat hur många civila som helst bara för att inte behöva ge upp mot USA och Israel.

Du har definitivt en poäng med ett land under attack från andra statsmakter sluter sig bakom landets ledare. Misstänker dock att detta är ett undantag.
Senast redigerad av Tage-from-Skagen Igår kl. 13:26.
Citera
Igår, 13:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Någon som vet vad Kina anser om det här?

Det borde ligga i deras intresse att inte världsekonomin rasar pga ett stängt Hormuzsund?

Konstigt annars. Kina är inget land man vill bråka med om man säger så.

Kina vill nog inte alls förlora sin strategiska partner i Mellanöstern. Likväl inte Ryssland. Kinesiska fartyg har jag förstått tillhör dem som låts passera. Både Ryssland och Kina förser Iran med satellit data, det är ganska uppenbart när man ser med vilken precision Iran lyckats slå ut radar anläggningar osv, man slog ju tom med direktträff mot hotellrum som sades inhysa utländska operatörer. Antar att Iran tidigare haft mycket nära samarbete med Ryssland på fronten i Ukraina för att ta kunskap om drönar krigföring. Kan mycket väl finnas ryska, kinesiska och nordkoreanska operatörer på plats i Iran. Ryssland och Kina kommer aldrig låta Iran falla och bli övertaget av USA. Det är nog helt omöjligt.
Citera
Igår, 13:33
Medlem
Galejans avatar
Snart en månad av resultatlöst bankande av huvudet i väggen för Trump och Netanyahu. Iran har dessutom ställt till stor oreda i både Israel och i USAs arabiska supportländer runt om i Mellanöstern. Samtidigt har USA skjutit bort halva sitt lager av dyra missiler i sina försök att träffa anläggningar som är nedgrävda i berget. Man undrar ju om Trump tycker att det här var värt kostnaden såhär i efterhand?

Personligen håller jag på Iran i den här konflikten, i likhet med alla rimliga människor. Att oprovocerat attackera länder och mörda deras medborgare är skamligt, men precis vad man kommit att vänta sig av USA och Israel.
Citera
Igår, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
när gränsen är nådd stängs känslorna av och hämden utdelas - kosta vad det kosta vill.
Exakt!
Och det gäller lika mycket USA nu när Trump sitter i fällan och inte ser någon väg ut.
Vad kommer då Trump att hitta på? Man kan frukta det värsta av en desperat president i Vita huset.
Tänk ifall USA hade anfallit Danmark och bombat sönder massor med städer, fabriker, broar och annat.
Sen hade Danmark som svar minerat alla tillfarter till Östersjön, så all båttrafik totalt upphör både till och från Östersjön.
Folk här på flashback sitter och fantiserar om att alla sedan skulle beskylla Danmark för att Östersjön är totalt blockerad!

USA kommer tappa oerhört i anseende för den uppkomna situationen globalt sett, och detta gäller alla länder, USAs allierade, neutrala länder, samt fientliga länder till USA!
Sen om bristen på konstgödsel och skenande priser leder till global matbrist och hungersnöd.
Hur har Trump planerat att hantera detta?
Senast redigerad av Ljungbybon Igår kl. 13:46.
Citera
Igår, 13:46
Avslutad
Tilläggas bör ju att Iran opererar minst 4st S-400 Triumph luftvärns system från Ryssland som är de överlägset bästa system just nu. Det är därför USA och israel inte har kontroll över Irans luftrum och jag antar att det är anledningen till att man fått F-35 stridsflygplan nedskjutna. Iran lyckades spåra dem med infrarött ljus.

Iran har 600.000 aktiva soldater. Revolutions gardet 200.000 och ca 100.000 Basij paramilitäriska soldater.
Citera
Igår, 13:47
Medlem
Lilliehorns avatar
Inte många länder på denna jord som hade klarat av att bli bombade av både Israel och USA en månad i sträck och ändå stå stadigt. Sjukt nog får man känslan av att Iran dessutom har övertaget.

Hatten av Iran - jag är extremt imponerad.
Senast redigerad av Lilliehorn Igår kl. 13:52.
Citera
Igår, 13:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Tänk ifall USA hade anfallit Danmark och bombat sönder massor med städer, fabriker, broar och annat.
Sen hade Danmark som svar minerat alla tillfarter till Östersjön, så all båttrafik totalt upphör både till och från Östersjön.
Folk här på flashback sitter och fantiserar om att alla sedan skulle beskylla Danmark för att Östersjön är totalt blockerad!

USA kommer tappa oerhört i anseende för den uppkomna situationen globalt sett, och detta gäller alla länder, USAs allierade, neutrala länder, samt fientliga länder till USA!
Sen om bristen på konstgödsel och skenande priser leder till global matbrist och hungersnöd.
Hur har Trump planerat att hantera detta?

Trump kommer förmodligen starta vad som senare kommer kallas för tredje världskriget. Vi står inför en global recession och en krasch av det nuvarande systemet. Dollarn är inget värd och det vet Trump. Han är gammal och har inget att förlora. Jag har svårt att se en annan utväg om de då inte tar svansen mellan benen och lämnar Mellanöstern med en total omstrukturering av den globala geopolitiken som följd med BRICS som en ny global stormakt. Jag tror inte usa tillåter detta.
Citera
Igår, 13:53
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilliehorn
Inte många länder på denna jord som hade klarat av att bli bombade av både Israel och USA en månad i sträck och ändå stå stadigt. Sjukt nog har Iran dessutom på något sätt ändå övertaget.

Hatten av Iran - jag är extremt imponerad.

Vadå står stabilt? Varenda chef över major är antingen död eller i desperata förhandlingar. Stabilt att attackera samtliga grannländer, jo tjena.
Citera
Igår, 13:55
Medlem
Lilliehorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Vadå står stabilt? Varenda chef över major är antingen död eller i desperata förhandlingar. Stabilt att attackera samtliga grannländer, jo tjena.

I desperata förhandlingar? Röker du gräs?

Om någon är desperat så är det clownen Trump i Vita huset. Så pass desperat att han har börjat förhandla med sig själv. Han ser ingen utväg på det elände han startat.
Senast redigerad av Lilliehorn Igår kl. 13:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in