2026-03-25, 06:58
  #17233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Alternativet är att bomberna fortsätter falla. Ditt val.
Mitt val? Vad menar du med det?
Citera
2026-03-25, 07:06
  #17234
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Helt löjeväckande att läsa det där med "Stor-Israel", som öht inte är en issue i Israel. Att se en massa skit om detta i ett svenskt forum är som om man befann sig i Burundi och det var en massa människor där som hade fått för sig att pingstkyrkan behärskade Sverige, eftersom vice stadsministern Ebba Busch är med i denna församling.

Släpp det bara.
Netanyahu pratar själv om ”Greater Israel”. Därför är din jämförelse både fördummande och falsk.

Prime Minister Benjamin Netanyahu tells i24 TV news that he feels he is on a “historic and spiritual mission,” and that he is “very” attached to the vision of the Promised Land and Greater Israel.
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/netanyahu-says-hes-on-a-historic-and-spiritual-mission-endorses-vision-of-greater-israel/
Citera
2026-03-25, 07:25
  #17235
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Netanyahu pratar själv om ”Greater Israel”. Därför är din jämförelse både fördummande och falsk.

Prime Minister Benjamin Netanyahu tells i24 TV news that he feels he is on a “historic and spiritual mission,” and that he is “very” attached to the vision of the Promised Land and Greater Israel.
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/netanyahu-says-hes-on-a-historic-and-spiritual-mission-endorses-vision-of-greater-israel/
Israel says it will take control of large buffer zone in southern Lebanon

De övertar redan delar av Libanon. Kriget handlar inte om några kärnvapen...
Citera
2026-03-25, 07:38
  #17236
Medlem
Antal döda och skadade Al-Jazeera

Bahrain 2 döda dussintals skadade

Irak 61 dödade dussintals skadade

Iran 1500 dödade 18 551 skadade (Civila?) Undrar om det är mycket mer militärer.

Israel 18 döda 4829 skadade - De flesta lätta skador

Jordanien 28 skadade

Kuwait 6 döda dussintals skadade

Libanon 1039 döda 2876 skadade

Palestina 4 dödade

Qatar 16 skadade

Saudi 2 dödade 20 skadade

Syrien 4 döda

UAE (Förenade Arabemiraten) 8 döda 161 skadade

https://www.aljazeera.com/news/2026/3/1/us-israel-attacks-on-iran-death-toll-and-injuries-live-tracker

Antal döda säger ganska lite. Det verkar mer vara vilka man dödar och vilken skada man gör på byggnader och Infrastruktur som spelar roll.

Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Världens enda supermakt Kina sitter bara och gottar sig, men föredettingen USA hela tiden ger sig i en massa totalt meningslösa projekt, vilket bara gör att USA tappar ännu mer i inflytande.

Kollade förresten hur mycket Kina och Japan köper olja från Persiska Viken.
Kina köper 38% av sin totala oljekonsumtion medan Japan köper hela 93%.
Sen baseras det mesta elkraft och energiintensiv industri i Kina på inhemskt kol.
Detta innebär att per skalle varje japan konsumerar 5.5 gånger mer olja från Persiska Viken än varje kines.

Och varför jmf med Japan? Det hjälper ju inte Kina att Japan har större problem. Det minskar inte Kinas problem. 38 procent är fortfarande 38 procent. Som de just nu måste börja leta någon annanstans.

En av de få fördelarna med detta krig kan vara att det minskar risken för en kinesisk attack på Taiwan 2027

Varför?

1 Ekonomin är redan drabbad

2 Riskerar att sättas under blockad specifikt olja

Talar för en attack

USA använder framtida resurser.

Senast rapport fr USA säger att Kina inte kommer anfalla nästa år.

https://www.reuters.com/world/china/us-assesses-china-is-not-currently-planning-invade-taiwan-2027-2026-03-18/

Kineserna lär sig mycket från ryska och nu am halv/hel fiasko. Det gäller ha beredskapsplaner när inte den ursprungliga planen inte fungerar.

Och Kina har klart insett sin strategiska svaghet. Men det kommer ta 10-20 år att fixa den. Japan gör samma sak. De ska starta kärnkraftverken igen.
Citera
2026-03-25, 07:49
  #17237
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Vilka muslimer? Denna typ av grupp finns på bägge sidor dessvärre, och är en naturlig följd av generation på generation av avhumanisering.

Dessa tittar alltid fram i sådana här sammanhang, även här på Flashback. Som att det är ett sportevent, och ens egen favorit just har vunnit.

Ja uppenbart att krig avhumaniserar. Men jag tror det gav en extra putt det som hände 7 okt 2023 och efterkommande i Gaza förändrade mycket i MÖ. En var att avhumaniseringen ökade kraftigt speciellt i Israel.

Det är konstigt att folk skriker att USA träffar en skola medan de jublar när man träffar civila Israeler. Antingen är det lika illa eller så är båda sidors krigsbrott OK. USA har dödat 1500 iranier + militär? Iranska regimen lyckades ha ihjäl upp till 30 000 civila.

Det går att argumentera att träffa civila minskar ibland lidande för majoriteten. Ex bombningen av Japan räddade livet på miljontals andra asiater och även på japaner, som annars hade svultit ihjäl. Dessa försök till begränsande krig i stället för mer "humana" gör dem i stället till eviga krig. Skillnaden är lidandet blir utspritt över tid i stället under kortare värre period.
Citera
2026-03-25, 07:51
  #17238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Israel says it will take control of large buffer zone in southern Lebanon

De övertar redan delar av Libanon. Kriget handlar inte om några kärnvapen...
Tänker på detta klipp med en israelisk pappa som läser en barnbok för sin 3-årige son om att södra Libanon skall erövras. Boken heter Alon och Libanon och är extremt våldsam för att vara en barnbok. Jag läser mycket barnböcker och detta är extremt.

https://www.instagram.com/reel/DAvcg4_vlcQ/
Citera
2026-03-25, 07:55
  #17239
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ethmotur
Ser det på flera facebook sidor

Samma personer som grät ut när regimen dödade 30000 av den egna befolkning hånar nu andra civila dödas

Så klart ska inte mänskliga rättigheter gälla judar, då är det ju jihad som gäller

Sån jävla dubbelmoral
Samtidigt så hamnar vi människor väldigt lätt i en "öga för öga"-mentalitet.

Eller så här, anpassade versioner av "öga för öga" har under mänsklighetens historia varit oerhört framgångsrika. Fuck around and find out är på många sätt ett ganska sant uttryck.

Inte i formen av karma med mera, utan i formen av att när gränsen är nådd stängs känslorna av och hämden utdelas - kosta vad det kosta vill.

Detta är väl lite en sån situation i vissa av muslimernas ögon. Man ger igen för gammal ost.
Citera
2026-03-25, 07:58
  #17240
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja uppenbart att krig avhumaniserar. Men jag tror det gav en extra putt det som hände 7 okt 2023 och efterkommande i Gaza förändrade mycket i MÖ. En var att avhumaniseringen ökade kraftigt speciellt i Israel.

Det är konstigt att folk skriker att USA träffar en skola medan de jublar när man träffar civila Israeler. Antingen är det lika illa eller så är båda sidors krigsbrott OK. USA har dödat 1500 iranier + militär? Iranska regimen lyckades ha ihjäl upp till 30 000 civila.

Det går att argumentera att träffa civila minskar ibland lidande för majoriteten. Ex bombningen av Japan räddade livet på miljontals andra asiater och även på japaner, som annars hade svultit ihjäl. Dessa försök till begränsande krig i stället för mer "humana" gör dem i stället till eviga krig. Skillnaden är lidandet blir utspritt över tid i stället under kortare värre period.
Ja, och jag tror inte riktigt att dina rimliga filosofiska spekulationer är något som är ett lager för dessa.

Det är aphjärnan på bara, och med alla tillbuds stående medel skapa en kognitiv dissonans som gör att man orkar bära situationen.
Citera
2026-03-25, 08:01
  #17241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Israel says it will take control of large buffer zone in southern Lebanon

De övertar redan delar av Libanon. Kriget handlar inte om några kärnvapen...

Det handlar om mycket. Och Israel har varit skickliga hittills med

1 Banka skiten ur Iran - Tillräckligt?

2 Sno en buffertzon i libanon

3 Få gulfstaterna till att bli Israeliska vasaller och att de ska förlora makt i USA

Misslyckats

1 Regime change i Iran

Vad USA gör vet jag inte riktigt. De har försökt lämna MÖ sedan Obama. Nu gör de det kanske aldrig eller så blir det dyrt.
Citera
2026-03-25, 08:01
  #17242
Avslutad
Trump är så desperat att han förhandlar med sig själv. Den såg man inte komma när kriget inleddes.

Iran är uppenbarligen inte intresserade av att förhandla eller de-eskalera, det säger egentligen allt om vem som har det faktiska övertaget i detta krig.

Till och med den dummaste personen i Irans ledarskikt är ljusår smartare än Trump.
Citera
2026-03-25, 08:04
  #17243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Samtidigt så hamnar vi människor väldigt lätt i en "öga för öga"-mentalitet.

Eller så här, anpassade versioner av "öga för öga" har under mänsklighetens historia varit oerhört framgångsrika. Fuck around and find out är på många sätt ett ganska sant uttryck.

Inte i formen av karma med mera, utan i formen av att när gränsen är nådd stängs känslorna av och hämden utdelas - kosta vad det kosta vill.

Detta är väl lite en sån situation i vissa av muslimernas ögon. Man ger igen för gammal ost.

Om vi får fortsätta vara fyndiga. Det är lätt att starta ett krig men det är mycket svårare att avsluta ett. Vi får se vad som händer med detta.
Citera
2026-03-25, 08:08
  #17244
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Samtidigt så hamnar vi människor väldigt lätt i en "öga för öga"-mentalitet.

Eller så här, anpassade versioner av "öga för öga" har under mänsklighetens historia varit oerhört framgångsrika. Fuck around and find out är på många sätt ett ganska sant uttryck.

Inte i formen av karma med mera, utan i formen av att när gränsen är nådd stängs känslorna av och hämden utdelas - kosta vad det kosta vill.

Detta är väl lite en sån situation i vissa av muslimernas ögon. Man ger igen för gammal ost.

när gränsen är nådd stängs känslorna av och hämden utdelas - kosta vad det kosta vill.

Exakt!

Och det gäller lika mycket USA nu när Trump sitter i fällan och inte ser någon väg ut.

Vad kommer då Trump att hitta på? Man kan frukta det värsta av en desperat president i Vita huset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in