Antal döda och skadade Al-Jazeera
Bahrain 2 döda dussintals skadade
Irak 61 dödade dussintals skadade
Iran 1500 dödade 18 551 skadade (Civila?) Undrar om det är mycket mer militärer.
Israel 18 döda 4829 skadade - De flesta lätta skador
Jordanien 28 skadade
Kuwait 6 döda dussintals skadade
Libanon 1039 döda 2876 skadade
Palestina 4 dödade
Qatar 16 skadade
Saudi 2 dödade 20 skadade
Syrien 4 döda
UAE (Förenade Arabemiraten) 8 döda 161 skadade
https://www.aljazeera.com/news/2026/3/1/us-israel-attacks-on-iran-death-toll-and-injuries-live-tracker
Antal döda säger ganska lite. Det verkar mer vara vilka man dödar och vilken skada man gör på byggnader och Infrastruktur som spelar roll.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ljungbybon
Världens enda supermakt Kina sitter bara och gottar sig, men föredettingen USA hela tiden ger sig i en massa totalt meningslösa projekt, vilket bara gör att USA tappar ännu mer i inflytande.
Kollade förresten hur mycket Kina och Japan köper olja från Persiska Viken.
Kina köper 38% av sin totala oljekonsumtion medan Japan köper hela 93%.
Sen baseras det mesta elkraft och energiintensiv industri i Kina på inhemskt kol.
Detta innebär att per skalle varje japan konsumerar 5.5 gånger mer olja från Persiska Viken än varje kines.
Och varför jmf med Japan? Det hjälper ju inte Kina att Japan har större problem. Det minskar inte Kinas problem. 38 procent är fortfarande 38 procent. Som de just nu måste börja leta någon annanstans.
En av de få fördelarna med detta krig kan vara att det minskar risken för en kinesisk attack på Taiwan 2027
Varför?
1 Ekonomin är redan drabbad
2 Riskerar att sättas under blockad specifikt olja
Talar för en attack
USA använder framtida resurser.
Senast rapport fr USA säger att Kina inte kommer anfalla nästa år.
https://www.reuters.com/world/china/us-assesses-china-is-not-currently-planning-invade-taiwan-2027-2026-03-18/
Kineserna lär sig mycket från ryska och nu am halv/hel fiasko. Det gäller ha beredskapsplaner när inte den ursprungliga planen inte fungerar.
Och Kina har klart insett sin strategiska svaghet. Men det kommer ta 10-20 år att fixa den. Japan gör samma sak. De ska starta kärnkraftverken igen.