2026-03-23, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nehe? Är du möjligtvis MAGA?

Hur tycker du Trumps plan går? Går det bra? Verkar han trovärdig? Vad tycker du om att han sa att kriget redan var över, för två veckor sedan? Tycker du Trump har stabil kontroll över situationen med Hormuzsundet? Hur kommer det sig att Iran skjuter drönare och missiler mot Israel och gulfländerna, när dessa drönare och missiler var slut redan för två veckor sedan?

Många frågor; men eftersom du anser att Trump har full koll så kan du säkert svara.
Blanda in bort korten nu. Jag säger inget om huruvida det fega anfallskriget kommer sluta bra eller dåligt. Det får framtiden visa, men att USA inte skulle ha övervägt Hormuzsundet innan anfallet är uteslutet och att du med flera använder sådant som argument visar på barslighet.
Citera
2026-03-23, 22:33
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Med skillnaden att han aldrig hade kontrollen över området eller oljan. Han visste att han var där på tillfälligt besök, alla andra visste att han var där på tillfälligt besök. Dom bettade, och det blev väldigt dyrt, men dom hade sen kontrollen.

USA var också ohotad etta internationellt, och den globala ekonomin var på en helt annan plats. Nu finns Kina som en spelare man ej vill stöta sig med. Indien. Ryssland.

Att betta på att lyckas ta över Hormuzsundet är något helt än att jaga ut Saddam ur Kuweit. Det är ingen garanterad vinst, och minst lika dyrt som oljefälten i Kuweit. Antagligen ganska mycket dyrare, i förlängningen.

Du resonerar och argumenterar värre än HamasGreta. Håll dig du till din sandlåda där allt kan hända och tycks även hända. Ursäkta om det är några stavfel men det kom någon fruktansvärd unken stank precis när jag skrev detta.
Citera
2026-03-23, 22:34
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Verkar inte riktigt som Iran håller med om att det "pågår förhandlingar".......

https://ekonomibladet.se/uppgifter-sarskild-plan-for-usa-ikvall-allt-hopp-ska-utplanas/

Ikväll/inatt ska det skickas ett alldeles särskilt budskap till Israel och USA's baser i Mellanöstern. Och Iran upprepar sina krav för att ha några samtal och ens fundera på att öppna Hormuzsundet:
  • USA helt dragit sig tillbaka,
  • tagit bort sina baser i området,
  • betalat ersättning,
  • gett tydliga garantier för att inte upprepa attackerna,
Citera
2026-03-23, 22:42
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:

https://ekonomibladet.se/uppgifter-sarskild-plan-for-usa-ikvall-allt-hopp-ska-utplanas/

Ikväll/inatt ska det skickas ett alldeles särskilt budskap till Israel och USA's baser i Mellanöstern. Och Iran upprepar sina krav för att ha några samtal och ens fundera på att öppna Hormuzsundet:
  • betalat ersättning,

Dessutom säger Iran att Trump sprider fake news om att dom skulle haft förhandlingar. Så det blir ju spännande att se var detta slutar.
Citera
2026-03-23, 22:48
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Blanda in bort korten nu. Jag säger inget om huruvida det fega anfallskriget kommer sluta bra eller dåligt. Det får framtiden visa, men att USA inte skulle ha övervägt Hormuzsundet innan anfallet är uteslutet och att du med flera använder sådant som argument visar på barslighet.
"USA" har inte övervägt någonting.. Delar av USAs myndigheter, Pentagon, CIA, Mossad med flera har säkerligen övervägt de flesta scenarior, men det betyder ju inte att miffot som bestämmer i skitlandet LYSSNAT!!
Citera
2026-03-23, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Du resonerar och argumenterar värre än HamasGreta. Håll dig du till din sandlåda där allt kan hända och tycks även hända. Ursäkta om det är några stavfel men det kom någon fruktansvärd unken stank precis när jag skrev detta.
Jag resonerar och argumenterar upp dig i brygga med en gäsp kära eldrattan. Det är därför du slår bakut såhär. Blev likadant igår. Når jag igenom din slöja av självbedrägeri på något sätt, och det blir obehagligt?

Din liknelse oljefälten under Gulfkriget <-> Hormuzsundet under nuvarande krig håller inte. Prestigeargumentation är en akilleshäl, man sätter sig i själv i fällor man inte behöver sitta i. Du borde inte ha kastat in det som bevisföring här, för det stjälper mer än det hjälper. SAMTLIGA militära och geopolitiska experter har varit väldigt tydliga med att det största misstaget man kunde/kan göra i detta krig, är just att ta händelser från något av krigen mot Irak och extrapolera ut dessa till denna konflikt mot Iran.

Det är två helt olika situationer på alla sätt.
Citera
2026-03-23, 22:52
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Jag resonerar och argumenterar upp dig i brygga med en gäsp kära eldrattan. Det är därför du slår bakut såhär. Blev likadant igår. Når jag igenom din slöja av självbedrägeri på något sätt, och det blir obehagligt?

Din liknelse oljefälten under Gulfkriget <-> Hormuzsundet under nuvarande krig håller inte. Prestigeargumentation är en akilleshäl, man sätter sig i själv i fällor man inte behöver sitta i. Du borde inte ha kastat in det som bevisföring här, för det stjälper mer än det hjälper. SAMTLIGA militära och geopolitiska experter har varit väldigt tydliga med att det största misstaget man kunde/kan göra i detta krig, är just att ta händelser från något av krigen mot Irak och extrapolera ut dessa till denna konflikt mot Iran.

Det är två helt olika situationer på alla sätt.
Stolpskottet Donald Trump, verkar ju t.om tagit händelserna från Venezuela och extrapolerat till iran.
Citera
2026-03-23, 22:53
Medlem
Who's gonna be in control of the Strait of Hormuz?"

Trump:

"Uhhhh it'll be jointly controlled.

Maybe me. Me and the next ayatollah, whoever that is. ”

Och så misslyckas Trump svara på
frågan ”If you obliterated their nuclear sites last summer, then how can you argue it was an imminent threat now?"

https://x.com/MarioNawfal/status/2036086443085308186
Citera
2026-03-23, 23:01
Medlem
Citat:
Hur menar du att jag är naiv? Jag menar att:
- De flesta experter (och även vanliga personer som jag) har vetat hela tiden att Iran kan stänga sundet, och skulle göra det om de hotades existentiellt.
- Men Trump verkar fullständigt tagen på sängen. Han verkar inte ha förstått att det skulle ske, och har ingen som helst plan ut ur detta. Han bara svamlar helt osammanhängande, inget han säger går att ta på allvar.
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Självklart är inte Trump tagen på sängen.
Jag skrev detta inlägg den 26 februari, alltså två dagar innan USA och Israels "oväntade anfall".

"Det finns enligt min mening två osäkra faktorer om Irans svar på ett angrepp av USA på Iran?
1. Iran har redan placerat massor med bottenliggande minor i Hormuzsundet, vilka Iran kan aktivera vid ett anfallskrig från USA mot Iran.
Denna typ av minor är synnerligen svåra att röja, och kommer stoppa all båttrafik till Persiska viken.
Det kommer leda till spänningar när andra länder blir blockerade.
2. Iran har redan stora mängder höganrikat uran det är alla överens om.
Men den stora frågan är om Iran redan har färdiga kärnvapen?
"

Visste då bara om att Iran hade minor i Sundet när jag skrev detta.
Att Iran dessutom har massor med raketer och drönare i tunnlar på land, detta hade jag för snart 4 veckor sen ingen anledning att efterforska, när jag skrev inlägget här på flashback.
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-03-23 kl. 23:08.
Citera
2026-03-23, 23:03
Medlem
Graavargs avatar
BBC har publicerat en saklig och insiktsfull analys av läget idag: https://www.bbc.com/news/articles/cn53zvlglg7o.
Citera
2026-03-23, 23:11
Medlem
Citat:

• betalat ersättning,
Nu har epsteingänget skitit i det blå skåpet. Varför skulle Iran backa nu? Dom kämpar för sin överlevnad. Dom har inget mer (åtminstone nästan) att förlora! Och dom har visat sig otroligt kapabla. Sa det i början och säger det igen, det är inga talibaner det handlar om, och inte ens talibanerna lyckades USA besegra på 20 år!
Citera
2026-03-23, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassess.
Nu har epsteingänget skitit i det blå skåpet. Varför skulle Iran backa nu? Dom kämpar för sin överlevnad. Dom har inget mer (åtminstone nästan) att förlora! Och dom har visat sig otroligt kapabla. Sa det i början och säger det igen, det är inga talibaner det handlar om, och inte ens talibanerna lyckades USA besegra på 20 år!

Epsten-gänget, originellt, speciellt med tanke på det är lagligt att gifta sig med 13 åringar i Iran.

Dom har inte varit kapabla till något, Israel och USA har blåst ut regimens topp och Iran har inte lyckats försvara sig för fem öre förutom att attackera grannländer och civila byggnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in