2026-03-25, 01:53
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fore1
Alla som tror att sundet inte kommer öppna har en allt för negativ bild. Alla som tror att börsen ska krascha mer likaså. Nu öppnas sundet lite för fartyg och snart rullar det som vanligt..

4 tankers tog sig ut idag ur sundet, vanlig traffik är på 120 tankers per dag.

Du skriver bara om dina hopp, verkligheten är något annat. Finns ingen analys om varför Iran ska lätta på sitt främsta vapen och deterrent mot framtida vansineanfall från USA/Israel.

Ifall vi använder oss av spelteori så har Iran knappt börjat straffa USA och Trump för vansinneattacken mit landet och det vore ologiskt att låta fienden komma undan just när det börjar svida ordentligt, det skulle inte vara någon deterrent ifall man låter fienden komma undan så enkelt, inte heller har Israel än fått slut på smarta missiler så att de på riktigt straffas för sina anfall mot Iran.

Enligt spelteori skulle iran agera irrationellt ifall de slutar nu, men lägg till irrationell vrede och oräddsla inför martyrskap som finns hos ledare så pekar allt mot att en än längre konflikt än enbart vad spelteori förutsäger.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2026-03-25 kl. 02:04.
Citera
2026-03-25, 03:20
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Vilken dag som helst nu, tror du fredag som jag?

Skrev fel. Menade att kollapsen har startat på riktigt nu. Ger det 5-10 år så ska du se hur inbördeskriget i USA/Pedostan blir till en verklighet!
Citera
2026-03-25, 04:05
Medlem
DeValeras avatar
Ett längre stopp i sundet är fullkomligt ohållbart för världsekonomin.

Detta är Israels eller rättare sagt Netanyahus krig, som han lurat in Trump på. För amerikansk del så är detta krig fullkomligt onödigt.

Förvisso är mulla-regimen i Iran ytterst obehaglig som ägnar sig åt ren terror mot både sin egen befolkning och utomlands.

Så om den försvinner är det få länder som grämer sig över. Dock så önskar länder inte föra krig mot Iran, särskilt inte på samma sida som främst Israel men även USA.

Fortsätter det bli stopp i Hormuz-sundet, gas- och oljeinfrastruktur i Gulfländerna attackeras och förstörs så gissar jag på att flera länder tvingas att ingripa mot Iran. Detta gäller främst de attackerade gulf-staterna, men även många andra länder, som Europa, Turkiet, Japan, Sydkorea etc.
Citera
2026-03-25, 04:30
Medlem
Ryssland är nog glada att Iran stängt Hormuzsundet då dom tjänar på det, men övriga världen är nu pissförbannade.

Vänta några veckor till då folk ser att deras plånböcker gapar tomma så lär Hormuzsundet öppnas igen även om Iran måste bombas till en stor djävla krater.

Tyvärr är det så jag tror det kommer sluta.

Jaja..Folk är idioter.
Citera
2026-03-25, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Ryssland är nog glada att Iran stängt Hormuzsundet då dom tjänar på det, men övriga världen är nu pissförbannade.

Vänta några veckor till då folk ser att deras plånböcker gapar tomma så lär Hormuzsundet öppnas igen även om Iran måste bombas till en stor djävla krater.

Jaja..Folk är idioter.

Det är i princip omöjligt att bomba Iran till ett stadie där de inte längre utgör ett hot mot fartyg i Hormuz. Det är diplomati som gäller här. Inget annat.
Citera
2026-03-25, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Det är i princip omöjligt att bomba Iran till ett stadie där de inte längre utgör ett hot mot fartyg i Hormuz. Det är diplomati som gäller här. Inget annat.

Efter att USA har konsekvent attackerat Iran under förhandlingar två gånger i rad (tolvdagarskriget och nu detta), samt att de dödade Soleimani när Iran sänkte garden mot USA, och inte att tala om att de dödade deras högsta ledare, den nuvarande högsta ledarens hela familj, samt dödat massa flickor och civila. Nej det ska väldigt mycket till för att Iran ska gå med på fredsavtal och öppna upp sundet igen. USA måste avveckla alla deras militära baser i MÖ och permanent lämna regionen, samt ersätta Iran för alla skador. Kommer USA göra detta? Tvivlar väldigt kraftigt på detta, men vad är alternativet? Ett världskrig? Total ekonomiskt kollaps som kommer få överskugga depressionen under 1900-talet?

Men ironiskt nog kanske det blir Israel som kommer få USA att lämna regionen, varför? För att det är i längden i deras intresse att USA lämnar MÖ förr eller senare, då de vill dominera regionen helt själva som en regional stormakt helt utan att ha USA flåsandes i nacken. Särskilt nu när kanske Israel börjar bli desperata när de börjar få slut på ammunition och interceptioner, samt att deras Iron Dome verkar trött och fler missiler kommer igenom. Meeeen tror samtidigt att Israel vill att kriget mot Iran fortsätter så att Israel ostört i skuggan kan fortsätta annektera södra Libanon som de har påbörjat.

Det allra bästa vore om amerikaner genomförde en överväldigande revolution och drog sig ur kriget till varje pris. Men detta lär inte ske förrän skadan är betydligt större än nu, dvs när ekonomin där kollapsar. Vi behöver förändring NU eller väldigt snart, inte om en-två månader.

Demokraterna i USA är mer osynliga än sossarna i Sverige. Känns just nu som att USA är en enpartistat med tanke på att det bara är republikerna som syns och hörs utan kritik eller motstånd värt namnet.
Senast redigerad av Patch1 2026-03-25 kl. 05:48.
Citera
2026-03-25, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Jaja..Folk är idioter.
Tycker Iran gör alldeles rätt, att bomba varenda hotel, fabrik, oljeanläggning i Gulfstaterna där det finns till grushögar, där det finns någon amerikan vilken äger en enda aktie.
Detta är det enda språk Trump begriper.
Men i och med att Iran bara står för 5% av oljeexporten från Persiska Viken, så klarar sig man sig bra utan dessa inkomster!
Citera
2026-03-25, 05:53
Medlem
Det är såna här saker som tydligt visar att man inte ska ha populister som ledare.
USA har precis blivit degraderad från supermakt.
Citera
2026-03-25, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Tycker Iran gör alldeles rätt, att bomba varenda hotel, fabrik, oljeanläggning i Gulfstaterna där det finns till grushögar, där det finns någon amerikan vilken äger en enda aktie.
Detta är det enda språk Trump begriper.
Men i och med att Iran bara står för 5% av oljeexporten från Persiska Viken, så klarar sig man sig bra utan dessa inkomster!

Att Iran krigar mot USA och Israel kan jag förstå, det är okay så långt att dom ogillar varandra.

Men! Att Iran nu drar in övriga världen i detta är inte okay, det lär dom få äta upp.
Citera
2026-03-25, 05:59
Medlem
Det här förklarar iraniernas snabba eskalering och att den am operationen var dåligt planerat. Något jag misstänkte ganska tidigt.

"Dels skulle ayatollan tillsammans med en stor del av det iranska ledarskiktet vara samlade på ett toppmöte – vilket sågs som en unik möjlighet att ”hugga huvudet av regimen." USA och Israel tog chansen.

Sedan trodde de att iranska folket skulle resa sig. Det förklarar pratet om inga "Bots on the ground". Samtidigt förklarar det varför man inte tänkte på Hormuz. Det gav iranierna en chans. Och det förklarar delvis varför de eskalerade så snabbt. De hade rätt att hela operationen handlade om en budget "regime change".

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/sa-overtalades-trump-att-starta-kriget-med-iran/

Amerikanerna (Trump) förstår inte Iran. Så de litade på Netanyahu, som trodde han förstod iranierna. Men Netanyahu borde ha studerat WWII. Folk både i UK och Tyskland blev sura på dem som bombade dem och ville ännu mindre ge upp. För lyckas med en sådan operation under WWII måste

1 Kärnvapenbomba - Inte så smart för framtida säkerhet

2 Stänga av försörjningslinjerna med ubåtar - Det verkar som USA har gjort tvärt om

3 Börja med en invasion - Am folket vill inte

4 Bomba dem med konventionella bomber i flera år - Så det finns inget kvar - Tar tid och snart är det val i USA. Plus "the pesky Iranans" vågar skjuta tillbaks

USA/Israel gjorde 4 under några dagar och missade 1-3. Kanske inte så konstigt Iran inte ger upp. För en bombkampanj ska lyckas måste man i princip begå krigsbrott som Dresden över hela landet.

Det finns ett undantag och det är fd Jugoslavien (Serbien) men de hade tidigare varit i Krig länge och var krigströtta

Nu får vi se om båda sidorna kan förhandla eller om mänskligheten gräver sig längre ner i ett hål. Saudi ryktas ha sagt ungefär så här. "Ni idioter startade det så då får ni slutföra det." Det finns andra rykten, som jag tror på. Där Saudi sa OK, men blev sura på utförandet och nu vill att Israel/USA ska slutföra det. Dvs banka skiten ur regimen så den försvinner.

Iranierna börjar väl få egna problem

1 Ledningen börjar tunnas ut. - Ledaren är en Schrödingers katt.

2 Hur många robotar har man kvar?

3 Ek är usel, även mer än tidigare.

Om det finns en modig general i reguljära armen kan jag tänka mig en liten statskupp.

PS Startades kriget för att vissa nära trump skulle tjäna pengar på marknadsmanipulationer?
Citera
2026-03-25, 06:26
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Visst men sätt dig själv in i Rollen som försvarsstabschef i Iran
Samarbetet med jänkarna eller Sionisterna går kass ...det är fienden
Då kommer de att anfalla oss ngn annan är det inte
Gör man en Analys om hur är deras attack system fungerar
DET vet man ju via flera skeenden man har sett Smashade upp Irak ..det är ju samma de har provat nu smarta bomber Smygar plan .Lednings byggnader radar luftvärn osv Sedan marktrupp kanske
En Bambatant hade klarat detta försvarsupplägget

Om du vore Chefen för försvaret inte i h..e hade du radat upp allt på markplan Deras grejor är inte High Tech vi klarar inte dessa deras smarta bomberna .. VAD gör man i stället
jaa eee det verkar som att man har tunnlar det är väl rimligt.

Men med det sagt bara för att Chefen försvaret ( eller Bambatanten ) vet vad ,man skall göra är inte det samma sak som att man klarar Genomförande fasen .Det kanske inte finns ngt i Tunnlarna och eller Jänkarna har slagit ut det -- fullt möjligt
Skulle förvåna mig om det inte finns missiler av god kvalitet kvar.
Man lyckades som det verkar få tag om Kulorna på Trump Bensinpriset i USA upp .. Plånboken blir lättare
Då börjar det höras hur var nu detta America First Jag är pank + vi krigar för Sionisterna för dyra pengar
Hur blev det såhär ?

Det var ju Clinton Its the Economy Stupid

Varför ber du Grok framställa din text schizofren?

Det är inte bambtanterna som styr nu, det är IRGC, hade jag varit chef för dom hade jag bytt återstående anrikat Uran, seriösa utrensningar av militären/min egen organisation och mullorna mot ett fritt, obombat Iran där jag och mina nära och käras säkerhet inkl ekonomiskt oberoende garanterades på äkta Samson option-nivå.
Jag hade släppt Hormuz, använt större delen av IRGC till att städa upp skadorna och låtit fria SEKULÄRA val hållas.

Grova brottslingar mot mänskligheten bland mullorna osv skulle åtalas (återigen Jag och de mina inom IRGC hade gått fria).

Sen hade jag lämnat politiken åt andra sekulära Iranier och njutit av att jag räddat hemlandet.
Citera
2026-03-25, 06:47
Medlem
ReijoHervonens avatar
Den Iranska armén hånar Trumps tafatta försök till fred.

"The one claiming to be a global superpower would have already gotten out of this mess if it could. Don’t dress up your defeat as an agreement. Your era of empty promises has come to an end.

Have your internal conflicts reached the point where you are negotiating with yourselves?

Our first and last word has been the same from day one, and it will stay that way: Someone like us will never come to terms with someone like you"

källa: Guardian.

Tyligt budskap ifrån överste Ebrahim Zolfaghari i Iransk statstv. Några förhandlingar blir det inte utan USA få packa väskorna och lämna Mellanöstern för alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in