2026-03-23, 21:56
Medlem
Spring1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoodur
Har Iran rätt, håller trump på att manipulera världens börser för att berika sig själv och sina nära eller fylla statskassorna på bekostnad av övriga världen?

Lite så, ja!
Trump är en infödd affärsman. Varit en börshaj och gått i pappas fotspår hela livet. Sen att han har extrema narcissistiska drag och kandiderade till president har med hans ego att göra.
Hur som helst är han ingen politiker, vilket är jävligt tydligt.
Se bara hur karln uttrycker sig och pratar.
Tänk dig en real life Joakim von Anka. Där har du den perfekta beskrivningen.
Citera
2026-03-23, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Alla vi andra visste att Iran hade Hormuzsundet som sitt stora triumfkort, men icke Trump.
Självklart vet precis ALLA, och sedan väldigt länge hur Hormuzsundet är ett trumfkort för Iran. Mycket kan tyckas konstigt i dagens politiska läge, men så där naiv kan du ju bara inte vara. Hitta bättre argument. Snälla!
Citera
2026-03-23, 22:12
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Det var under reträtt, som ett sätt att få in ett sista knivhugg. Det var aldrig meningen att användas som förhandlingsredskap.

Däremot, om han kunde lägga alla dess 600-700 oljekällor på en hög, och sen säga "lyssna på mig eller så fjuttar jag på" så hade han absolut haft ett förhandlingsläge. Inte Hormuzbra, men bra.

Saddam hade hotat med att göra just detta om de allierade kom till undsättning. Det var därför de allierade hade med sig särskilda släckningsbåtar. En bättre liknelse hade varit om Iran hade hotat med att smälla alla närliggande båtar om US/Israel inte drar sig tillbaka. Vilket är precis det Iran har gjort.
Citera
2026-03-23, 22:12
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Självklart vet precis ALLA, och sedan väldigt länge hur Hormuzsundet är ett trumfkort för Iran. Mycket kan tyckas konstigt i dagens politiska läge, men så där naiv kan du ju bara inte vara. Hitta bättre argument. Snälla!

Hur menar du att jag är naiv? Jag menar att:
- De flesta experter (och även vanliga personer som jag) har vetat hela tiden att Iran kan stänga sundet, och skulle göra det om de hotades existentiellt.
- Men Trump verkar fullständigt tagen på sängen. Han verkar inte ha förstått att det skulle ske, och har ingen som helst plan ut ur detta. Han bara svamlar helt osammanhängande, inget han säger går att ta på allvar.
Citera
2026-03-23, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
https://www.timesofisrael.com/liveblog-february-28-2026/
Antar att detta är i samarbete med USA för att sätta press på Iran och få till ett regimbyte men mullorna lär tyvärr inte försvinna i första taget. Regimen är hatad men detta är ju ett brott mot den omhuldade "regelbaserade världsordningen".
Några frågor som inställer sig:
Kommer Sverige och andra länder protestera och införa sanktioner mot Israel?
Hur kommer Iran svara?
Kommer Ryssland att blanda sig i?
Av Irans totala export-import omfattar USA-EU ca 3%.
Även alla andra kontakter till Väst är minimala.
Konsekvensen kommer bli att Västs inflytande, handel, förbindelser och kontakter med Iran, kommer förändra från minimala som det är idag, till mikroskopiska som det blir framöver!
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-03-23 kl. 22:15.
Citera
2026-03-23, 22:16
Medlem
Citat:
- De flesta experter (och även vanliga personer som jag) har vetat hela tiden att Iran kan stänga sundet, och skulle göra det om de hotades existentiellt.
- Men Trump verkar fullständigt tagen på sängen. Han verkar inte ha förstått att det skulle ske, och har ingen som helst plan ut ur detta. Han bara svamlar helt osammanhängande, inget han säger går att ta på allvar.
Självklart är inte Trump tagen på sängen.
Citera
2026-03-23, 22:18
Medlem
Citat:
Vad menar du var anledningen till att han trampade in i detta då? Självklart utgick han från sig själv, och var därför övertygad om att Iran skulle köra en TACO.

Han är en övertagstuffing, och en opportunist. Självklart är han helt oförstående kring koncept så som att bita ihop för den större saken, offra en del av sitt eget för att ta ställning osv.

Jag tror detta är den enskilt största anledningen till kriget. Han förstår inte v.ad han möter. Fåfänga är god tvåa, girighet trea.
Citera
2026-03-23, 22:18
Medlem
Detta har utvecklats till en riktig fars och Trump blir den stora förloraren. Han har redan börjat med att kasta ”Hegseth under bussen. Det som ställer till det för Trump är att det är uppenbart för alla, Israel vill förstöra Iran totalt. Följande scenario tror jag på nu.

1. Usa backar och relationen med Israel försämras något enormt.
2. Ryssland går in som förmedlare.
3. Israel bestämmer sig för att Bomba Iran fullständigt.

Iran är ingen bananrepublik. Man har dödat ledaren och hela dennes familj, hela toppskicket blev utrotat. Det finns en stolthet, vilket betyder att de vill skaka om hela omvärlden så att attacker i framtiden aldrig upprepar sig.

Efter 822882 tusen skandaler. Har Trump verkligen REJÄLT SKITIT I DET BLÅ SKÅPET

Spänn fast er osäkra tider väntar för oss alla…
Citera
2026-03-23, 22:21
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Självklart är inte Trump tagen på sängen.

Nehe? Är du möjligtvis MAGA?

Hur tycker du Trumps plan går? Går det bra? Verkar han trovärdig? Vad tycker du om att han sa att kriget redan var över, för två veckor sedan? Tycker du Trump har stabil kontroll över situationen med Hormuzsundet? Hur kommer det sig att Iran skjuter drönare och missiler mot Israel och gulfländerna, när dessa drönare och missiler var slut redan för två veckor sedan?

Många frågor; men eftersom du anser att Trump har full koll så kan du säkert svara.
Citera
2026-03-23, 22:23
Medlem
Kina och Asien förlorar på att oljan stoppas i sundet, det är väl bra för USA?
Så varför skulle Trump bry sig?
Citera
2026-03-23, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Saddam hade hotat med att göra just detta om de allierade kom till undsättning. Det var därför de allierade hade med sig särskilda släckningsbåtar. En bättre liknelse hade varit om Iran hade hotat med att smälla alla närliggande båtar om US/Israel inte drar sig tillbaka. Vilket är precis det Iran har gjort.
Med skillnaden att han aldrig hade kontrollen över området eller oljan. Han visste att han var där på tillfälligt besök, alla andra visste att han var där på tillfälligt besök. Dom bettade, och det blev väldigt dyrt, men dom hade sen kontrollen.

USA var också ohotad etta internationellt, och den globala ekonomin var på en helt annan plats. Nu finns Kina som en spelare man ej vill stöta sig med. Indien. Ryssland.

Att betta på att lyckas ta över Hormuzsundet är något helt än att jaga ut Saddam ur Kuweit. Det är ingen garanterad vinst, och minst lika dyrt som oljefälten i Kuweit. Antagligen ganska mycket dyrare, i förlängningen.
Citera
2026-03-23, 22:30
Medlem
eldrattans avatar
Citat:

Du tror inte US i samråd med Israel som har erfarenhet av att slåss mot diverse element i MÖ kalkylerat in det här? Om du någonsin blir insläppt i ett amerikanskt företag, så kan du få se att just amerikaner är helt maniska när det kommer till benchmark och olika scenarier. De lämnar verkligen inte en enda sten ovänd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in