Resultat: Kommer Simona Mohamsson sitta kvar som partiledare för Liberalerna?
Ja
75,98%
155 röster
Nej
24,02%
49 röster
2026-03-23, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingDuck
Varför har hon hakat upp sig på att säga "nu skall vi kavla upp ärmarna" hela tiden?
Hon låter som en jävla bandspelare som går på repeat, samma fraser hela tiden.
Hon har tre fraser hon upprepar till leda.

En är som sagt att ”kavla upp ärmarna”.

Den andra är att ”ta ansvar för Sverige” (hon upprepade ’vi tar ansvar’ totalt 19 gånger i Agenda, konstaterade SR-podden Det politiska spelet).

Och den tredje är att L ”inte kan stå med händerna i kors”, vilket ju inte ens är det korrekta uttrycket. Man står med armarna i kors. Om hon hade varit finlandssvensk hade jag köpt det eftersom finskans ”käsi” kan betyda både arm och hand, men det här är ju bara att hon har överhört random skit svenskar säger men fattat fel, och det blir som i Roffe Bengtsson-sketchen ”Ormet kruper”: ”Här har jag suttit i två timmar utan sträck”.
2026-03-23, 10:50
Avstängd
Varmlandskorvens avatar
Birgitta Olsson är ju döende hon lever inte länge till
2026-03-23, 10:53
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Hon är numer centerpartist. Är hon döende också?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Birgitta_Ohlsson
Eller menar du politiskt döende?
Hon räddade förmodligen L från att åka ur riksdagen genom att hoppa över till C.
Senast redigerad av The Crash 2026-03-23 kl. 10:55.
2026-03-23, 10:53
Avstängd
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven

Men hon kommer att leva alldeles tillräckligt länge...
2026-03-23, 10:56
Avstängd
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Men hon kommer att leva alldeles tillräckligt länge...

Det kan gå fort hon har en elak cancer
2026-03-23, 11:00
Avstängd
Varmlandskorvens avatar
Centern är ett riksdagsparti det är stor risk att inte L är det efter valet så Birgitta vill sitta i riksdagen och ha kvar sin lön
2026-03-23, 11:01
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ekonomisk liberal politik så är väl C mest höger förutom att de har en massa stora undantag för fri företagsamhet som energiproduktion och jordbruk; så de är inte konsekventa.

L har bromsat allt det du talar om i regeringen, och också KD. De 2 har försvarat varenda statsbidrag och varenda myndighet. SD skulle lägga ned mer faktiskt, men de är mer sossiga i välfärdssytemen.

L är ett mittenparti även i liberala frågor.

Att C är bäst på ekonomisk högerpolitik är totalt ovidkommande när de ska regera med S och V, inte sant?

Ja, L har varit riktigt sugiga. Men som sagt, kickar man ut alla vänsterliberaler och tar hand med SD så är jag övertygad om att det är bättre för deras opinion. Skulle de ta ett rejält kliv åt höger och fortsätta driva ordning i skola så tror jag de hittar en position som väljare saknat. Det saknas inte socialliberala alternativ, liksom.
Senast redigerad av blown 2026-03-23 kl. 11:03.
2026-03-23, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
De har inte varit frihetliga, nej. Men inte mig emot, det får gärna ta en rejäl högersväng där det styrs upp allt som sossar förstört sedan 60-talet tills vi är något som liknar ett riktigt land igen. Ett vuxnare land som inte girigt suger EU-parlamentets penis. Ett land som tar ansvar och inte bara villigt dödar svensk kultur, svenska värderingar och svenska medborgare för att vara korrekta eller snälla.

Sen kan vi börja jobba med frihet under ansvar igen.

låter som önskedrömmar från din sida. De kan gott ändra namn från liberalerna till något annat. Blir nog en vänsterröst för min del.
2026-03-23, 11:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Anders Lindberg medverkade i kvällens Agenda. Han gjorde en klockren lägesanalys.

Helt otroligt
då jag inte kan minnas att han producerat något vettigt under alla sina år på AB.
Jag håller helt med om båda punkterna. Och jag har inte bara läst honom i media, utan också varit på samma maillista som han, en maillista där folk med olika politisk bakgrund förutsattes kunna använda huvet när de diskuterade. Han sa absolut inget vettigt eller värt att lägga på minnet där heller.

Och så nu denna briljanta analys. Helt fascinerande.
2026-03-23, 11:11
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
låter som önskedrömmar från din sida. De kan gott ändra namn från liberalerna till något annat. Blir nog en vänsterröst för min del.

Ja.

"Det kommer alltid, förr eller senare, i varje politiskt tänkande varelses liv, en tidpunkt då man börjar hata Folkpartiet." - Håkan Hagwall

De kommer vanan trogen antagligen kovända och underminera en högerregering igen.
2026-03-23, 11:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Att C är bäst på ekonomisk högerpolitik är totalt ovidkommande när de ska regera med S och V, inte sant?

Ja, L har varit riktigt sugiga. Men som sagt, kickar man ut alla vänsterliberaler och tar hand med SD så är jag övertygad om att det är bättre för deras opinion. Skulle de ta ett rejält kliv åt höger och fortsätta driva ordning i skola så tror jag de hittar en position som väljare saknat. Det saknas inte socialliberala alternativ, liksom.

Det som inte finns är ju ett libertarianskt parti som driver livsstilsliberala frågor, inte som driver liberal ekonomisk politik. Legalisera droger, avreglera alkohol och vad nu libertarianer vill. Men jag vet inte om det finns väljare nog för ett sådant parti. L kan nog aldrig bli sådana, de är i grunden ett vänsterliberalt mittenparti även efter att de accepterat SD.
2026-03-23, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
All reklam är bra reklam men min bedömning är att L är körda! Om typ hälften av dess röster lämnat så blir det inget kvar!

Varför skulle SD eller M stödrösta för ett icke existerande parti!
Behöver inte vara "stödröster" utan återvändare och dom idag osäkra som väntat på detta besked.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in