Resultat: Kommer Simona Mohamsson sitta kvar som partiledare för Liberalerna?
Ja
75,98%
155 röster
Nej
24,02%
49 röster
2026-03-22, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
Ska det verkligen kunna ge effekt med att ta in Jultomten Leijonborg? Tvivlar skarpt på det!
Det tror jag. En fd partiledare som stöttar en omtvistad omläggning av partiets politik. Jag tror han kan ha en inverkan både utåt mot t väljarna men även inåt mot motsträviga partivänner.
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proliferate
Vare sig tomten Jönsson eller häxan Högrell blir kvar i partiet. Inte sörjda, inte saknade. Heja Mohamsson!!
Heja henne pga? Att hon ljuger och ändrar sig extremt över att halvår? Att ingenting av liberalernas grundpolitik framhävs?
Medlem
Finns det stenar i skon som skaver,
då är de naturliga att de på något sätt försvinner.
Det sägs att de avhoppade måste ersättas,
inte alls säkert, fullt tänkbart att de var överflödiga
precis som uppgifterna de hade.
2026-03-22, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Japp, han har hoppat av. Good riddance.

Och sen är det

Malin Sjöberg Högrell, regionråd Uppsala
Jonathan Strömberg, länsförbundsordförande Kalmar
Jimmy Ekström, regionråd Jönköping
Sara Gunnarsson, regionråd Värmland
Jakob Olofsgård, riksdagsledamot

Bye!
Cecilia Rönn då? Hon har ju varit så emot det här, och tagit i från tårna om hur fel det är. Det är emot hennes identitet, värderingar och trovärdighet minsann. Tänker hon sitta kvar?
2026-03-22, 22:33
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det kan bli lite komik här också. Sedan är socialdemokraterna största partiet så rent formellt så är det väl möjligt att de får frågan först? Sedan går det till SD när socialdemokraterna misslyckas. Nu kan SD formellt då fråga, har vi något stöd ifall vi blir ledande parti med Jimmie som statsminister? Troligen inte, det har Jimmie själv konstaterat redan i intervjuer.

Precis så. Men det skulle ändå vara litet mer klädsamt av Kristersson att inte kalla det för "min regering". Också om han skulle få vara statsminister så ÄR det ju SD:s regering, det är SD som bildar den.
2026-03-22, 22:36
Medlem
Det blir nog lite turbulens här framöver. Jag tror att flera som hotat med att avgå de kommer inte att avgå, eller som flera sagt så kommer de inte att ställa upp för omval 2026.

Andra hoppar av direkt och försvinner.

Några kanske gör allvar i att bilda ett nytt parti.

Ytterligare andra kanske dyker upp inom C, V, MP eller S istället.

Även ett litet parti som L kan ersätta de som väljer att sluta. I vissa lokalval kanske de får ännu färre poster, då behöver de inte ersätta de som slutar.

I riksdagen, om de når 4% och blir kvar i riksdagen så är det inte heller några problem att fylla ut stolarna, speciellt inte när de får sitta i regeringen också.

Jag tror att bortfallet av väljare blir jobbigast. Det är just där somde inte har råd tappa ännu fler. Att sjunka ner till 1% blir förödande.
2026-03-22, 22:39
Medlem
Kedoxs avatar
Hade varit kul att höra Bengt Westerberg nu. Stormade han inte ur nån TV-debatt när Ny Demokrati kom in?
2026-03-22, 22:40
Medlem
RFTs avatar
Det är nog bra att ha klart för sig att detta kan bli en Pyrrhus-seger för Mohamsson.
Det finns ingen garanti för att någon av se överenskommelser hon gjort med SD någonsin kommer att bli genomförda.
Förstatligande av skolan t ex. Inget som varken M eller KD vill ha.
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Precis så. Men det skulle ändå vara litet mer klädsamt av Kristersson att inte kalla det för "min regering". Också om han skulle få vara statsminister så ÄR det ju SD:s regering, det är SD som bildar den.

Nej statsministern bildar regering. Riksdagen röstar på en statsminister, en person inte ett parti, och den personen bildar regering genom att utse ministrar.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det blir nog lite turbulens här framöver. Jag tror att flera som hotat med att avgå de kommer inte att avgå, eller som flera sagt så kommer de inte att ställa upp för omval 2026.

Andra hoppar av direkt och försvinner.

Några kanske gör allvar i att bilda ett nytt parti.

Ytterligare andra kanske dyker upp inom C, V, MP eller S istället.

Även ett litet parti som L kan ersätta de som väljer att sluta. I vissa lokalval kanske de får ännu färre poster, då behöver de inte ersätta de som slutar.

I riksdagen, om de når 4% och blir kvar i riksdagen så är det inte heller några problem att fylla ut stolarna, speciellt inte när de får sitta i regeringen också.

Jag tror att bortfallet av väljare blir jobbigast. Det är just där somde inte har råd tappa ännu fler. Att sjunka ner till 1% blir förödande.
Tydligen vissa kliver av typ parti/regionstyrelsen men vara valbar, vill inte bli arbetslös, sedan om några år kliver in igen?
2026-03-22, 22:41
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Cecilia Rönn då? Hon har ju varit så emot det här, och tagit i från tårna om hur fel det är. Det är emot hennes identitet, värderingar och trovärdighet minsann. Tänker hon sitta kvar?

Vi får helt enkelt se hur pengakåt hon är 👍
2026-03-22, 22:43
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Hade varit kul att höra Bengt Westerberg nu. Stormade han inte ur nån TV-debatt när Ny Demokrati kom in?
Ja, vem minns inte det....
Men han kastade in den sista vedpinnen och tackade för sig, så den åsikten får vi inte höra!
Senast redigerad av Kallis 2026-03-22 kl. 22:46.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in