Citat:
Ursprungligen postat av
blown
Jag tror du underskattar hur många som röstat på L som nu bara har SD eller M att välja på, som är jätteglada över att kunna rösta på L i ett tydligt högeralternativ. Den socialliberala utvecklingen i L är det inte alla som gillar, liksom. Vi har det i överflöd redan och Sverige behöver fler högeralternativ, inte färre.
Med lite tur tror jag L kommer kunna dra mycket folk som saknat dem som ett riktigt högerparti.
Men som du säger, det är FP vi talar om, de kan lika gärna rövknulla alltihop igen om ett par månader, eller efter valet för den delen...
Jag tror inte det. Det är inte fråga om "social-liberalism" vs "Tidö-liberalism", utan helt eneklt fråga om "liberalism". Den äkta varan. Det finns rätt mycket "äkta liberala" åsikter i Sverige, också om de hos många inte normalt kickar in i ett riksdagsval.
Ur en sann liberal synvinkel är SD:s politik den mest "anti-liberala" i Sverige, sedan följer KD, sedan V. Och Moderaterna har glidit mot ett mer anti-liberalt håll, för att inte förlora de ställningarna mot SD. L har inte kunnat prestera och framförallt inte leverera en liberal politik, eller ens mindre liberala politiska vinster. Det är den huvudsakliga orsaken till att partiet dalat i opinionen, det är ingen idé att rösta på dem. Det man i praktiken ändå får så kommer tydligare och klarare från M, KD och SD, så varför rösta på L? Den frågan är extra amrkant efter knappa fyra Tidö-år, där L inte levererat en ENDA liberal vinst. De har suttit med i en regering och det "liberala resultatet" är noll.
Men nu har Liberalerna valt väg och det ÄR ett fortsatt "inga liberala beslut av en svensk regering". Det är vad Tidö står för, det är inget konstigt alls. Men det jag INTE förstår är varför det skulle få NÅGON att rösta på Liberalerna? Om jag skulle stå bakom Tidö-politiken så skulle jag välja SD, M eller KD, beroende på vilken del av Tidö-politiken jag gillade mest. Invandrare raus = SD. Mera pengar åt mig (fast det innebär skit för Sverige) = M. Anti-islam, pro-sionism, kärnkraft och oneliners = Busch & KD. Men jag kan inte se EN ENDA orsak att rösta på L.
Kan du?
Partiet är ju helt innehållslöst och i praktiken dött, det har inget att komma med. Och det ENDA det riktiga Tidö-gänget behöver L till är för att (på nåt sätt) komma över 50%, i övrigt är L helt meningslöst också för SD, M & KD.