2026-03-22, 21:54
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
TS i egenskap av köpare kan naturligtvis häva köpet. Dock så måste säljaren först få chansen att avhjälpa felet.

Inte om det är en transaktion mellan privatpersoner. Det framgår inte i något inlägg som TS har gjort, huruvida han har köpt bilen av en bilfirma eller av en privatperson.

/AI
Citera
2026-03-22, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Okej jag betalade i alla fall 2000kr

Ja men det kanske var för ventilkåpspackningen och inte topplockspackningen.
Citera
2026-03-22, 21:56
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Inte om det är en transaktion mellan privatpersoner. Det framgår inte i något inlägg som TS har gjort, huruvida han har köpt bilen av en bilfirma eller av en privatperson.

/AI
Det spelar ingen roll huruvida transaktionen skett mellan privatpersoner eller inte. Hävning är alltid möjligt vid fel.
Citera
2026-03-22, 22:04
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Hej!

Jag har köpt en bil som rasade dagen efter jag köpte den. Efter besök hos verkstad så visade det sig vara topplockspackningen som gått sönder.
Har läst på en del om hur man skall göra i situationer som detta men säker efter någon som gått igenom processen som vill dela med sig av hur det gick.

Må väl!

Vad menar du med "rasa"? Köp ny topp locks packning och sätt in. Svårare än så är det inte. Också köper du en skrotbil som en Focus 1.6 får du skylla dig själv.
Citera
2026-03-22, 22:19
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuore
Säljaren kan ju lika gärna hävda att du har kört hål på kylaren så den har gått varm och packningen då farit, och sen bytt till en begagnad kylare utan hål för att täcka upp.
Enda som kanske kan rädda dig är om säljaren lämnat in den på verkstad någon dag före och fått den diagnostiserad med trasig packning.

Eller säga att du gjort du gjort något medvetet med motorn för att du vill häva köpet.

Vid köp av bil privat provkör man den ordentligt och kollar alla vätskor osv, sen får man bita i det sura äpplet om det händer nåt. Det kan ju hända vad som helst med en begagnad bil.

Har man inte talang att kolla igenom bilen så får man köpa en ny bil.
Fy fan du måste tro du är bra häftig! Du är en typisk trodigvetare. Talang har inte ett skit med saken att göra. Undersökningsplikten ställer inte krav på att folk är mekanikers.
Du borde läsa på om saker du skriver om så slipper du göra bort dig.

Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Som jag alltid sagt om bilar.
Det enda som är värre än dåliga säljare är dåliga köpare.

Går knappt att sälja en bil idag
Alltid något WT man säljer till som hittar på saker i efterhand att bilen går sönder.

Folk som handlar för 50k lever på gränsen.

Nästan bättre att skrota bilen.
Sjukt vilka sms man får veckan efter att man sålt en gammal häck.
Troll

Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Rent juridiskt har du godkänt köpet och förväntas vara nöjd och därmed avsagt dig all form av återköp. Så vad fan ska du klaga på flugan bara bita i äpplet att du inte lyckats besikta bilen själv på plats

Vad har vi lärt oss
Mmm.och du verkar lärt dig att inte stå upp för dig själv och ta reda på vilka rättigheter man har i olika situationer.
Bita i det sura äpplet du liksom.

Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Köp en elbil nästa gång. Sådana har väldigt få slitdelar och definitivt ingen topplockspackning.
Ha ha! Tack,förstår att du menar väl.

Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Varför köper du en Ford? Är det en ecoboost eller TDCI?
Den är inte till mig.

Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Vad menar du med "rasa"? Köp ny topp locks packning och sätt in. Svårare än så är det inte. Också köper du en skrotbil som en Focus 1.6 får du skylla dig själv.
Får jag skylla mig själv? Hur man kan du kalla dig solstrålar? Har du inget vettigt att skriva så kanske det är bättre att du tar en stund med chat-gpt?
Citera
2026-03-22, 22:21
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Fy fan du måste tro du är bra häftig! Du är en typisk trodigvetare. Talang har inte ett skit med saken att göra. Undersökningsplikten ställer inte krav på att folk är mekanikers.
Du borde läsa på om saker du skriver om så slipper du göra bort dig.

Troll

Mmm.och du verkar lärt dig att inte stå upp för dig själv och ta reda på vilka rättigheter man har i olika situationer.
Bita i det sura äpplet du liksom.

Ha ha! Tack,förstår att du menar väl.

Den är inte till mig.

Får jag skylla mig själv? Hur man kan du kalla dig solstrålar? Har du inget vettigt att skriva så kanske det är bättre att du tar en stund med chat-gpt?

Kanske lär dig om bilar innan du köper en av de sämsta bilarna som någonsin gjorts. Men tänka innan köp är inte din grej eller? För att inte tala om hur mycket Focusen rostar...
Citera
2026-03-22, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freyrwil
Ja men det kanske var för ventilkåpspackningen och inte topplockspackningen.
Sorry, ja det kan nog stämma..
Citera
2026-03-22, 22:26
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Kanske lär dig om bilar innan du köper en av de sämsta bilarna som någonsin gjorts. Men tänka innan köp är inte din grej eller? För att inte tala om hur mycket Focusen rostar...
Vill du leka vem som är coolast? Eller vad vill du egentligen?
Citera
2026-03-22, 22:29
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Vill du leka vem som är coolast? Eller vad vill du egentligen?

Jag vill få dig att tänka efter innan du köper bil.

Ska jag köpa en Ford? Begagnad? Focus 1.6? Rosthögen och skitåket strax framför Trabanten?

Försök iaf förklara din tankegång.
Citera
2026-03-22, 22:34
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen

/AI

Öh...rubriken säger ju "Häva köp av bil av privatperson" så vad är oklart?

Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det spelar ingen roll huruvida transaktionen skett mellan privatpersoner eller inte. Hävning är alltid möjligt vid fel.

Tja, det går men chanserna är små att lyckas för all bevisbörda ligger på köparen och KKL gäller inte, eller är tvingande så allt måste skötas via tingsrätten.
Senast redigerad av zoombo 2026-03-22 kl. 22:39.
Citera
2026-03-22, 22:35
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Jag vill få dig att tänka efter innan du köper bil.

Ska jag köpa en Ford? Begagnad? Focus 1.6? Rosthögen och skitåket strax framför Trabanten?

Försök iaf förklara din tankegång.
Jag behöver inte förklara ett skit för dig. Jag kan dock garantera att mitt bilstall är många gånger fetare än vad ditt någonsin kommer att bli.
Citera
2026-03-22, 22:38
Avstängd
UniktAnvNamns avatar
maximal otur att skiten rasar dagen efter!

Säljaren har sålt i befintligt skick och detta låter som en utdragen process om man ska börja bråka, han sa och han säger något annat in i oändligheten...

Du får se detta som livskunskap, är det en billigare skitbil så är det inte så mycket att orda om, bilar med 15-20 tusen mil på nacken köper man med en viss risk...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in