2026-03-22, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Nej säljaren upplyste inte mig om att packningen var dålig,det var inte förrän efter verkstadsbesöket som jag fick reda på det.
Jag körde ca 2 mil med bilen innan jag upptäckte att det var något fel på bilen.
Nej jag anser det vara orimligt att topplockspackningen har gått pga av normalt slitage.

Det gäller an Ford Focus 1,6
Hur tänker du att man gör då, tar man bort topplocket lite då och då och kollar läget på packningen? Nu har ju bilen inte gått värst långt men en topplockspackning är ju en slitdel som vilken annan..

Beklagar att du blivit med en Ford f.ö., det skulle jag inte önska någon.
Citera
2026-03-22, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedclub
Jag har haft bil i sjuhelvetes massa år men har haft tur genom åren och aldrig varit med om att en topplockspackning gått, så jag känner inte till om det kan bli några följdfel på motorn. Går en kamrem på vissa motorer kan ju hela motorn rasa.
Enorm skillnad. Går kamremmen kan hela motorn rasera. En toppackning ger oftast bara läckage/överhettning.
Citera
2026-03-22, 19:52
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det är väl inte säljaren problem att topplockspackningen spruckit? Hade den varit sprucken redan då han sålde så hade du märkt det direkt då motorn helt hade saknat kompression, samt att man hör det på ljudet.

Att den for beror på skit bakom spakarna. Du har plågat sönder en gammal motor med ditt aggressiva körmönster. Du borde nog hålla dig till nya bilar eller börja köra som folk.
Citera
2026-03-22, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Hur tänker du att man gör då, tar man bort topplocket lite då och då och kollar läget på packningen? Nu har ju bilen inte gått värst långt men en topplockspackning är ju en slitdel som vilken annan..

Beklagar att du blivit med en Ford f.ö., det skulle jag inte önska någon.
2016 Focus har väl klarat sig riktigt bra från okända dyra problem. Automatlådan är väl den som jag vet att många har klagat på. Och Mondeon blev väl en försäljningssuccé åtminstone för dom dom som önskade sig en rymlig kombi.
Citera
2026-03-22, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Enorm skillnad. Går kamremmen kan hela motorn rasera. En toppackning ger oftast bara läckage/överhettning.

Om topppackningen gått så har det ju ofta varit rejäl överhettning, och då är det stor risk även topplocket har rykt, och ev även hela motorn.

Beror ju på hur mycket snubben misshandlat bilen. Finns ju gott om folk som försöker igen och kör till bilen dör av överhettning flera gånger(man kan ju oftast starta igen när den svalnat). Och då är det ju nog inte bara packningen som är körd.
Citera
2026-03-22, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Om topppackningen gått så har det ju ofta varit rejäl överhettning, och då är det stor risk även topplocket har rykt, och ev även hela motorn.

Beror ju på hur mycket snubben misshandlat bilen. Finns ju gott om folk som försöker igen och kör till bilen dör av överhettning flera gånger(man kan ju oftast starta igen när den svalnat). Och då är det ju nog inte bara packningen som är körd.
Om man fortsätter köra en överhettad motor tills den dör kan vad som helst gå sönder. Men då är det föraren som förstört motorn, inte toppackningen i sig.

Återigen, istället för att ställa sina dumma frågor här, lägg 2000kr på att fixa packningen.
Citera
2026-03-22, 20:29
Medlem
Citat:

Återigen, istället för att ställa sina dumma frågor här, lägg 2000kr på att fixa packningen.

Kostnad på verkstad för en Ford focus handlar snarare om 14-18 tusen, ännu mer i vissa fall beroende på bil och motor modell.
Citera
2026-03-22, 20:30
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Har du fått någon prisuppgift från verkstaden hur mycket reparationen kommer att kosta för att till 100% reparera felet? Dvs byta packningen föutsatt att det inte skett några andra skador på motorn?
Yes har fått det.

Citat:
Om bara packningen har gått är det väl bara att åtgärda det? Det går väl på max 2000kr.
Nej det kostar mer än så.

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är väl inte säljaren problem att topplockspackningen spruckit? Hade den varit sprucken redan då han sålde så hade du märkt det direkt då motorn helt hade saknat kompression, samt att man hör det på ljudet.

Att den for beror på skit bakom spakarna. Du har plågat sönder en gammal motor med ditt aggressiva körmönster. Du borde nog hålla dig till nya bilar eller börja köra som folk.
Vad yrar du om. Skulle jag kört sönder den på två mil?

Citat:
2016 Focus har väl klarat sig riktigt bra från okända dyra problem. Automatlådan är väl den som jag vet att många har klagat på. Och Mondeon blev väl en försäljningssuccé åtminstone för dom dom som önskade sig en rymlig kombi.
Ja precis,detta var inte direkt vad jag förväntade mig.

Citat:
Ursprungligen postat av adyring

Exakt,och jag är rädd att förra ägaren har gjort precis så.

Citat:
Om man fortsätter köra en överhettad motor tills den dör kan vad som helst gå sönder. Men då är det föraren som förstört motorn, inte toppackningen i sig.

Vad då dumma frågor?Det är snarare dina svar som är hjärndöda.
Citera
2026-03-22, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freyrwil
Kostnad på verkstad för en Ford focus handlar snarare om 14-18 tusen, ännu mer i vissa fall beroende på bil och motor modell.
18 tusen för att byta packning? Nej det stämmer inte
Citera
2026-03-22, 20:40
Medlem
Säljaren kan ju lika gärna hävda att du har kört hål på kylaren så den har gått varm och packningen då farit, och sen bytt till en begagnad kylare utan hål för att täcka upp.
Enda som kanske kan rädda dig är om säljaren lämnat in den på verkstad någon dag före och fått den diagnostiserad med trasig packning.

Eller säga att du gjort du gjort något medvetet med motorn för att du vill häva köpet.

Vid köp av bil privat provkör man den ordentligt och kollar alla vätskor osv, sen får man bita i det sura äpplet om det händer nåt. Det kan ju hända vad som helst med en begagnad bil.

Har man inte talang att kolla igenom bilen så får man köpa en ny bil.
Citera
2026-03-22, 20:47
Medlem
Som jag alltid sagt om bilar.
Det enda som är värre än dåliga säljare är dåliga köpare.

Går knappt att sälja en bil idag
Alltid något WT man säljer till som hittar på saker i efterhand att bilen går sönder.

Folk som handlar för 50k lever på gränsen.

Nästan bättre att skrota bilen.
Sjukt vilka sms man får veckan efter att man sålt en gammal häck.
Citera
2026-03-22, 20:50
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Hej!

Jag har köpt en bil som rasade dagen efter jag köpte den. Efter besök hos verkstad så visade det sig vara topplockspackningen som gått sönder.
Har läst på en del om hur man skall göra i situationer som detta men säker efter någon som gått igenom processen som vill dela med sig av hur det gick.

Må väl!
Rent juridiskt har du godkänt köpet och förväntas vara nöjd och därmed avsagt dig all form av återköp. Så vad fan ska du klaga på flugan bara bita i äpplet att du inte lyckats besikta bilen själv på plats

Vad har vi lärt oss
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in