2026-03-22, 17:59
Medlem
VetusSpirituss avatar
Hej!

Jag har köpt en bil som rasade dagen efter jag köpte den. Efter besök hos verkstad så visade det sig vara topplockspackningen som gått sönder.
Har läst på en del om hur man skall göra i situationer som detta men säker efter någon som gått igenom processen som vill dela med sig av hur det gick.

Må väl!
Citera
2026-03-22, 18:06
Medlem
supremanics avatar
Du kan i princip bara hoppas på att säljaren väljer att vara snäll och häva köpet eller ge tillbaka en del av summan av ren godhet. Rent juridiskt och moraliskt har säljaren inga skyldigheter att häva. (Om du inte kan bevisa att topplockspackningen var fusklagad av honom eller liknande)
Citera
2026-03-22, 18:08
Medlem
Unelads avatar
Tror du säljaren visste om detta? Låter som ren otur dock. Men oavsett kan du inte göra något tyvärr.
Citera
2026-03-22, 18:09
Medlem
Onanikrems avatar
Brukar vara extremt svårt att häva köp mellan privatpersoner om inget skrivits, om ens så gjorts?
Lev med erfarenheten helt enkelt.
Citera
2026-03-22, 18:14
Medlem
Undersökte inte TS bilen innan köpet?
Tror inte TS har något att hämta här rent juridiskt.
Citera
2026-03-22, 18:15
Medlem
Berätta gärna vad du betalade för bilen, vilken årgång det är och hur långt den har gått.
Citera
2026-03-22, 18:17
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Mr Twin Peaks, önskar att det kommer lösa sig för dig.
En hyvens prick som inte ska behöva råka ut för sånt.
Helt OT så klart, vill bara ge lite kärlek i detta kalla land.
Tack kompis!

Citat:
Ursprungligen postat av Unelad
Tror du säljaren visste om detta? Låter som ren otur dock. Men oavsett kan du inte göra något tyvärr.
Ja,det har kommit till min vetskap att säljaren kände till problemet. Visst finns det saker jag kan göra. Köplagen gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Brukar vara extremt svårt att häva köp mellan privatpersoner om inget skrivits, om ens så gjorts?
Lev med erfarenheten helt enkelt.
Nej tänker såklart inte acceptera detta. Det finns rättigheter när det gäller köp mellan privatpersoner med.
Citera
2026-03-22, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Tack kompis!

Ja,det har kommit till min vetskap att säljaren kände till problemet. Visst finns det saker jag kan göra. Köplagen gäller.

Nej tänker såklart inte acceptera detta. Det finns rättigheter när det gäller köp mellan privatpersoner med.

Frågan är kanske hur det brukar gå i praktiken vilket väl var anledningen till att du startade tråden i första läget? Jag har inte någon egen erfarenhet av det, men jag har en känsla att det inte är så enkelt i praktiken som det låter i teorin.
Citera
2026-03-22, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad för köplag?
Vad är det för fråga? Det finns en lag som heter just köplagen.
Citera
2026-03-22, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Vad är det för fråga? Det finns en lag som heter just köplagen.
Lugn, jag hittade.
Citera
2026-03-22, 18:23
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Du kan i princip bara hoppas på att säljaren väljer att vara snäll och häva köpet eller ge tillbaka en del av summan av ren godhet. Rent juridiskt och moraliskt har säljaren inga skyldigheter att häva. (Om du inte kan bevisa att topplockspackningen var fusklagad av honom eller liknande)
TS i egenskap av köpare kan naturligtvis häva köpet. Dock så måste säljaren först få chansen att avhjälpa felet.
Citera
2026-03-22, 18:24
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Undersökte inte TS bilen innan köpet?
Tror inte TS har något att hämta här rent juridiskt.
Klart jag undersökte bilen innan köp och jo jag har juridiska rättigheter även vid köp privat.

Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Berätta gärna vad du betalade för bilen, vilken årgång det är och hur långt den har gått.
Betalade strax över 50k 2016 och ca 16 000 mil.

Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
TS i egenskap av köpare kan naturligtvis häva köpet. Dock så måste säljaren först få chansen att avhjälpa felet.
Korrekt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in