2026-03-22, 20:50
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Hej!

Jag har köpt en bil som rasade dagen efter jag köpte den. Efter besök hos verkstad så visade det sig vara topplockspackningen som gått sönder.
Har läst på en del om hur man skall göra i situationer som detta men säker efter någon som gått igenom processen som vill dela med sig av hur det gick.

Må väl!

Köp en elbil nästa gång. Sådana har väldigt få slitdelar och definitivt ingen topplockspackning.
Citera
2026-03-22, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Ford Focus 1,6 2016

Varför köper du en Ford? Är det en ecoboost eller TDCI?
Citera
2026-03-22, 21:02
Medlem
Aakerbocks avatar
Köper man bil av en privatperson gäller endast RH-garanti. (RH=runt hörnet).
Citera
2026-03-22, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
18 tusen för att byta packning? Nej det stämmer inte

Jo so är det och jag har räknat lågt.
Är tidigare bilmekaniker och skruvar mina bilar själv och vet vilken tid det tar och har räknat cirka pris räknat på timmar.

Är säkert dyrare idag.
Citera
2026-03-22, 21:07
Medlem
Han är inte skyldig och ge dig en krona ska du se. Men jag hoppas verkligen att det är en schysst kille. Jag har varit med om exakt samma händelse.
Citera
2026-03-22, 21:13
Medlem
Dbloodss avatar
Är det en 1.6l Ecoboost? Dem är ganska kända för att drabbas av trasiga topplockspackningar + massa andra otrevligheter. Undvik till varje pris.
Citera
2026-03-22, 21:16
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unelad
Tror du säljaren visste om detta? Låter som ren otur dock. Men oavsett kan du inte göra något tyvärr.
Jag är 100 på att säljaren visste om detta.

Jag har alltid fått ett par dagars varning att nu går packningen. Antingen i att den inte har samma kraft samt det försvinner kylarvätska.

Jag har även sålt en bil när jag fick slå på lite kylarvätska för jag visste vad som komma skulle.

Alla dessa bilar har varit vw golf. från 82 -2004.
Citera
2026-03-22, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freyrwil
Jo so är det och jag har räknat lågt.
Är tidigare bilmekaniker och skruvar mina bilar själv och vet vilken tid det tar och har räknat cirka pris räknat på timmar.

Är säkert dyrare idag.
Okej jag betalade i alla fall 2000kr
Citera
2026-03-22, 21:23
Medlem
Trasig topplockspackning = avgaser i kylsystemet. Finns numera billiga och enkla test för detta där man använder ett jäsrör och en vätska som ändrar färg från blå till gul av koldioxid. I princip omöjligt att ”känna” sig till en mindre läcka.

Vätskan räcker till många test och finns i välsorterade akvariebutiker. Så har man bråttom går det att skapa ett eget testkit.
Senast redigerad av LetMomSleep 2026-03-22 kl. 21:26.
Citera
2026-03-22, 21:27
Medlem
Verkar veta ett vanligt fel med en här modellen. Googlar du inte innan köpet?

Lycka till.
Citera
2026-03-22, 21:29
Medlem
zoombos avatar
Mycket killgissande här.
Enda gången man kan få rätt vid ett senare uppkommit fel i ett köp mellan två privatpersoner - oavsett vara - är om man kan bevisa att säljaren visste om felet.
Det finns ingen ångerrätt, rätt att häva köpet, krav att säljaren ska åtgärda felet eller garantier öht som det kan finnas om man köper av ett företag.
Har man dessutom skrivit ett köpeavtal där det står att köparen har undersökt, provkört och godkänt bilen i nuvarande skick så är chanserna ännu mindre och det ändå köparen som på ett juridiskt övertygande sätt ska bevisa att säljaren visste om felet och nekar denne så måste man stämma motparten (= kostsamt och tidsödande) och ta det den vägen.

Mitt råd: lägg ner och gråt en skvätt.
Shit happens, lessons learned.
Citera
2026-03-22, 21:42
Medlem
Folk som inte kollar om det bubblar i kylarvätskan eller om det luktar glykol under huven ska inte köpa begagnade bilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in