Citat:
Ursprungligen postat av
hejochhej06
jag tror jag testade ta lån i november förra året men samma sak då, men just då hade min inkomst inte registrerats eftersom jag började få sjukersättning först november 2024.
Så det är först nu när deklarationen för 2025 blir offentlig som banker kommer kunna se att jag sjänat över 180k år 2025.
När jag ansökte om lån i november 2025 såg dom ju bara det jag hade tjänat under 2024 och det året gick jag på soc och hade typ 5k i månaden så gissar det kan bero på detta också.
Jag har deklarerat förra veckan och det är inskickat, men ser bankerna den deklarationen redan nu, alltså så dom ser min inkomst för 2025?
Jag har inga tidigare lån eftersom jag inte haft nån vidare inkomst tidigare i mitt liv.
Levde på soc i 1.5 år innan jag fick sjukersättning, inget mer och därför också jag fick betalningsanmärkning, at tjag inte hade pengar att betala tex tandläkarbesök men allt sånt är betalt nu och har inga skulder, bara en gammal anmärkning.
Har ansökt om lån gånger och brukar vara gaska lågt, 30-50k.
Du får helt enkelt inse att ingen komma låna pengar till någon som har en sjukpension på ynka 12.500 kronor efter skatt.
Nej, din taxering för 2025 syns inte ännu hos UC, det kommer i april.
Men det spelar inte så stor roll då du uppgett vid ansökan att du har högre inkomst än tidigare så om någon hade velat låna dig så hade dom bara bett om lönespecifikation (utdrag från FSK i ditt fall) för att bekräfta inkomsten, men ingen vill låna till någon med så låg inkomst.
Inte ens när anmärkningen försvinner.
Du behöver bara inse det och fokusera din kraft på att försöka komma tillbaka till arbetslivet och då, efter 1-2 års jobb, så kan du få lån.