2026-03-22, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Det räknas som bidrag.
Nä.. sjukersättning är ej bidrag.
Citera
2026-03-22, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Sjukersättning är inte lön, den kan du bli av med imorgon! Det är 4 år för en betalningsanmärkning!
Nej..tre år för en betalningsanmärkning
Citera
2026-03-22, 17:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Nej, sjukersättning är permanent eftersom det är det nya ordet för sjukpension.

Får man sjukersättning så bedömer Försäkringskassan att du är oanställningsbar (om inga extrema förbättringar skulle hända med din sjukdom).

Stämmer inte helt. Många som fått det som av olika skäl blivit tvingade tillbaka till arbetslivet. Särskilt på senaste år. För många som faktiskt kan jobba något slags jobb som har sjukpension.

Ett exempel hade ju varit att TS startar företag och börjar skriva böcker och försöka sälja.
Kan man göra det så kan man ha ett jobb som administrativ assistent eller något likvärdigt.

En annan sak många missar är att TS sjukersättning är på minimumnivå, med andra ord finns ingen tidigare lön/inkomst taxerad.

Hade TS jobbat med normal lön senaste åren och haft Det taxerat så hade vissa snabblån eventuellt kunnat beviljas trots att nu har sjukersättning på minimumnivå, men nu är ju inte det fallet.
Citera
2026-03-22, 17:37
Medlem
Authixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
Jag har sjukersättning på 12500kr efter skatt men får ändå inte lån.
Jag har en gammal anmärkning som jag betalade av för 1.5 år sedan och har skött min ekonomi bra senaste 2 åren.

Har sökt lån på bland annat sambla och deras krav är:
minnst 120k inkomst per år.
anmärkning okej
Inga ktiva skulder

Jag klarar ju dom kravet lätt men får ändå inget lån.
Varför?
Sökte heller inget stort lån utan det var på 35k.
Hur många förfrågningar har du senaste året?
Hur stort lån sökte du?
Vad har du för månadskostnader för nuvarande lån?
Citera
2026-03-22, 17:37
Medlem
Citat:
Jag har en gammal anmärkning som jag betalade av för 1.5 år sedan och har skött min ekonomi bra senaste 2 åren.

anmärkning okej
Inga ktiva skulder

Varför?

Du måste lära dig hur systemet funkar.

Det är alltså en dator som räknar ut ditt Nej.

Om du har fått ett nej någonstans, så har du även fått en kreditupplysning skickat till din mail eller Kivra.
Där står ju allt som Sambla har gått på, och den troliga orsaken är din gamla anmärkning som ger ett automatiskt nej tillbaks.

Det skulle kunna va det i kombo med den låga inkomsten.

Ett tips är att lära sig hur systemet funkar, och så ta reda på vad som gör skillnad på ja eller nej vid en ansökan.

Ett sorts ja eller nej brukar vara återbetalningstiden. Kortare tid = större chans till lån, om resten av kraven ligger på marginalen.
Citera
2026-03-22, 17:49
Medlem
Blaskas avatar
Jättekonstigt att man inte låna ut pengar till ögon med sjukersättning och betalningsanmärkning.
Citera
2026-03-22, 18:35
Medlem
Merwinnas avatar
Det kanske är lika bra? Nu slipper du hamna i en skuldfälla. Jag gillar banker som tar sitt ansvar. Spara till det du vill ha i förväg i stället, och sedan när du har pengarna kan du köpa det utan oro och dåligt samvete!
Citera
2026-03-22, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Så då kan ts fritt starta ett företag som ger inkomster och fortfarande få sjukersättning?

Ts funderar på att börja producera böcker och sedan sälja dem.

Jag får inte jobba om jag har sjukersätting, säger sig självt.
Ska jag börja jobba så tror jag att jag först måste träffa läkare igen och så fort jag får lön från arbete dras min sjukersättning in helt gissar jag.
Helt klart hade jag hellre jobbat med något jag gillar och tjänat det dubbla men nu är det inte så.

Jag får ju göra saker på fritiden precis som vem som helst, tex skriva en bok eller annat man känner för, men sen är det tveksamt om jag får börja massproducera den och ändå behålla sjukersättning men tänker inte massproducera min bok utan det ä mer en kul grej jag gjort bara.
Citera
2026-03-22, 18:39
Medlem
Citat:
Jag får inte jobba om jag har sjukersätting, säger sig självt.
Ska jag börja jobba så tror jag att jag först måste träffa läkare igen och så fort jag får lön från arbete dras min sjukersättning in helt gissar jag.
Helt klart hade jag hellre jobbat med något jag gillar och tjänat det dubbla men nu är det inte så.

Jag får ju göra saker på fritiden precis som vem som helst, tex skriva en bok eller annat man känner för, men sen är det tveksamt om jag får börja massproducera den och ändå behålla sjukersättning men tänker inte massproducera min bok utan det ä mer en kul grej jag gjort bara.
Mitt förslag är att du startar en firma och börjar arbeta istället för att få sjukersättning. Antagligen skulle du må bättre av det, och troligen slippa att ta blankolån.
Citera
2026-03-22, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Authix
Hur många förfrågningar har du senaste året?
Hur stort lån sökte du?
Vad har du för månadskostnader för nuvarande lån?

jag tror jag testade ta lån i november förra året men samma sak då, men just då hade min inkomst inte registrerats eftersom jag började få sjukersättning först november 2024.
Så det är först nu när deklarationen för 2025 blir offentlig som banker kommer kunna se att jag sjänat över 180k år 2025.
När jag ansökte om lån i november 2025 såg dom ju bara det jag hade tjänat under 2024 och det året gick jag på soc och hade typ 5k i månaden så gissar det kan bero på detta också.

Jag har deklarerat förra veckan och det är inskickat, men ser bankerna den deklarationen redan nu, alltså så dom ser min inkomst för 2025?

Jag har inga tidigare lån eftersom jag inte haft nån vidare inkomst tidigare i mitt liv.
Levde på soc i 1.5 år innan jag fick sjukersättning, inget mer och därför också jag fick betalningsanmärkning, at tjag inte hade pengar att betala tex tandläkarbesök men allt sånt är betalt nu och har inga skulder, bara en gammal anmärkning.

Har ansökt om lån gånger och brukar vara gaska lågt, 30-50k.
Senast redigerad av hejochhej06 2026-03-22 kl. 18:59.
Citera
2026-03-22, 18:41
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:

anmärkning okej
Inga ktiva skulder

Varför?

Du kommer aldrig få ett lån på 12500 in varje månad. Inte en chans MINST 18k annars kommer dom aldrig ge dig en krona
Citera
2026-03-22, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Mitt förslag är att du startar en firma och börjar arbeta istället för att få sjukersättning. Antagligen skulle du må bättre av det, och troligen slippa att ta blankolån.

Jag är ingen som orkar hålla på jaga pengar och syssla med sånt jag inte kan, alltså starta nåt random företag jag har noll kunskap om och tror inte jag skulle kunna starta ett eget företag så jag tjänade en normal lön.
Jag har ingen utbildning eller är vidare bra på saker heller så.
Hade varit nåt helt annat om jag var bra på bygga hus och startade en byggfirma eller typ var bra på svetsa, då hade det nog varit ganska enkelt att starta företag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in