2026-03-22, 13:27
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
Permanent sjukersättning kan inte dras in, det är precis som att din pension inte kan dras in.
Vad ska du ha lånet till?
Citera
2026-03-22, 13:27
Medlem
Connykrims avatar
Du har ju ingen inkomst… vad ska du med lån till när du ej kommer kunna betala det
Citera
2026-03-22, 13:31
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Jag har sjukersättning på 12500kr efter skatt men får ändå inte lån.
Jag har en gammal anmärkning som jag betalade av för 1.5 år sedan och har skött min ekonomi bra senaste 2 åren.

Har sökt lån på bland annat sambla och deras krav är:
minnst 120k inkomst per år.
anmärkning okej
Inga ktiva skulder

Jag klarar ju dom kravet lätt men får ändå inget lån.
Varför?
Sökte heller inget stort lån utan det var på 35k.

Du svarar ju på din egen fråga om varför du inte får lånet...Sjukersättning/sjukpensionär, samma sak idag. Där har du varför du inte får lånet. Svårare än så är det inte att förstå varför du inte får lånet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Du har ju ingen inkomst… vad ska du med lån till när du ej kommer kunna betala det

Så jag har ingen inkomsta när jag får 12.5k efter skatt samt några tusen i bostadsbidrag?
Ok då vet jag.
Citera
Medlem
Jag vet inte var folk hämtar sin information ifrån. Låneinstituten kräver en inkomst och där räknas också pension och sjukersättning.

Ett arbete är inte någon garanterad inkomst i och med att man kan få sparken när som helst.
Citera
2026-03-22, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Du svarar ju på din egen fråga om varför du inte får lånet...Sjukersättning/sjukpensionär, samma sak idag. Där har du varför du inte får lånet. Svårare än så är det inte att förstå varför du inte får lånet.

Vad jag läst är det lite olika på hur banker ser på det, vissa ser det som inkomst och andra inte
Citera
2026-03-22, 13:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Permanent sjukersättning kan inte dras in, det är precis som att din pension inte kan dras in.

Du menar alltså förtidspension? Det är nåt annat än sjukersättning.

Men ja om du är förtidspensionär så borde du få ta en mindre lån om det inte är så att du är i så dåligt skick att du kan dö när som helst.
Citera
2026-03-22, 13:55
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Åjo, bägge kan dras in.
Citera
2026-03-22, 14:02
Medlem
Citat:
Vad jag läst är det lite olika på hur banker ser på det, vissa ser det som inkomst och andra inte
Banker kan kräva att man har en aktiv anställning. I ditt fall så borde det inte vara något problem som har en permanent sjukersättning.
Citera
2026-03-22, 14:03
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ja men vad smart du är, att jag inte tänkte på det!
Tänk om banken svarade dig på samma sätt?
"Hej jag vill låna 2 miljoner för att köpa ett hus".
Banken: " Vi ser du kan spara 20 tusen i månaden så då är det bara för dig att spara i 10 år så har du ju 2 miljoner, för det var väl det du ville låna?"

Folk lånar för dom behöver pengar just nu, inte om 6 månader eller eller flera år framåt.
Jämför du verkligen att spara ytterligare 4-6 månader med att spara i tio år?

Sedan håller jag med dig i sak att många långivare kollar för mycket på deras schabloner och mindre på individens faktiska förutsättningar.
Citera
2026-03-22, 14:07
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Så jag har ingen inkomsta när jag får 12.5k efter skatt samt några tusen i bostadsbidrag?
Ok då vet jag.
Det räknas som bidrag.
Citera
2026-03-22, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Jämför du verkligen att spara ytterligare 4-6 månader med att spara i tio år?

Sedan håller jag med dig i sak att många långivare kollar för mycket på deras schabloner och mindre på individens faktiska förutsättningar.

Jag det gör jag.
Att säga att någon bara ska spara ihop pengar istället för att ta lån är ju helt cp skadat, oavsett om man måste spara i 5 månader eller flera år.
Tänk om du måste låna för att reparera bilen för 30k, skiter du i att ta lån då eller väntar du 3 månader så du kan spara ihop?
Beror ju helt på hur snabbt du behöver bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in